1515

Apples vinst rusar – tack vare Kina

Apple redovisar en vinstökning på 31 procent för årets tredje kvartal. Den främsta anledningen är en nära nog fördubblad Iphone-försäljning i Kina.

Apples vd Tim Cook
Apples vd Tim CookFoto:TT/Eric Risberg

(Di Digital / San Francisco) När Apple släpper kvartalssiffror håller Silicon Valley andan. Techjätten uppfyllde återigen marknadens förväntningar och redovisade en omsättning på 51,5 miljarder dollar (cirka 440 miljarder kronor), jämfört med analytikernas uppskattning på 51,11 miljarder dollar.

Det är fortsatt Iphone-försäljningen som står för de största intäkterna. Apple sålde 48 miljoner mobiler under det senaste kvartalet, vilket ligger något över Wall Streets förväntningar på 47,8 miljoner. En ökning med 22 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Dock bara en procent mer än föregående kvartal, trots släppet av nya Iphone 6S och 6S Plus i september. 

Apples tillväxt kommer främst från Kina, Taiwan och Hong Kong, där försäljningen ökade med 99 procent under kvartalet jämfört med samma period under 2014.

Marknaden i Kina har varit turbulent de senaste månaderna, med en sviktande börs och devalverad valuta. I slutet av augusti såg försäljningssiffrorna i landet ut att sakta ner, något Apples vd Tim Cook gick ut och tillbakavisade i ett brev till CNBC:

"Jag får uppdateringar om vårt resultat i Kina varje dag...och jag kan säga att vi fortsätter att ha en stark tillväxt i juli och augusti", sa han då.

Vilket visade sig stämma. Apples vinst ökade med 31 procent under kvartalet, främst på grund av bolagets framgångar i Kina. Vinstsumman landade på 11,1 miljarder dollar (cirka 94 miljarder kronor). Som en jämförelse var Googles vinst under samma period 3,98 miljarder dollar.

Apples vinst ökade med 31 procent under kvartalet, främst på grund av bolagets framgångar i Kina.

Apples olycksbarn Ipad fortsätter att tappa i försäljning för sjunde kvartalet i rad. En trend som bolaget säkert hoppas ska vända med nya Ipad Pro som släpps i november. Den globala försäljningen av surfplattor har gått ner de senaste åren och så även Apples marknadsandel, även om techjätten är ledande med cirka 25 procent av kakan.

Hur många enheter Apple har sålt av den smarta klockan Apple Watch redovisas inte, utan bakas samman med andra produkter som såldes för knappt tre miljarder dollar under kvartalet.

Wall Street svarade på tisdagskvällens rapport med att Apple-aktien först upp gick med två procent på eftermarknaden. Ett par timmar senare hade den istället minskat med en knapp halv procent.

Sedan förra kvartalsrapporten i juli har aktiekursen gått ner med cirka åtta procent, och låg på knappt 115 dollar vid Nasdaq-börsens stängning på tisdagen. Säkerligen en följd av rykten kring att Apples framgångar med Iphone under det senaste året skulle grusas. Men så blev det alltså inte. 

Gillar du oss? Rösta på Digitalpodden i tävlingen Svenska Podcastpriset! Klicka här för att rösta. 

http://embed.acast.com/digitalpodden/klarnasbankplaner-miljardaffariavito-maginesandrachansochtechjattarnasborsrapporter.

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?