1515

Är Facebook på väg ikapp Youtube?

För första gången släpper Facebook siffror på hur mycket video dess användare tittar på. Det sociala nätverket närmar sig videojätten Youtube med stormsteg, enligt en uppskattning. 

Foto:Facebook

På senare år har videoklipp blivit betydligt mer synliga i Facebooks nyhetsflöde. Bolaget har dock inte delat med sig av någon särskilt användbar statistik på området – förrän nu. 

Tidigare har Facebook bara redovisat antal påbörjade videovisningar. I oktober uppgav bolaget till exempel att man levererade 8 miljarder videovisningar om dagen.  Siffran är dock inte särskilt användbar – Facebook räknar nämligen ett videoklipp som "visat" så fort en användare tittat på minst tre sekunder av det. 

Men i samband med onsdagens kvartalsrapport framkom att Facebookanvändare totalt lägger 100 miljoner timmar om dagen på att se videoklipp.

Det är en imponerande siffra – och dessutom en som för första gången gör det möjligt att jämföra Facebook med videojätten Youtube på ett meningsfullt vis.

Hur mycket video levererar då Youtube varje dag? I december 2014, alltså för drygt ett år sedan, uppgav New York Times att Youtube-användare tittar på över 300 miljoner timmar video om dagen. 

Idag ligger siffran sannolikt kring det dubbla, enligt en uppskattning gjord av Business Insider, alltså ungefär 650 miljoner timmar om dagen.

Det skulle innebära att Facebook levererar nästan en sjättedel så mycket videoinnehåll som världens största videosajt.

Värt att nämna är att Facebook introducerade stöd för rörlig bild direkt i nyhetsflödet så sent som i december 2013, alltså för drygt två år sedan. 

Facebooks siffror för det fjärde kvartalet slog marknadens förväntningar och fick aktien att rusa i efterhandeln på börsen.

Det sociala nätverket når idag nära 1,6 miljarder människor världen över varje månad. Tjänsterna Whatsapp, Messenger och Instagram, som alla ägs av Facebook, når 900 miljoner, 800 miljoner respektive 400 miljoner människor varje månad. 

Läs även: Toppresultat från Facebook - aktien rusar


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?