1515

Apple presenterar nya hörlurar och skrytdatorer – så dyra blir de

Apple har byggt ut sin serie av egna chip – som nu visat sig redo för bolagets prestigedatorer, Macbook Pro. 

Techjätten backar också på en rad punkter och tar tillbaka både hdmi-port och magnetkontakten Magsafe från tidigare generationer.

Tim Cook passade också på att visa upp nya hörlurar av modellen Airpods, vilka släpps redan om en vecka.

Sprillans nya datorer, med en del funktioner som gör comeback efter flera år. Bland annat den magnetiska laddaren.
Sprillans nya datorer, med en del funktioner som gör comeback efter flera år. Bland annat den magnetiska laddaren.

När Apple AAPL -3,17% Dagens utveckling presenterade sitt eget M1-chip för datorer för ett år sedan var det lite av en testballong. Chipet av så kallad ARM-arkitektur – en standard dittills använd i telefoner, surfplattor och enklare laptops – skulle för första gången introduceras i Apples grundutbud av datorer, vilka drivits framgångsrikt av Intels processorer.

Macbook Air och Mac mini som först utrustades med M1 klarade av allt att döma testet. Enligt Tim Cook har affärsområdet Mac haft sitt bästa år någonsin i bolagets historia.

Nu visar Apple också i handling att tekniken är redo för den mer högpresterande serien av bärbara datorer, Macbook Pro. Chipen har fått namnen M1 Pro och M1 Max.

Macbook Pro har nygammal design, liksom plats för sd-kort som hdmi-port.
Macbook Pro har nygammal design, liksom plats för sd-kort som hdmi-port.

Presentationen under måndagskvällen svensk tid var – till och med i Applemått mätt – ett sällan skådat fyrverkeri av superlativ och fantastisk grafik där kurvorna visade på överlägsen prestanda jämfört med konkurrenternas produkter.

Designen däremot är tydligt hämtad från tidigare generationers bärbara datorer, från en era då Macbook Pro i aluminiumchassi var helt nytt. De nya datorerna innehåller också magnetkontakt, hdmi-port, hörlursuttag och sd-kortläsare. Merparten skrotade i den förra generationen.

Skrotat nu är däremot skärmytan ”touchbar” i tangentbordet överkant, till förmån för klassiska fysiska knappar.

Skärmtekniken i nya Macbook Pro är hämtad från bolagets hittills bästa Ipad Pro, vilket borgar för att de två ny datorerna faktiskt är omgjorda i varje enskild del, jämfört med tidigare modell.

Bland övriga nyheter från den timmeslånga presentationen märktes framför allt budgetmodellen av Airpods som också får ett lyft. Både till formen och sett till prestanda.

Airpods blir mer lik Airpods Pro, både till formen och i funktionerna.
Airpods blir mer lik Airpods Pro, både till formen och i funktionerna.

Airpods får nu stöd för det Apple kallar ”spatial audio” (”rumsligt ljud”) vilket är ett format som ger illusionen av att vara omsluten av ljudet, och vilket också anpassar sig efter hur du rör dig. Det fanns tidigare bara i de dyrare modellerna Airpods Pro och Airpods Max.

De nya lurarna kommer att kosta 2.095 kronor när de når butiker den 26 oktober.

Nya Macbook Pro, den mindre modellen på 14 tum, kostar från 23.995 kronor. Den större 16 tums-modellen kostar från 29.995 kronor. Även dessa når handeln på tisdag.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?