1515

Apple vill ge sig in i Hollywood – bygger nytt jättekontor

Teknikjätten Apple ska bygga ett nytt jättekontor i Los Angeles – alldeles i närheten av flera stora produktionsbolag i Hollywood. Nu väntas bolaget storsatsa på sin strömningstjänst Apple TV Plus, skriver CNBC, som hittills fått ett ljummet mottagande i både USA och resten av världen. 

Apples vd Tim Cook.
Apples vd Tim Cook.

Den amerikanska teknikjätten Apple AAPL -0,53% Dagens utveckling är på väg att bygga ett nytt regionalt huvudkontor i Los Angeles, Kalifornien. Det är ett bevis på att bolaget vill ta ytterligare ett kliv in i Hollywood, underhållningsvärldens Mecka, rapporterar CNBC. Kontoret kommer att bli över 50.000 kvadratmeter stort, motsvarande sju fullstora fotbollsplaner. Apple har inte meddelat när bygget väntas stå färdigt men vid år 2026 ska bolaget ha runt 3.000 anställda i regionen, en fördubbling från nuvarande nivåer. 

Det ska bland annat husera personal som arbetar med deras strömningstjänster Apple TV Plus och Apple Music. Det är oklart om tv-produktion kommer ske direkt på anläggningen, som kommer ligga alldeles i närheten av många andra stora studior som Columbia Pictures. Apple TV Plus lanserades i november 2019 som en direkt utmanare till aktörer som Netflix NFLX +1,78% Dagens utveckling . För att locka till sig prenumeranter lade sig bolaget ungefär hälften så lågt i pris, ett abonnemang i Sverige kostar 59 kronor i månaden. 

En visualisering av Apples nya regionala huvudkontor i Los Angeles.
En visualisering av Apples nya regionala huvudkontor i Los Angeles.Foto:Apple/press.

Men hittills har genomslaget varit ljummet. Apple har inte offentliggjort hur många användare Apple TV Plus har, men CNBC rapporterade att tjänsten nått under 20 miljoner prenumeranter i USA och Kanada vid det senaste halvårsskiftet – långt under konkurrenter som Netflix, Amazon Prime och Disney Plus. I Sverige har Apple TV Plus hittills heller inte slagit sig in bland de fem mest populära strömningstjänsterna, enligt analysföretaget Mediavision. 

Än så länge är utbudet på Apple TV Plus mer begränsat än hos andra strömningstjänster, även om enstaka produktioner som komediserien ”Ted Lasso” blivit en stor succé världen över. Apple har dock stora ambitioner på att öka antalet egna filmer och serier framöver. Så sent som i april i år uppgav bolaget att det skulle investera nästan 3 800 miljarder kronor i USA under de kommande fem åren, där produktionsanläggningar för Apple TV Plus pekades ut som ett fokusområde.

Intäkterna inom Apples affärsområde ”servicetjänster”, där Apple TV Plus men inte minst den världsomspännande appbutiken App Store ingår, steg under det andra kvartalet i år med 32 procent till motsvarande 150 miljarder kronor. Hårdvara kvarstår dock som kärnaffär för Apple och utgör merparten av intäkterna. Bedömare har påpekat att bolagets breddning till områden som tv, musik och datorspel främst motiveras av att sälja fler Mac-datorer och Iphone-telefoner. Underhållningstjänsterna paketeras ofta ihop i rabatterade erbjudanden till de som köper nya elektronikprodukter från bolaget.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?