1515

Apples nya mål: En Oscar – och så dyrt kan det bli

Apple har knutit till sig Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio och Robert De Niro för ett nytt filmprojekt. Och techjätten har råd – de slog nyligen miljardrekord för sin tjänsteverksamhet, där film och tv ingår.

Tim Cook vill inte vara sämre än Netflix. Enligt Wall Street Journal ska han ha knutit till sig kultregissören Martin Scorsese för en film med Leonardo DiCaprio och Robert De Niro.
Tim Cook vill inte vara sämre än Netflix. Enligt Wall Street Journal ska han ha knutit till sig kultregissören Martin Scorsese för en film med Leonardo DiCaprio och Robert De Niro.

Netflix NFLX +1,12% Dagens utveckling Martin Scorsese-film ”The Irishman” nominerades till hela tio Oscars – men vann ingen. Men numerären visade ändå techbranschen att de kan tävla med de traditionella filmstudiobolagen.

Inför en kommande Oscarsgalan kraftsamlar nu Apple AAPL -3,17% Dagens utveckling , vars film- och tv-verksamhet Apple tv+ redan kommit långt. Enligt amerikanska medier var bolaget i december 2019 tredje största streamingtjänst i USA med 33 miljoner konton, efter Netflix och Amazon AMZN -2,12% Dagens utveckling Prime med 61 respektive 42 miljoner.

Apples intäkter från sitt serviceben – det vill säga tjänster som Icloud, Apple Music och Apple tv+ – steg under det andra kvartalet i år till 13,35 miljarder dollar, omkring 130 miljarder kronor.

Läs mer: Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

Och nu tar alltså bolaget en liten del av den summan och lägger på en ny storfilm kallad ”Killers of the flower moon” där Leonardo DiCaprio och Robert De Niro sägs spela huvudrollerna under Martin Scorseses regi, enligt Wall Street Journal.

Hur mycket produktionen kommer att kosta är oklart, men The Irishman kan vara en fingervisning. Enligt amerikanska medier landade prislappen för den produktionen på omkring 1,6 miljarder kronor.

Netflix meddelade i december att The Irishman sågs av 26 miljoner hushåll den första veckan, vilket var nytt rekord för en film på plattformen. Däremot har rapporterats att den bara spelat in omkring 80 miljoner kronor på bio där den också hade begränsad premiär.

Läs mer: Apple redovisar platt tillväxt – missade på Iphone

Apple tv+ har sedan lanseringen erbjudits gratis i ett år för alla kunder som registrerat en ny Appleprodukt, såsom Iphone, Ipad eller Mac. Med andra ord är antalet som betalar för tjänsten just nu betydligt lägre än de 33 miljoner användare som rapporterats.

Det finns inga uppgifter om hur The Irishman ekonomiskt gynnade eller drabbade Netflix, även om PR-vinsten får anses vara enorm. 

Netflix har även en rad andra succéer bakom sig de senaste åren, däribland ”Roma” vars regissör Alfonso Curarón belönades med en Oscar för just bästa regi 2018. Filmen tilldelades också pris för bästa icke-engelskspråkiga film.

Apple framstår dock ha råd med en rejäl satsning med en förhoppning om att bli första streamingtjänst att faktiskt ta hem den tyngsta Oscarsstatyetten för bästa film.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?