1515

Apples nya integritetsskydd gör dig osynlig på nätet – så fungerar det

Efter att ha stoppat så kallade trackers som spårar dig mellan appar och sajter tar nu Apple ytterligare steg mot anonymisering online.

I den kommande uppdateringen av företagets operativsystem ger sig Apple bland annat på datainsamling i nyhetsbrev och erbjuder en inbyggd VPN-liknande tjänst så att ingen vet vilka sajter du besöker.

Apples vd Tim Cook har satt kundernas integritet i första rummet. Det har delat techbranschen där vissa tycker att det är på tiden, medan andra menar att det skadar mindre bolag.
Apples vd Tim Cook har satt kundernas integritet i första rummet. Det har delat techbranschen där vissa tycker att det är på tiden, medan andra menar att det skadar mindre bolag.Foto:Bebeto Matthews

De som förlitar sig på nyhetsbrev för spridning av sitt budskap kommer att få problem i höst.

I de kommande uppdateringarna av Apples AAPL +2,46% Dagens utveckling linje av operativsystem, från datorer till telefoner, kommer det inbyggda mejlprogrammet ”Mail” att erbjuda sina användare att stoppa spårning i e-post. Satsningen kallas ”Mail privacy protection”.

I dag använder en lång rad företag – de flesta som skickar nyhetsbrev – så kallade pixlar i mejlutskick för att bland annat föra statistik över öppningsfrekvens. Pixeln kan också ta reda på uppgifter som mottagarens IP-nummer, och därmed vilken plats användaren befinner sig på.

Datainsamlingen kan i teorin användas för att bygga en profil baserat på baserat på IP-numret beroende på var andra trackers fångat upp det på nätet.

Öppningsfrekvens i nyhetsbrev är ett viktigt mätinstrument för de flesta avsändare, men i synnerhet de som bygger sin verksamhet på marknadsföring.

Även många mediehus, bland annat Dagens industri, har de senaste åren satsat hårt på att distribuera sitt nyhetsinnehåll i just nyhetsbrevsform.

”Du kan inte säga någonting med säkerhet kring din öppningsfrekvens om 5–10–15–50 procent av mottagarna stoppar dig från att snoka”, skriver danske David Heinemeier Hansson, en uttalad motståndare till trackers i e-post.

Han är grundare av kommunikationstjänsten Basecamp som haft en egen mejlmjukvara som stoppat avsändaren från att snoka på mottagaren.

Enligt Apple är det ett val att stänga av spårningen i mejl, vilket Heinemeier Hansson konstaterar framstår som ett enkelt sådant.

”Det finns inte en chans att någon aktivt kommer välja att låta sig spåras i mejl”, skriver han och refererar till uppgifterna om att 96 procent av alla Iphoneanvändare har stängt av app-utvecklares möjlighet att spåra dem i appar, sedan möjligheten dök upp i den senaste IOS-uppdateringen.

Uppdateringen ifråga har delat techvärlden i en fråga om framtidens internet, där många menar att det är hög tid att integritet tas på allvar. Bland kritikerna märks framför allt Facebook vars kärnaffär bygger på att just exponera sina användare för ”relevant annonsering”, baserat på vad desasa har besökt för sidor.

Läs mer: Facebook surar över att Apple hindrar insamling av användardata

Men Apples nya integritetsoffensiv stannar inte där. Techjätten presenterar också en ny tjänst som gör att ingen enskild part kommer att kunna se vilka sidor du besöker.

Lösningen, kallad ”private relay”, fungerar som en VPN-tjänst, utan att vara en riktig VPN-tjänst. Istället gör den att din webbtrafik omdirigeras genom två olika platser i molnet, där du också tilldelas en ny IP-adress.

I praktiken innebär det att din bredbandsleverantör eller operatör bara kan följa dig fram till den första omdirigeringspunkten – som ägs av Apple – innan du och skickas vidare till en ny omdirigeringspunkt, som ägs av en tredjepartsleverantör. Där tilldelas du en ny IP-adress innan du skickas vidare sajten du valt att besöka. Därmed kan sajten ifråga bara se din tillfälliga IP-adress.

Med andra ord, ingen i kedjan – din bredbandsleverantör, Apple, tredjepartsleverantören av den andra omdirigeringspunkten eller sajten du besöker – har möjlighet att spåra dig hela vägen, vilket gör besöket i teorin ospårbart.

Experter på området påpekar dock att inget, någonsin, är helt ospårbart i dagens digitala värld. Rättsvårdande myndigheter i länder med datalagar kommer, av allt att döma, att kunna begära ut handlingar från alla inblandade parter i omdirigeringen och därmed lägga ett pussel om brott misstänks.

En tredje satsning i Apples nya säkerhetssvit är ”hide my e-mail”, vilket genererar en ny e-postadress varje gång du måste fylla i ett formulär på nätet. Den nya e-posten skickar vidare mejl till dig, så länge du vill det, men verksamheten som samlar in din data i formuläret har alltså inte din personliga adress.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?