1515
Annons

Apple kastar ut succéspel – svarar med stämning

Apple har kastat ut det populära spelet Fortnite från App Store efter att bolaget bakom spelet infört nya betalmetoder som strider mot Apples regler. Det skriver CNBC. Nästan direkt efter att spelet togs bort svarade Epic Games med att stämma Apple.

Foto:Kyle Grillot

Det går inte längre att ladda ned det omåttligt populära spelet Fortnite från Apples App Store.

Anledningen är att Epic Games, som står bakom Fortnite, på torsdagen införde nya betalningssätt i spelet. Användarna kunde välja att köpa till utrustning i spelet antingen via den vanliga betalmetoden i Apple App Store eller i Google Play, eller direkt till Epic Games. Ett sådant upplägg är dock inte tillåtet vare sig i Apple App Store eller i Google Play.

För att ytterligare markera mot teknikjättarna fick spelare som betalade direkt till Epic Games 20 procents rabatt. 

På torsdagskvällen svarade Epic Games på Apples beslut att kasta ut spelet från App Store med att lämna in en stämning i en federal domstol i Kalifornien. I stämningen målar Epic Games ut Apple som en monopoljätte som kväver konkurrensen. Spelbolaget kräver att rätten bryter Apples monopol på dels distribution av appar på Apples mobila enheter och dels för betalningen av digitala tjänster i samma enheter.

Epic Games vd Tim Sweeney har tidigare kritiserat Apple för den hårda kontrollen i App Store. Han har bland annat sagt att App Store är som ett monopol och att Apple och Google kväver konkurrerande butiker genom sitt agerande. Både Apple och Google tar runt 30 procent av intäkterna som appbolagen tjänar på sina nedladdningar, skriver CNBC.

”Epic Games tog det olyckliga steget att bryta mot riktlinjerna i App Store som tillämpas på samma sätt för alla utvecklare och är utformade för att hålla butiken säker för våra användare”, skriver Apple i ett svar till The Verge.

Spelet är fortfarande tillgängligt på Google Play trots att bolaget brutit mot reglerna även där. Enligt Epic Games har Fortnite runt 350 miljoner registrerade användare världen över.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?