1515

Apple startar investeringsfond för skogen – svenska företag inbjuds att pitcha

Apple leder resningen av en ny investeringsfond för miljösatsningar. Fonden, som hanteras av Goldman Sachs och granskas av Conservation International, är på 1,7 miljarder kronor och ska investera i projekt som syftar till att permanent eliminera koldioxid från luften. ”Skog drar ut koldioxid från atmosfären”, säger företagets hållbarhetschef Lisa Jackson.

Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.
Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.Foto:Apple

För tre år sedan stod Apples vd Tim Cook i skogen söder om Hudiksvall under en sällsynt Sverigeresa. Anledningen var ett besök hos Iggesunds kartongbruk, vilka levererar kartong till techjättens förpackningar.

Bland mycket annat planterade Tim Cook ett träd på ett område som precis avverkats för att bli massa.

”Innovationsmässigt och miljömässigt är det här en egen liga”, sa Cook vid tiden om samarbetet med Iggesund.

Nu går Apple vidare med sin satsning på att planera skog, om än i lite större skala.

Bolaget har startat en egen investeringsfond med målet att investera i projekt som syftar till att suga koldioxid ur atmosfären.

Läs mer: NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Apple är noga med att poängtera att fonden, som är ett samarbete med Goldman Sachs och miljöorganisationen Conservation International, ska investera med syfte att se både miljömässig framgång och ekonomisk avkastning.

Bolaget har inte presenterat några investeringar ännu, men säger att företag från Sverige som har idéer är välkomna att pitcha.

Fonden är från start på 200 miljoner dollar, 1,7 miljarder kronor. Apple vill inte svara på om de tänker resa mer kapital.

”Genom att skapa en fond som både genererar avkastning och riktig mätbar effekt på koldioxidpåverkan siktar vi på driva en bredare förändring i framtiden. Vi vill uppmuntra investeringar i koldioxideliminering runtom i världen”, säger Lisa Jackson, företagets hållbarhets chef och tidigare chef över den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA under president Barack Obama.

Satsningarna ska primärt vara inom skog och naturresurser som brukas eller avverkas i syfte att bli till kommersiella produkter. Apple har inte kommunicerat exakt vad det handlar om, men precis som svenska skogsföretag ofta påpekar kan massa användas till allt från papper till plastliknande material och till och med textil.

På så vis omvandlas koldioxid som fångats upp i träden till nya hållbara material, vilket ger avkastning och en positiv miljöeffekt.

Iggesund är ett sådant exempel, där två träd planteras för varje enskilt som avverkas för att bli kartong.

Läs mer: Så rustar svenska bolagen för elektrifiering – med konfliktmetaller och havsvatten

Satsningen ligger i linje med Apples mål att bli helt klimatneutrala till år 2030, genom hela sin produktion och produkternas livslängd.

Enligt Apples beräkningar ligger omkring 75 procent av den utmaningen i produktionskedjan som de kan kontrollera. Det är resterande 25 procent bolaget vill kompensera för i den här satsningen.

Investeringarna från den nya fonden ska, enligt Apple, resultera i minst 1 miljon ton mindre koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar utsläppen från 200 000 personbilar.

Utöver fonden bygger Apple också egna sol- och vindkraftverk – bland annat ett i Danmark – för att nå sina klimatmål. Men företaget är långt ifrån ensamma bland techjättarna att satsa hårt på att minska sina klimatavtryck. 

Läs mer: Google sätter nytt klimatmål: Noll utsläpp vid 2030

Konkurrenten Microsoft har den förmodligen mest aggressiva miljösatsningen hittills. Bolaget ska inte bara vara klimatneutrala 2030 utan till och med ta bort mer koldioxid än de släpper ut. Till 2050 vill Microsoft ha eliminerat motsvarande mängd koldioxid som de släppt ut historiskt sedan bolaget grundades 1975.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?