1515

Apples prylfest: Så blir nya Ipad, datorerna och Iphone

Apple höll sitt första produktevent för året under tisdagskvällen, svensk tid. Bland de förväntade nyheterna; Nya Ipads. Bland överraskningarna; en lång rad produkter inklusive nya datorer, en uppgraderad Apple tv, en ny Iphone och smarta nyckelringar.

Tim Cook presenterade en lång rad nyheter från Apples strömmade event under tisdagskvällen. Bland annat en ny lila Iphone 12.
Tim Cook presenterade en lång rad nyheter från Apples strömmade event under tisdagskvällen. Bland annat en ny lila Iphone 12.

Det blev en prylfest av Apples första lanseringsevent för året – och en och annan uppdatering även i mjukvaran.

Efter att i flera år halvt negligerat ljudformatet podcasts, som Apple en gång uppfann, tänker företaget nu ta upp striden med Spotify och de andra.

En ny poddapp med nya möjligheter till betalpoddar var en av nyheterna under Tim Cooks öppningsframträdande.

Men det var de nya prylarna som stal showen.

En lättare färguppdatering till Iphone 12 – en lila modell – följdes av en betydligt större uppgradering av företagets populära stationära datorer, Imac, som nu kommer i sju olika färger.

Apples nya Imac kommer i sju färger, bland annat gul.
Apples nya Imac kommer i sju färger, bland annat gul.

Till skillnad från tidigare har de nya produkterna utrustats med Apples egna chip ”M1”, som sedan tidigare ersatt Intels motsvarighet i bland annat Macbook air och Macbook pro.

Det, menar Apple, har gjort det möjligt att designa en helt ny produkt, tunnare än tidigare, med betydligt bättre skärm, kamera och ljud än tidigare.

Skärmarna är på 24 tum och enligt företaget presterar datorerna 85 gånger snabbare än sin föregångare.

Ipad pro i 12,9 tum har en ny display, 5g och Apples eget M1-chip. Designmässigt var den dock lik sin föregångare.
Ipad pro i 12,9 tum har en ny display, 5g och Apples eget M1-chip. Designmässigt var den dock lik sin föregångare.

Utöver det presenterade Apple två nya modeller av Ipad pro, där den större – 12,9 tum – utrustats med skärmtekniken kallad XDR för starkare färger och bättre kontrast. Den har även utrustats med 5g och upp till 2 terabytes lagring.

Även Ipad pro kommer nu med techjättens eget M1-chip, vilket Apple beskrev som en enorm förändring för prestandan.

En lång rad utvecklare passade också på att hylla produkten i Apples egen sändning. Däribland Adobe som levererar sina tunga appar Photoshop och Lightroom till Ipad.

Enligt Apple levererar den nya Ipad-modellen hela 1.500 gånger så snabb grafik som bolagets allra första Ipad från 2010.

Den största modellen kommer att kosta från 12.995 kronor i Sverige.

Även Apple tv – Apples produkt för streamingtjänster – kommer i en ny 4K-modell. Nu med en bättre processor vilket möjliggör upp till 60 bilder per sekund i upplösningen 4K och ljus- och kontrastfunktionen HDR.

Tillsammans med kameran i Iphone 12 kommer användaren också att kunna kalibrera den nya Apple tv-enheten för att leverera maximalt för vilken tv användaren än har.

Den så kallade Airtag är en bricka som går att fästa i nyckelringar, eller bara gömma i en ficka på ryggsäcken för att aldrig behöva leta efter den igen.
Den så kallade Airtag är en bricka som går att fästa i nyckelringar, eller bara gömma i en ficka på ryggsäcken för att aldrig behöva leta efter den igen.

Bara månader efter att Samsung presenterat sin så kallade ”Galaxy smart tag” kommer nu också Apple med en egen bricka för lokalisering av prylar. 

Företagets app ”Find my” används i dag för att hitta borttappade telefoner och datorer, men har sedan en tid också kunnat kopplas samman med enheter som går att fästa i nyckelringar eller på andra föremål, dock bara från tredjepartstillverkare.

Apples egen motsvarande produkt presenterades under tisdagen under namnet Airtag, och kommer i Sverige att kosta 350 kronor.

Telefoner med U1-chip – till exempel Iphone 12 – kan också lokalisera brickan på ett nästan radarlikt vis, och på telefonskärmen visa användaren den exakta platsen i hemmet där prylen ligger gömd.

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?