1515

Apple sparkar igång årlig konferens – med nyheter i Iphone

Apple anpassar sig till en ny era efter covid-19. I allt ifrån datorer till Iphone-mobiler visade företaget upp uppdaterade appar och funktioner som verkar ämnade för en mer utspridd framtid.

Bland de största nyheterna: Uppdateringar till hälsoappen och ett körkort lagrat direkt i telefonen.

Apples vd Tim Cook öppnade årets digitala utvecklarkonferens, men presenterade inga nya produkter.
Apples vd Tim Cook öppnade årets digitala utvecklarkonferens, men presenterade inga nya produkter.

Apples AAPL -0,64% Dagens utveckling årliga utvecklarkonferens WWDC inleds under måndagen – möjligen något mer i moll än tidigare år. Runt om i världen pågår konflikter med några av techjättens största tidigare partners och tredjepartsutvecklare.

Facebook är till exempel rasande över att deras app inte längre får spåra hur användare klickar sig runt, i marknadsföringssyfte.

Apple och Epic Games – skaparna av det populära spelet Fortnite – har precis avslutat en rättsprocess i Kalifornien och väntar nu på domslut om Apple har missbrukat sin ställning i syfte att ta ut höga avgifter.

Och i Europa har Spotify fått EU att skicka en skrivelse till Apple med ett preliminärt beslut att hanteringen av musiktjänster, som konkurrera med Apple music, inte är korrekt enligt EU-lag.

Samtidigt växer Apple och antalet appar i deras butik App Store genererade över 5300 miljarder kronor 2020.

I en post-covid-tillvaro har många flyttat sina verksamheter till den så kallade app-ekonomin när fysiska verksamheter tvingats hålla stängt.

Det verkar också gälla Apple själva.

I nya Facetime, som kommer till alla Apples större produkter, kan flera användare se video tillsammans, i synk, under ett videosamtal.
I nya Facetime, som kommer till alla Apples större produkter, kan flera användare se video tillsammans, i synk, under ett videosamtal.

I nyheterna från bolaget som presenterades under måndagens öppningsanförande lades bland annat ett stort fokus på Facetime, företagets videosamtalstjänst som nu blir mer avancerad.

Dels kan Facetime nu användas för att dela upplevelser, inte bara skärmar och specifika appar över länk, utan också musik och film som då spelas på alla deltagares enheter i synk.

Apple presenterade nyheten som ett sätt för vänner att ha en filmkväll tillsammans, på distans. Förutsatt att alla har Appleenheter.

Apple har också utvecklat ljud och röstupptagning i Facetime liksom i hörlurarna Airpods för att generera bättre resultat i samtal.

Nyheterna når användarna vid uppdateringen till IOS 15.

Även hälsotjänsterna har fått nya funktioner i uppdateringen som kommer.

Familjemedlemmar ska nu kunna ges åtkomst till varandras hälsodata. På så sätt ska larm kunna ställas in om en vilopuls, till exempel, hastigt stiger hos en äldre släkting eller, om syresättningen i blodet har sjunkigt.

En ny funktion i hälsoappen ska också kunna avgöra om användaren av en telefon eller klocka har ökad fallrisk, baserat på hur stadiga steg som registrerats under en promenad. Om personen verkar ta oregelbundna steg eller snubbla till ofta kan personen uppmärksammas på att han eller hon löper en större risk än tidigare att falla.

Bland Apples nyheter som inte direkt rör ett liv efter pandemin, men ändå lär få stor uppmärksamhet, märktes nya inslag i företagets digitala plånbok.

Till vänster, Facetimesamtal i en Android-telefon. Till höger, en demo av hur ett digitalt körkort från Apple kan se ut.
Till vänster, Facetimesamtal i en Android-telefon. Till höger, en demo av hur ett digitalt körkort från Apple kan se ut.

Amerikanska användare kommer att kunna fota av sina körkort och översätta det till en digital legitimation, i de delstater som accepterar tekniken. På så sätt kommer användarna att kunna identifiera sig med bara sin telefon.

Överraskande i sammanhanget var att den amerikanska transportsäkerhetsmyndigheten, TSA, är först att testa tekniken för att människor i USA ska kunna legitimera sig inför inrikesflygningar med dessa digitala id-kort.

Vidare ska plånboken också kunna lagra nycklar till digitala dörrlås där Assa Abloy nämndes som en partners som nu jobbar med Apple.

De som hade hoppats på nyheter i Apples produktutbud blev dock besvikna. Företaget presenterade varken en ny Ipad, Apple Watch eller Macbook Pro, vilket varit några av ryktena inför eventet.

När uppdateringarna faktiskt äger rum – och vilka tjänster som kommer att göras tillgängliga i Sverige i närtid – har inte kommunicerats.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?