1515

AR-bolaget XMReality väljer bort riskkapital – går till börsen

AR-bolaget XMReality slogs om en finalplats på Di Startup Tour i Linköping för två veckor sedan. Nu väljer styrelsen att börsnotera bolaget.

Johan Castewall är vd för AR-bolaget XMReality.
Johan Castewall är vd för AR-bolaget XMReality.Foto:Patrik Olsson.

XMReality (NTL) har utvecklat ett system som gör det möjligt för tekniker att med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon bli vägledda av experter på distans. Systemet, som bygger på AR, augmented reality, sparar pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen i världen. Linköpingsbolaget som grundades 2007 har flera stora internationella kunder, bland dem Volvo och Bosch. 

När bolaget deltog i Di Startup Tour i Linköping för två veckor sedan höll bolaget på att ta in kapital. Nu har styrelsen tänkt om och väljer i stället att notera XMReality på First North till våren.

Jag tror att det kan bli en fantastiskt bra resa för företaget.

”Vi har kört två parallella spår då vi både har pratat med riskkapitalaktörer och tittat på börsspåret. Nu har styrelsen fattat beslutet att det är mot börsen man strävar”, säger XMRealitys vd Johan Castewall. 

”Jag tror att det kan bli en fantastiskt bra resa för företaget.”

XMReality, som ägs till 20 procent av Almi invest, har även Linköpingsprofiler, som Amras (NTL) vd Tommy Johansson och Coresonics grundare Christer Svensson, i ägarkretsen. Bolagets styrelse har varit i långt gångna diskussioner med tre riskkapitalbolag men valde slutligen en börsnotering med hjälp av analysbolaget Redeye istället. En anledning är det breda intresset för teknik som rör virtuell och förstärkt verklighet.

Läs även: Amra prisades på Startup Tour i Linköping

”Eftersom det finns ett så enormt intresse både för VR och AR på hela marknaden, då tror vi att det är fördelaktigt för bolaget att finnas där och vara en möjlighet för alla möjliga investerare. Sedan så finns det både väldigt mycket aktivitet och publicitet kring de här listorna”, säger XMRealitys styrelseordförande Claes Nylander. 


Rättelse: Johan Castewall beskrevs i en tidigare version som medgrundare till Linköpingsbolaget. Det stämmer inte. Han är vd för XMReality och ingenting annat.



Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?