1515

Apples nya rymdcampus – världens coolaste kontor?

Runt 5 miljarder dollar kostar Apples nya campus, där 12 000 av techjättens anställda ska husera, men bygget är försenat. Di Digital har tagit sig så nära man kan den rymdskeppslika byggnaden.

Flygbild från Apples nya campus i Cupertino, Kalifornien. Byggnaden är hela 260 000 kvadrameter och ska rymma 12 000 av techjättens anställda.
Flygbild från Apples nya campus i Cupertino, Kalifornien. Byggnaden är hela 260 000 kvadrameter och ska rymma 12 000 av techjättens anställda.Foto:Apple

(Di Digital/Silicon Valley) Hettan ligger tung över Cupertino, Kalifornien, och några byggarbetare försöker hitta svalka i skuggan under några träd framför Apple Park. Det är namnet på Apples nya campus – en rund rymdskeppsliknande byggnad som är över 260 000 kvadratmeter.

Foto: Heidi Alletzhauser

En stunds vila i skuggan mellan arbetspassen. I bakgrunden skymtar Apples nya kontorsbyggnad. Foto: Heidi Alletzhauser

Idén till byggnaden kommer från Apples medgrundare och förre vd, den avlidne Steve Jobs, som redan 2006 lade fram till stadsrådet i Cupertino att han ville bygga ett andra campus. Apple Park kommer att bli bolagets nya huvudkontor istället för det befintliga campuset 1 Infinite Loop.

Foto: Heidi Alletzhauser

Apples nya campus – Apple Park ligger inklämt mellan husen i Cupertino. Här går det att se hur nära bygget faktiskt är husen i området. Det är också en kritik Apple har fått, att man inte har tänkt på infrastrukturen runtomkring och köerna som kan uppstå när 12 000 personer ska ta sig till jobbet samtidigt. Foto: Heidi Alletzhauser

Det var meningen att bygget skulle dra igång 2013, men förseningar gjorde att det dröjde till hösten 2014. Apple Park öppnades officiellt för anställda i april i år, och bygget ska färdigställas efter sommaren om man får tro ett pressmeddelande från Apple i februari.

Enligt pressmeddelandet kommer det att ta sex månader att flytta in de 12 000 Apple-anställda som ska ha sina kontorsplatser här.

Foto: Heidi Alletzhauser

Tunneln där lastbilarna med material till bygget kör in. Foto: Heidi Alletzhauser

Vi står på en väg framför Apple Park, där det hela tiden kommer lastbilar och kör in i en tunnel under byggnaden. Det råder full aktivitet och från en person som dirigerar trafik på plats får vi veta att det är folk som jobbar på bygget sju dagar i veckan, tolv timmar om dagen.

Han säger också att bygget är två år försenat och att bolaget han jobbar för har kontrakt i ett och halvt år till, det vill säga till i slutet av 2018.

Foto: Heidi Alletzhauser

Enligt personen vi pratar med på plats är en av nio delar inne i byggnaden klar. Det här skulle kunna vara den delen, då det ser ut som att man håller på att flytta in. Foto: Heidi Alletzhauser

Enligt honom är en av nio delar inne i byggnaden klar, men det är oklart om några anställda har börjat flytta in där, även om det är den informationen som har gått ut från Apple.

På slänten framför byggnaden planteras det träd för fullt. När campuset är klart är det meningen att det ska finnas 9 000 träd på plats. 

Foto: Heidi Alletzhauser

Olika sorters träd, totalt hela 9 000, ska pryda Apples nya campus. Här pågår planteringen för fullt. Foto: Heidi Alletzhauser

Förutom träd kommer de anställda att kunna träna i ett 9 000 kvadratmeter stort gym och i parken på området går det att springa eller gå på stigar som mäter 3,2 kilometer. Steve Jobs var ett stort fan av möten som hölls under promenader, och man kan tänka sig att han beställde promenadvägar.

Det kommer även att finnas ett forsknings- och utvecklingscenter på området och en teater dedikerad till Steve Jobs minne – Steve Jobs Theater. Troligt är att det kommer hållas Apple-event på teatern i framtiden.

Foto: Heidi Alletzhauser

Apple har fått sin egen väg i Cupertino. Apple Parkway, som leder in till det nya campuset. Foto: Heidi Alletzhauser

Själva campuset är dock stängt för allmänheten, men på ena sidan byggs det besökscentrum, en Apple-butik och ett kafé som är öppna för alla.

Efter ett tag ber personen som dirigerar trafik oss att gå därifrån. Han säger att omgivningarna är enskild egendom och att vi måste lämna området. 

Foto: Heidi Alletzhauser

Vi blir till slut ivägkörda från platsen med argumentet att vägen var enskild egendom, trots att vi höll oss utanför skyltarna med "stängd väg" och "gå inte in". Foto: Heidi Alletzhauser

Fakta om Apples nya campus när det öppnar:

  • Campusområdet är över 700 000 kvadratmeter.
  • Kontorsbyggnaden är över 260 000 kvadrameter, och är fyra våningar hög på höjden och har tre våningar ner i marken.
  • Apple har ersatt över 460 000 kvadrameter asfalt och cement med gräsmattor och träd
  • På campus finns 9 000 träd och promenadstigar på 3,2 kilometer.
  • De anställdas gym är över 9 000 kvadratmeter.
  • 9 000 bilar kan parkera på campus.
  • 1 000 elbilar kan laddas på samma gång.
  • 1 500 cyklar finns tillgängliga.
  • 15 000 luncher serveras på campus varje dag.
  • 17 megawatt av elen kommer från solpaneler på taket av byggnaden, vilket gör Apple Park till en av de största installationerna i världen med solenergi.
  • Bygget beräknas kosta 5 miljarder dollar, motsvarande över 40 miljarder svenska kronor.

Källa: Apple

Foto: Heidi Alletzhauser

Det finns inga kryphål in till byggarbetsplatsen kring Apples nya campus. Förutom vägarna in, där lastbilar går fram och tillbaka, är allt täckt med stängsel. Foto: Heidi Alletzhauser


Lyssna på avsnittet av Digitalpodden där vi pratar om Apples supercampus här:

https://embed.acast.com/digitalpodden/applesnyasupercampus-uber-3sverigeochexit-aret2017

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Foto: Apple

Här är en tydlig överblicksbild av hur nya Apple Park är byggt mitt i ett bostadsområde i Cupertino, Kalifornien. Foto: Apple


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?