1515

Är du framtidens techstjärna? Sök till Female Founders 2021

Den 24 november i år går den femte upplagan av Di Digitals pitchtävling Female Founders av stapeln.
”Min förhoppning är att vi ska slå hål på myten om att det inte går att hitta bolag med skalbara och hållbara affärsidéer som grundats av kvinnor”, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank i Sverige, som är med i juryn.

Johanna Norberg på Danske Bank, Jenny Engerfelt på Almi Invest och Ulrika Saxon på Bonnier Ventures är, tillsammans med Johan Lindén på ABG Sundar Collier, med i årets jury på Female Founders. De korar årets Female Founder tillsammans med tittarna.
Johanna Norberg på Danske Bank, Jenny Engerfelt på Almi Invest och Ulrika Saxon på Bonnier Ventures är, tillsammans med Johan Lindén på ABG Sundar Collier, med i årets jury på Female Founders. De korar årets Female Founder tillsammans med tittarna.
Johan Lindén är chef för företagstransaktioner i Sverige på investmentbanken ABG Sundal Collier och är med i juryn på Female Founders för tredje gången.
Johan Lindén är chef för företagstransaktioner i Sverige på investmentbanken ABG Sundal Collier och är med i juryn på Female Founders för tredje gången.Foto:Håkan Målbäck

Den 24 november är det dags för årets pitchtävling på Female Founders – eventet som hyllar kvinnliga grundare, makthavare och investerare som hjälper kvinnliga techstjärnor att nå sin fulla potential. 

I år ger vi sex kvinnor som driver bolag möjligheten att presentera på en scen i Stockholm och eventet sänds live.

Ansökan till tävlingen finns här! 

”Jag letar alltid efter ett tydligt ”why”. Vilket problem entreprenörerna vill lösa, varför och på vilket sätt? Jag vill också se passionen och drivet samt säkerställa att de gjort sin hemläxa, framför allt på marknaden och konkurrenterna”, säger Jenny Engerfelt, fondchef på Almi Invest, som är med i årets jury för pitchtävlingen på Female Founders.

Jenny Engerfelt är fondchef på Almi Invests Fond i Östra Mellansverige.
Jenny Engerfelt är fondchef på Almi Invests Fond i Östra Mellansverige.Foto:Johan Töpel

Hon är ansvarig för teamet och investeringar inom statliga Almi Invests fond i Östra Mellansverige.

”Det bästa vore såklart om jag får kontakt med ett bolag som vi kan investera i. Vi investerar just nu rekordnivåer och har plats för många fler bolag i vår portfölj”, säger Jenny Engerfelt, som har stor erfarenhet av att jobba med bolag i tidiga faser.

Med i juryn på Female Founders är också Johanna Norberg, vd på Danske Bank i Sverige och aktiv i frågor om ett mer jämställt startupklimat.

Johanna Norberg, Sverige-vd på Danske Bank.
Johanna Norberg, Sverige-vd på Danske Bank.Foto:Joey Abrait

”Jag ser fram emot att få möta och bli inspirerad av alla deltagare och deras affärsidéer och engagemang. Min förhoppning är också att vi genom Female Founders kan slå hål på myten om att det inte går att hitta bolag med skalbara och hållbara affärsidéer som grundats av kvinnor”, säger Johanna Norberg.

Hon efterlyser livskraftiga intäktsmodeller, skalbarhet och hur man tar in ”ESG-frågorna” (ESG står för Environmental, Social och Governance reds.anm) i sina affärsbeslut.

”Det är tre viktiga delar som krävs för att kunna växa”, säger Johanna Norberg.

I juryn sitter även Ulrika Saxon, vd och investeringsansvarig på Bonnier-koncernens investeringsarm Bonnier Ventures.

Ulrika Saxon är vd på Bonniers investeringsarm Bonnier Ventures och sitter i styrelsen i SF Studios, Refunder och Natural Cycles.
Ulrika Saxon är vd på Bonniers investeringsarm Bonnier Ventures och sitter i styrelsen i SF Studios, Refunder och Natural Cycles.

”Jag ser fram emot att återigen få möta, och kanske överraskas av, en lång rad begåvade och drivna entreprenörer. Female Founders är en samhällsviktig rörelse och tidigare år har de tävlande imponerat i både mängd och skärpa”, säger Ulrika Saxon.

”Det ska bli väldigt spännande att se vilka stjärnor som kommer att ta plats i år”, fortsätter hon.

Ulrika Saxon listar några saker hon tittar extra mycket på hos bolagen:

* Hur kundfokuserade de är

* Hur produkten är anpassad och skalar i förhållande till såväl marknadstrend som konkurrensförhållande

* Om affärsplanen är skalbar och adresserar en tillräckligt stor målgrupp

* Hur datadrivet teamet är

* Om de både har en långsiktig vision och genomförandeförmåga.

* Om de kan dra till sig såväl talang som kapital

* Och förstås vad de har uppnått för ”traction” så här långt. 

Johan Lindén, partner på ABG Sundar Collier.
Johan Lindén, partner på ABG Sundar Collier.Foto:Håkan Målbäck

Med i juryn på Female Founders är också Johan Lindén, chef för företagstransaktioner i Sverige hos den nordiska partnerledda investmentbanken ABG Sundal Collier. Han har bland annat arbetat nära bolag som Storytel, Acast, Readly, Tobii, Sneakersnstuff, Lyko och Mathem och varit partner på ABG Sundar Collier sedan 2009.

Läs mer om juryn här!

Här finns ansökan till pitchtävlingen! (sista ansökningsdag är den 17 september)

Läs mer om tidigare tävlanden och vinnare på Female Founders:
Female Founders-vinnaren lägger ner: ”Vår affär höll inte”
De tävlar om att bli årets Female Founder
Växer med digitala adresser: ”Pandemin satte problemet på kartan”

Prenumerera på nyhetsbrevet Female Founders här


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?