1515

AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen

Augmented reality har letat sig ut ur labben och spås bli en kommande megabransch. I Sverige jobbar flera bolag med den hajpade tekniken. Här är några du ska ha ögonen på.

NTT Docomos AR-enhet visas upp på en mässa nära Tokyo / Google-backade Magic Leap visar vad som ska bli möjligt med deras lösning. Foto: Shizuo Kambayashi / Magic Leap
NTT Docomos AR-enhet visas upp på en mässa nära Tokyo / Google-backade Magic Leap visar vad som ska bli möjligt med deras lösning. Foto: Shizuo Kambayashi / Magic Leap

Augmented reality har figurerat länge i science fiction-böcker och -filmer. Själva tekniken såg dagens ljus redan i slutat av 60-talet. Därefter har AR, som innebär att datorgrafik kan uppfattas som en del av den omgivande världen, gjort flera kvantumsprång och tagit klivet ut ur universitetslabben och in i våra mobiler och industrin.

Den senaste tiden har tekniken hajpats rejält.

Med AR blandas verkligheten med det virtuella, till skillnad från från kusinen virtual reality som visar upp en helt och hållet simulerad värld. Det här gör att Apples vd Tim Cook föredrar AR framför VR. Han tycker att tekniken är mindre utestängande. På sikt ser Apple-vd:n att AR kan bli lika betydelsefull som smarta telefoner.

Läs mer: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

Marknadsanalysfirman IDC spår att marknaden för AR och VR kommer att växa till nästan 1 400 miljarder kronor år 2020 och att AR från och med 2018 går om VR i omsättning.

Både i Sverige och globalt finns intressanta bolag och produkter som är på gång och sommaren 2016 kan AR sägas ha fått sitt kommersiella genombrott när folk gav sig ut på gator och torg för att spela Pokémon Go som byggar på tekniken. Men än har inte drömmarna infriats helt.

”Det är frustrerande att man inte kommit längre", säger Magnus Axholt som är teknisk doktor i datavisualisering och har forskat kring AR. Nu driver han bolaget Screenlab (NTL) som utvecklar kalibreringsalgoritmer för tekniken.

Som han ser det har AR en uppenbar potential i det breda konsumentspåret med spel och marknadsföring. Men även i den specialiserade industrin tror han att tekniken har en ljus framtid. 

”Den AR som tillverkas idag är väldigt bra, särskilt sett till hur väl spårningen fungerar, men den kräver nästan optimala förhållanden för att vara en konsekvent upplevelse. Jag tror att få företag är modiga nog att satsa på AR eftersom det är svårt att lämna resultatgaranti på opreppade miljöer.”

Eftersom AR är tvärvetenskapligt måste de som bygger tekniken vara experter på många områden och ta hänsyn till både teknik och användarens förväntningar. Här ser Magnus Axholt ett antal hinder som AR behöver övervinna för att leva upp till sin potential.

"Det finns ingen allmänt vedertagen konvention kring hur användaren ska agera med virtuella gränssnitt. Om man går fram till en dator och sätter sig så vet man hur musen och tangentbordet funkar."

Här skulle en större aktör kunna vara behjälplig tror han. Det spås att nästa Iphone kommer ge stöd för AR och Magnus Axholt tror att det så att säga skulle kunna vara en utbildningsinsats för allmänheten.

”Ska man ut till konsumenter så krävs det att de kan använda AR intuitivt. Det är därför spel funkar så bra. Där finns en nyfikenhet att utforska gränssnittet. Men om man ska använda AR funktionellt så måste det vara synnerligen intuitivt för att inte användaren ska tröttna.”

Jämfört med spel har dock industriella tillämpningar en fördel. Målgruppen är mer begränsad – det handlar om specialister. Dessutom rundar man problemet med att skapa en allmän AR-app som klarar vitt skilda miljöer utan avgränsar till förutsägbara processer.

Läs även: Bildläcka drabbar hajpade AR-bolaget Magic Leap

Men enligt honom har den tekniska tröskeln för att använda AR-system sänkts avsevärt under senare år.

"Nu ligger utmaningen snarare i att hitta en bra tillämpning där AR löser ett konkret problem."

Magnus Axholt ser ett antal funktionella användningsområden där tekniken kommer väl till pass:

Med trackingsystemet kan företag bekräfta att exempelvis en servicetekniker har varit på ett visst ställe
Skärmen och systemintegrationen kan dra uppmärksamhet till någonting som användaren egentligen inte kan se med blotta ögonen, exempelvis sensormätvärden som temperatur och flöde
Med internetuppkoppling kan man direkt dela sitt synfält vilket medger kunskapsöverföring från experter till noviser.

”Om något blinkar i den virtuella världen runt ett föremål så kan du koppla upp dig mot en expert. Steg ett är att få en övernaturlig syn. Steg två är att bli övernaturligt klok. Det är därför augmented reality heter förstärkt verklighet på svenska.”

Men den sortens AR som visas upp i science fiction-filmer som Minority Report kan vi inte förvänta oss i närtid.

”Den allmänna drömmen om AR att man går ut på stan och plötsligt ser och vet allt är det många år kvar till.”

Men eftersom det inte bara är universitetslabb som utvecklar AR nuförtiden, utan även vinstintresserade storbolag och startups, tror han att vi kan vänta oss fler produkter framöver.

"Jag tror att det är många som bidar sin tid och har bra idéer men väntar på att tekniken ska komma ikapp.”

Här är några svenska AR-bolag att hålla ögonen på:

XMReality (NTL). Grundades 2007. På väg till börsen.
Foto: Patrik Olsson
Johan Castewall är vd för XMReality. Foto: Patrik Olsson.

Linköpingsbolaget XMReality utvecklar smarta glasögon som i realtid låter användaren se både verkligheten och handrörelserna från en expert som befinner sig någon annanstans i världen. Tanken är att det ska spara pengar genom att experter inte behöver flygas in för att lära upp eller guida de anställda.

Bolaget har kunder som Volvo och Bosch och har meddelat att de avser att noteras på First North under våren 2017. 

”Eftersom det finns ett så enormt intresse både för VR och AR på hela marknaden, då tror vi att det är fördelaktigt för bolaget att finnas där och vara en möjlighet för alla möjliga investerare. Sedan så finns det både väldigt mycket aktivitet och publicitet kring de här listorna”, har XMRealitys styrelseordförande Claes Nylander sagt till Di Digital.

Omsättningen för 2015 var 5,7 miljoner kronor och förlusten var 4,3 miljoner kronor.

I januari tog bolaget in 20 miljoner kronor i en företrädesemission för att förbereda sig inför börsnoteringen.

Läs mer: XMReality tar in 20 miljoner kronor

Bublar (NTL). Grundades 2015.
Foto:
Foto: Bublar

Stockholmsbaserade Bublar utvecklar en AR-plattform med ett tillhörande platstjänstbaserat mobilspel som för tankarna till succén Pokémon Go. Spelet är ett flerspelarspel som använder GPS. Tanken är att användarna ska kunna skapa och dela 3d-objekt och lägga ut dem på fysiska platser.

Bolaget tog i november 2016 in 5 miljoner kronor från bland annat Nicholas Högberg, tidigare vd på mobiloperatören 3, och 13th Lab-investeraren Johan Gertell. I maj samma år tog bolaget in 5 miljoner kronor.

”Vi bygger ett tekniskt avancerat och spännande mobilspel med mycket användargenererat innehåll. Spelarna fyller själva spelplanen med egna avtryck för andra spelare att interagera med. På det sättet går vi ett steg längre än Pokémon Go”, sade vd:n och medgrundaren Magnus Granqvist till Digital i samband med investeringen i november förra året.

För ändamålet har Bublar rekryterat utvecklare från spelstudios som King, Dice och Avalanche. Planen är att spelet ska lanseras under det första halvåret 2017.

Läs mer: Spray-veteran går in i svenskt AR-spel

Crunchfish (NTL). Grundades 2010. Börsnoterat 2016.
Foto:
Joachim Samuelsson, styrelseordförande i Crunchfish.

Crunchfish "fjärrkontrollsdödare" ska göra det möjligt att styra mobiler och surfplattor på avstånd med hjälp av handrörelser. Tekniken stöder både AR och VR. När bolaget noterades på First North i november förra året steg aktien över hundra procent på några timmar. 

I rapporten för fjärde kvartalet berättade Crunchfish att de stärkte sitt fokus på AR. De tecknade bland annat ett avtal med den kinesiska telefontillverkaren Oppo.

Läs mer: Crunchfish stärker sitt fokus på AR

Hoylu (NTL). Grundades 2016. Börsnoterat 2017.
Foto:
Foto: Hoylu/press

Malmöbolaget Hoylu bildades 2016 som en avknoppning från Aktietorgs-noterade C Security Systems. Bolaget noterades den 20 februari på First North, börsvärdet var då drygt 40 miljoner kronor. Hoylu arbetar bland annat storbildsskärmar, internet of things, augmented reality och virtual reality. Vd är Stein Revelsby som tidigare varit vd för Anoto, ett bolag som utvecklar en digital penna. Teknikchef är Petter Ericson som har medgrundat Anoto.

Bolaget vill att kontor belägna på olika platser ska kunna arbeta tillsammans och utvecklar bland annat en presentationslösning som använder ar och vr.

Dagen efter noteringen slöt Hoylu ett strategiskt partnerskap med det New York-baserade VRGlobal som levererar lösningar bland annat till AR-plattformar.

Hoylu ska enligt bolagets prospekt inrikta sig på direktförsäljning mot "stora globala kunder" av hård- och mjukvara. Under 2016 uppgick omsättningen till 0 kronor. I balansräkningen fanns vid utgången av 2016 drygt 25 miljoner ronor i tillgångar. Målet för intäkterna under 2017 är 47 miljoner kronor. För 2018 ligger målet på 131 miljoner kronor.

Läs även: Svängig börspremiär för Hoylu


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?