1515

Apple startar investeringsfond för skogen – svenska företag inbjuds att pitcha

Apple leder resningen av en ny investeringsfond för miljösatsningar. Fonden, som hanteras av Goldman Sachs och granskas av Conservation International, är på 1,7 miljarder kronor och ska investera i projekt som syftar till att permanent eliminera koldioxid från luften. ”Skog drar ut koldioxid från atmosfären”, säger företagets hållbarhetschef Lisa Jackson.

Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.
Tim Cook har sett den svenska skogen med egna ögon under ett besök på Iggesunds kartongbruk 2017.Foto:Apple

För tre år sedan stod Apples vd Tim Cook i skogen söder om Hudiksvall under en sällsynt Sverigeresa. Anledningen var ett besök hos Iggesunds kartongbruk, vilka levererar kartong till techjättens förpackningar.

Bland mycket annat planterade Tim Cook ett träd på ett område som precis avverkats för att bli massa.

”Innovationsmässigt och miljömässigt är det här en egen liga”, sa Cook vid tiden om samarbetet med Iggesund.

Nu går Apple vidare med sin satsning på att planera skog, om än i lite större skala.

Bolaget har startat en egen investeringsfond med målet att investera i projekt som syftar till att suga koldioxid ur atmosfären.

Läs mer: NHL-proffset investerar i växtbaserad fisk: ”Nästa nya trend”

Apple är noga med att poängtera att fonden, som är ett samarbete med Goldman Sachs och miljöorganisationen Conservation International, ska investera med syfte att se både miljömässig framgång och ekonomisk avkastning.

Bolaget har inte presenterat några investeringar ännu, men säger att företag från Sverige som har idéer är välkomna att pitcha.

Fonden är från start på 200 miljoner dollar, 1,7 miljarder kronor. Apple vill inte svara på om de tänker resa mer kapital.

”Genom att skapa en fond som både genererar avkastning och riktig mätbar effekt på koldioxidpåverkan siktar vi på driva en bredare förändring i framtiden. Vi vill uppmuntra investeringar i koldioxideliminering runtom i världen”, säger Lisa Jackson, företagets hållbarhets chef och tidigare chef över den amerikanska miljöskyddsmyndigheten EPA under president Barack Obama.

Satsningarna ska primärt vara inom skog och naturresurser som brukas eller avverkas i syfte att bli till kommersiella produkter. Apple har inte kommunicerat exakt vad det handlar om, men precis som svenska skogsföretag ofta påpekar kan massa användas till allt från papper till plastliknande material och till och med textil.

På så vis omvandlas koldioxid som fångats upp i träden till nya hållbara material, vilket ger avkastning och en positiv miljöeffekt.

Iggesund är ett sådant exempel, där två träd planteras för varje enskilt som avverkas för att bli kartong.

Läs mer: Så rustar svenska bolagen för elektrifiering – med konfliktmetaller och havsvatten

Satsningen ligger i linje med Apples mål att bli helt klimatneutrala till år 2030, genom hela sin produktion och produkternas livslängd.

Enligt Apples beräkningar ligger omkring 75 procent av den utmaningen i produktionskedjan som de kan kontrollera. Det är resterande 25 procent bolaget vill kompensera för i den här satsningen.

Investeringarna från den nya fonden ska, enligt Apple, resultera i minst 1 miljon ton mindre koldioxidutsläpp per år. Det motsvarar utsläppen från 200 000 personbilar.

Utöver fonden bygger Apple också egna sol- och vindkraftverk – bland annat ett i Danmark – för att nå sina klimatmål. Men företaget är långt ifrån ensamma bland techjättarna att satsa hårt på att minska sina klimatavtryck. 

Läs mer: Google sätter nytt klimatmål: Noll utsläpp vid 2030

Konkurrenten Microsoft har den förmodligen mest aggressiva miljösatsningen hittills. Bolaget ska inte bara vara klimatneutrala 2030 utan till och med ta bort mer koldioxid än de släpper ut. Till 2050 vill Microsoft ha eliminerat motsvarande mängd koldioxid som de släppt ut historiskt sedan bolaget grundades 1975.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?