1515
Annons

Apple öronmärker 24 miljarder för att lindra bostadsbristen

Apple avsätter motsvarande 24 miljarder kronor för olika initiativ ämnade att lösa bostadsbristen i Kalifornien. ”Vi känner ett djupt ansvar”, säger vd:n Tim Cook.

Apples vd Tim Cook och Kaliforniens guvernör Gavin Newsom (Demokrat).
Apples vd Tim Cook och Kaliforniens guvernör Gavin Newsom (Demokrat).Foto:Press.

Techjätten Apple avsätter 2,5 miljarder dollar, motsvarande 24 miljarder kronor, för olika initiativ ämnade att lösa bostadsbristen i Kalifornien. 

De stigande bostadspriserna i Silicon Valley-området har gjort att många fått flytta. Apple påpekar att nästan 30 000 personer lämnade San Francisco, den största staden i regionen, mellan april till juni i år.

Den mycket rika tekniksektorn har förvärrat den rådande bostadskrisen i regionen, enligt de flesta bedömare. Inflödet av välbetald arbetskraft har fått både levnadskostnaderna och bopriserna att skjuta i höjden.

Enligt officiell statistik från amerikanska myndigheter var drygt 8 000 personer hemlösa i San Francisco under 2019, en ökning med 14 procent på två år.

”Vi känner ett djupt ansvar”, säger Apples vd Tim Cook i en intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Läs mer: Techjättarnas gräddfil delar Dublin: ”Hyrorna har gått uppåt och uppåt” 

En miljard dollar kommer i ett första skede att investeras i en fond, som drivs av myndighetspersoner, med målet att återuppta försenade eller inställda byggprojekt med låga hyror. Ytterligare 1 miljard läggs i en fond som hjälper förstagångsköpare att säkra ett bolån eller en kontantinsats.

Men i relation till Apples goda lönsamhet är donationen relativt liten. Under det senaste kvartalet noterade teknikjätten till exempel en nettovinst på 13,7 miljarder dollar.

Enligt Apple kan projekten ta uppemot två år att lansera till fullo. 

”Techsektorn har växt mycket, och blivit en större del av ekonomin. Vi vill vara en del av lösningen, så därför hoppar vi in”, säger Tim Cook till Reuters.

Även andra stora techbolag har lagt stora summor pengar på att lätta sitt samvete. Både Facebook och Google åsidosatte nyligen 1 miljard dollar vardera till olika byggfonder i Kalifornien, medan Microsoft lagt 500 miljoner dollar på att lösa liknande problem i Seattle i delstaden Washington.

Läs mer: Bostadsbrist i San Francisco – Google omvandlar kontor till hem 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera