1515
Annons

AR-bolag tar in pengar från tunga industriprofiler

XMReality genomför en nyemission på 60 miljoner kronor för att utveckla sin produkt. Omkring 40 miljoner kronor är redan säkrade genom institutionella investerare och veteraner från tung svensk industri.

Johan Castevall, vd på XMReality som genomför en nyemission.
Johan Castevall, vd på XMReality som genomför en nyemission.Bild:Patrik Olsson

Det svenska augmented reality-bolaget XMReality (NTL) genomför en nyemission på totalt 60 miljoner kronor. Teckningstiden inleds 16 mars men redan nu är omkring 40 miljoner kronor säkrade genom ankarinvesteringar från AMF Småbolagsfond, Handelsbanken Microcap och C Worldwide Asset Management, som nyligen bytte namn från Carnegie Asset Management.

Med på tåget är även Industrial Development Partners (NTL) som är ett bolag som bildats av Sandviks före detta ordförande Anders Nyrén och Industrivärden och SCA:s tidigare ordförande Sverker Martin-Löf.

”Vi är väldigt glada för det stora intresset kring bolaget. Det är ett styrkebesked att de här ankarinvesterarna åtar sig att delta i emissionen. Dessa investerare är långsiktiga och aktiva i de investeringar de åtar sig", säger XMRealitys vd Johan Castevall till Di Digital.

”Industrial Development Partners har en otroligt gedigen erfarenhet av globala svenska industriföretag och det är mycket positivt för bolaget att kunna ha dem i ägarskaran. Sen är jag ödmjuk för att de har begränsat med tid, men de möten vi har haft har varit väldigt givande och jag hoppas att det ska fortsätta så.”

Läs även: Näringslivstopparna satsar fler miljoner i Coala Life

Linköpingsbolaget XMReality som grundades 2007 har utvecklat ett system som gör det möjligt för tekniker att med hjälp av en mobilkamera eller smarta glasögon bli vägledda av experter på distans. Systemet, som bygger på AR, eller förstärkt verklighet som det ibland kallas på svenska, ska spara pengar åt företag som slipper flyga experter till olika ställen i världen.

Pengarna XMReality tar in nu ska användas till att satsa på försäljning och marknadsföring och att utveckla produkten, främst mjukvaran.

"Vi ser väldigt mycket fram emot att kunna vidareutveckla våra befintliga kunder som Bosch och Bombardier och kunna följa dem på en global expansion samt öka vår användar och omsättningstillväxt ytterligare.”

XMReality kommunicerade i november förra året att de är på väg att börsnoteras.

Läs mer: AR-bolaget XMReality väljer bort riskkapital – går till börsen

Augmented reality är en teknik som just nu hajpas rejält, bland annat av Apples vd Tim Cook. Johan Castewall tror att det kommer att komma fler tillämpningar för AR framöver.

”AR har generellt sett fler tillämpningsområden än VR, för där är det en hundra procent virtuell värld till skillnad från AR som stärker världen vi har omkring oss."

Läs mer: AR har gått från dröm till hajp – här är de svenska bolagen


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?