1515

Är du framtidens techstjärna? Sök till pitchtävlingen på Female Founders 2020

För fjärde året i rad arrangerar Di Digital pitchtävlingen Female Founders. Vill du vara med? Vinnaren belönas bland annat med en kontorsplats i techmeckats centrum San Francisco.

Grundarna som tävlade i Female Founders pitchtävling på Musikaliska i Stockholm i fjol: Izabella Kjelsberg från Wellow, Karoline Beronius från Addressya, Fredrika Bernadotte från Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.
Grundarna som tävlade i Female Founders pitchtävling på Musikaliska i Stockholm i fjol: Izabella Kjelsberg från Wellow, Karoline Beronius från Addressya, Fredrika Bernadotte från Prion och Lisa Lindvall som står bakom The Fit.Foto:Jonas Eng

Female Founders är eventet som hyllar kvinnliga grundare, makthavare och investerare som hjälper kvinnliga techstjärnor att nå sin fulla potential. 

Den här gången ger vi sex kvinnliga grundare möjlighet att presentera sina bolag på scenen i Stockholm den 28:e april på Musikaliska, där de kommer att frågas ut av vår eminenta jury. 

Läs mer om Female Founders: Di Digital ökar fokus på kvinnliga företagare – tar steget över till San Francisco

Nytt för i år är att de tre bolag som går vidare till finalen får göra upp om segern i techmeckats centrum San Francisco. Där anordnar vi Female Founders i samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i San Francisco och Silicon Valley – SACC-SF/SV. 

Förutom resan till finalen och äran får vinnaren bland annat också tillgång till en kontorsplats i San Francisco under ett år. Finalisterna kommer även att få möjlighet till mentorskap från några av riskkapitalbolaget Chalmers Ventures portföljbolag.

Kriterierna för att anmäla sig till pitchtävlingen är följande:
1. Teknikbolag med fokus på innovation och digital produktutveckling.
2. Minst en kvinnlig grundare och förståelse för fördelarna av mångfald.
3. Operativ verksamhet med omsättning alternativt en tydlig och bevisad ”product market fit”.
4. En tydlig affärsmodell oavsett om bolaget tjänar pengar eller inte.
5. Och sist, men inte minst! Ett starkt och passionerat team.

Ansök här! Sista ansökningsdag är den 1 mars. 

Förra året tog Karoline Beronius, medgrundare av adresstjänsten Addressya, hem vinsten både i Stockholm och i finalen i New York.

Läs mer: Hon tog hem storvinsten på Female Founders i New York 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?