1515

Apples nya integritetsskydd gör dig osynlig på nätet – så fungerar det

Efter att ha stoppat så kallade trackers som spårar dig mellan appar och sajter tar nu Apple ytterligare steg mot anonymisering online.

I den kommande uppdateringen av företagets operativsystem ger sig Apple bland annat på datainsamling i nyhetsbrev och erbjuder en inbyggd VPN-liknande tjänst så att ingen vet vilka sajter du besöker.

Apples vd Tim Cook har satt kundernas integritet i första rummet. Det har delat techbranschen där vissa tycker att det är på tiden, medan andra menar att det skadar mindre bolag.
Apples vd Tim Cook har satt kundernas integritet i första rummet. Det har delat techbranschen där vissa tycker att det är på tiden, medan andra menar att det skadar mindre bolag.Foto:Bebeto Matthews

De som förlitar sig på nyhetsbrev för spridning av sitt budskap kommer att få problem i höst.

I de kommande uppdateringarna av Apples AAPL 0% Dagens utveckling linje av operativsystem, från datorer till telefoner, kommer det inbyggda mejlprogrammet ”Mail” att erbjuda sina användare att stoppa spårning i e-post. Satsningen kallas ”Mail privacy protection”.

I dag använder en lång rad företag – de flesta som skickar nyhetsbrev – så kallade pixlar i mejlutskick för att bland annat föra statistik över öppningsfrekvens. Pixeln kan också ta reda på uppgifter som mottagarens IP-nummer, och därmed vilken plats användaren befinner sig på.

Datainsamlingen kan i teorin användas för att bygga en profil baserat på baserat på IP-numret beroende på var andra trackers fångat upp det på nätet.

Öppningsfrekvens i nyhetsbrev är ett viktigt mätinstrument för de flesta avsändare, men i synnerhet de som bygger sin verksamhet på marknadsföring.

Även många mediehus, bland annat Dagens industri, har de senaste åren satsat hårt på att distribuera sitt nyhetsinnehåll i just nyhetsbrevsform.

”Du kan inte säga någonting med säkerhet kring din öppningsfrekvens om 5–10–15–50 procent av mottagarna stoppar dig från att snoka”, skriver danske David Heinemeier Hansson, en uttalad motståndare till trackers i e-post.

Han är grundare av kommunikationstjänsten Basecamp som haft en egen mejlmjukvara som stoppat avsändaren från att snoka på mottagaren.

Enligt Apple är det ett val att stänga av spårningen i mejl, vilket Heinemeier Hansson konstaterar framstår som ett enkelt sådant.

”Det finns inte en chans att någon aktivt kommer välja att låta sig spåras i mejl”, skriver han och refererar till uppgifterna om att 96 procent av alla Iphoneanvändare har stängt av app-utvecklares möjlighet att spåra dem i appar, sedan möjligheten dök upp i den senaste IOS-uppdateringen.

Uppdateringen ifråga har delat techvärlden i en fråga om framtidens internet, där många menar att det är hög tid att integritet tas på allvar. Bland kritikerna märks framför allt Facebook vars kärnaffär bygger på att just exponera sina användare för ”relevant annonsering”, baserat på vad desasa har besökt för sidor.

Läs mer: Facebook surar över att Apple hindrar insamling av användardata

Men Apples nya integritetsoffensiv stannar inte där. Techjätten presenterar också en ny tjänst som gör att ingen enskild part kommer att kunna se vilka sidor du besöker.

Lösningen, kallad ”private relay”, fungerar som en VPN-tjänst, utan att vara en riktig VPN-tjänst. Istället gör den att din webbtrafik omdirigeras genom två olika platser i molnet, där du också tilldelas en ny IP-adress.

I praktiken innebär det att din bredbandsleverantör eller operatör bara kan följa dig fram till den första omdirigeringspunkten – som ägs av Apple – innan du och skickas vidare till en ny omdirigeringspunkt, som ägs av en tredjepartsleverantör. Där tilldelas du en ny IP-adress innan du skickas vidare sajten du valt att besöka. Därmed kan sajten ifråga bara se din tillfälliga IP-adress.

Med andra ord, ingen i kedjan – din bredbandsleverantör, Apple, tredjepartsleverantören av den andra omdirigeringspunkten eller sajten du besöker – har möjlighet att spåra dig hela vägen, vilket gör besöket i teorin ospårbart.

Experter på området påpekar dock att inget, någonsin, är helt ospårbart i dagens digitala värld. Rättsvårdande myndigheter i länder med datalagar kommer, av allt att döma, att kunna begära ut handlingar från alla inblandade parter i omdirigeringen och därmed lägga ett pussel om brott misstänks.

En tredje satsning i Apples nya säkerhetssvit är ”hide my e-mail”, vilket genererar en ny e-postadress varje gång du måste fylla i ett formulär på nätet. Den nya e-posten skickar vidare mejl till dig, så länge du vill det, men verksamheten som samlar in din data i formuläret har alltså inte din personliga adress.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?