1515

Apple på väg lansera Klarna-utmanare

Teknikjätten Apple har sedan tidigare investmentbanken Goldman Sachs som partner för sin mobila betaltjänst. Nu ska de tillsammans utmana Klarna med en ”köp nu – betala senare”-modell, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, får ny konkurrens från Apple.
Klarna, med vd:n Sebastian Siemiatkowski, får ny konkurrens från Apple.Foto:Tony Avelar/AP, Jack Mikrut

Klarna har sett en stark tillväxt framför allt i USA, vilket bidrog till att den svenska betaljätten höjde sin värdering nyligen till 377 miljarder kronor.

Klarna har rönt framgångar på den brittiska och amerikanska marknaden med sin ”Pay in 3”-lösning där kunderna kan dela upp notan på tre avbetalningar som är avgifts- och räntefria, så länge kunden betalar i tid, och faktureras var 30 dag. 

Nu framgår det att Klarna och andra betalbolag som Paypal och Affirm får nu konkurrens från jätten Apple. Sedan 2014 har Apple sin mobila betallösning Apple Pay och 2019 blev investmentbanken Goldman Sachs partner för betalkortet Apple Pay.

Enligt nyhetsbyrån Bloomberg ska Goldman Sachs nu står för krediterna i det nya programmet ”Apple Pay Later”. Den nya tjänsten ska få fler att anamma betalningar direkt via sin mobiltelefon genom Apple Pay. Apple tar en procentandel av betalningarna, vilket bidrar till bolagets årliga intäkter omkring 50 miljarder dollar, rapporterar Bloomberg.

När kunden gör ett köp via Apple Pay ska den kunna välja att betala med fyra räntefria avbetalningar som görs varannan vecka eller över flera månader men då med ränta. Kunden kan välja att koppla ett kreditkort till betalningarna.

Tjänsten ska kunna användas i handel såväl fysisk som på nätet. Kunderna kommer att kunna ansöka för att få tjänsten genom appen ”Wallet” och kan där också följa och hantera eventuella betalningar.

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?