Apples glasögon en ”flopprisk” – då presenteras de
Om en dryg vecka väntas Apple presentera sin första helt nya produkt sedan Apple Watch.
Men glasögonen som sägs ha varit under produktion i närmare 10 år påstås vara en rejäl kompromiss från den tidiga visionen.
”Det kan bli en av de största techflopparna någonsin”, varnar en tidigare Applechef, enligt Bloomberg.
Henrik Ek
Text
Tim Cook väntas presentera nya glasögon den 5 juni.Foto:Noah Berger
Visionen om ett par glasögon som blandar verklighet och digitala element – så kallad augmented reality – har frestat techbranschen i decennier. Google lanserade produkten Google Glass 2013, men hela satsningen gick i graven ifjol.
Hur länge Apple jobbat på sina glasögon är inte känt, men personer som Bloomberg pratat med, och som beskrivs ha ”insyn”, säger att det minst rör sig om 2015, då bolaget släppte sin senaste nya produktserie, Apple Watch.
Men idén om ett par glasögon du kan bära hela dagen och som blandar in digitala element skrotades tidigt på grund av tekniska begräsningar. Batterierna blir för små och tekniken att projicera bilder på glaset eller direkt i ögat för avancerad.
Istället är produkten som väntas presenteras på Apples stora utvecklarkonferens WWDC den 5 juni något som ”liknar skidglasögon”, enligt Bloomberg, inte olik en vr-mask.
Ryktena delar nu techbranschen, där hoppfulla aktörer tror att Apples intåg på marknaden kommer kickstarta utvecklingen av tekniken.
De negativa rösterna är dock många. Marknaden för augmented reality är obefintlig, menar somliga. Både Microsoft och startupbolaget Magic leap har misslyckats med att nå brett genomslag på kosumentmarknaden och istället riktat in sig på företagsmarknaden. Microsoft har dock inte släppt en ny version på flera år.
En tidigare marknadschef på Apple, Michael Gartenberg säger till Bloomberg att han antar att det är ett internt tryck på ”en ny produkt” som gör att Apple tar de nya glasögonen till marknaden, utan att det egentligen finns en efterfrågan.
”Det kan bli en av de största techflopparna någonsin”, säger han.
Innehåll från WintAnnons
4 saker att göra i sommar för att kickstarta ditt företagande till hösten
Kanske är det vårljuset eller försommarvärmen som gör att idéerna sprudlar just nu och att många vågar drömma om en ny vardag – en nystart med ett eget företag att jobba i efter semestern? För visst är sommaren en bra tid att sätta planerna i verket om du planerar att öppna egen låda.
I den här artikeln delar den automatiserade bokföringstjänsten Wintmed sig av sina fyra bästa tips på saker du kan göra redan nu för att vara redo att maxa ditt företagande till hösten – vare sig du startar ditt första bolag eller planerar att utöka verksamheten med ett holdingbolag eller ytterligare en business.
1. Har du rätt timpris?
En av de viktigaste delarna i ditt företagande, vare sig du redan driver ditt bolag eller planerar att starta, är att säkerställa att du har rätt prissättning i förhållande till bolagets utgifter samt den lön du vill plocka ut. Hur mycket behöver du fakturera för att gå plus och för att drömmen om eget företag ska kännas lönsam och rimlig?
Svaret hittar du ofta genom att räkna baklänges. Börja med att bestämma vilken lön du vill ha och försök räkna på vilka bolagets fasta utgifter kommer att vara. På så sätt vet du hur mycket du behöver för att täcka bolagets kostnader. Därefter kan du även fundera kring andra parametrar, som hur mycket du vill jobba varje månad, för att komma fram till vilket timpris du behöver ha för att allt ska gå runt.
Vare sig det är ditt första, andra eller tredje bolag du ska starta – vänta inte till hösten med att starta upp det! Gör det redan nu, så att allting är klart när semestern är över. Du vill ju inte riskera att fastna i att ha ett nästan färdigregistrerat företag i september.
Wint har flera redan startklara aktiebolag på lager och kan hjälpa dig att komma igång med ditt företagande snabbt, enkelt och utan avgift. Blir du kund hos Wint bjuder de på alla registreringsavgifter och förser dig med ett färdigt AB, inklusive företagskonto hos SEB. Det enda du behöver är aktiekapitalet på 25 000 kr – pengar som du sedan har kvar i ditt bolag. Dessutom hjälper de till med registrering av F-skatt med mera.
3. Läs på om dina avdrag och förmåner
Att driva eget företag ger dig möjlighet att styra över din tid och sätta din egen lön, men det öppnar också för möjligheter att erbjuda dig själv fler eller bättre förmåner än vad du hade då du var anställd. En stor fördel med att driva aktiebolag är nämligen att du som ägare räknas som anställd i bolaget och har rätt att erbjuda dig själv anställningsförmåner – någonting som inte är möjligt om du skulle driva enskild firma.
Varför inte maxa ditt friskvårdsbidrag med 5 000 kr om året och toppa upp det med subventionerad massage i form av så kallad naturaförmån? Din hälsa är trots allt viktig för företagets framgång. Kom också ihåg att skriva över ditt mobilabonnemang på företaget. Om du har ett företagsabonnemang med fast kostnad får du nämligen använda telefonen även privat. Om företaget står för telefonabonnemanget har du rätt att dra av momsen för telefonkostnaden.
4. Säkerställ god likviditet i bolaget – varje månad
Att ha koll på sin ekonomi är alltid viktigt. Och som företagare är det extra viktigt att ha kontroll över sina likvida medel, det vill säga de tillgångar företaget kan använda just nu, för att exempelvis betala lokalhyra, telefonräkningar, löner, osv.
Om du redan driver, eller planerar att starta, en verksamhet där du tar betalt för din nedlagda tid är det lätt att hamna i perioder med oregelbundna intäkter, till exempel när du tar semester och därmed inte gör något jobb du kan fakturera för. I sådana lägen måste företaget ha en god likviditet, så att du kan fortsätta plocka ut din lön och betala dina fasta kostnader, utan att det svider allt för mycket i företagets kassa.
Ett sätt att hålla koll på likviditeten är att göra en likviditetsbudget som du uppdaterar och underhåller regelbundet. En annan sak är att optimera dina ledtider vid fakturering. Måste du ha 30 dagars betalningsvillkor eller kan du förhandla med dina kunder om 15, eller kanske till och med 10, dagar? Ju kortare tid mellan skickad och betald faktura, desto kortare tid måste du ”ligga ute” med de pengar du redan arbetat in.