1515
Annons

Apple-grundaren bar hennes klocka – nu vänder hon hem till Sverige

Mai-Li Hammargren var en av pionjärerna inom wearables, men saknade fortsatt finansiering och var istället med och byggde upp det svenska startupbolaget Lookback i Silicon Valley. Nu har hon vänt hem för att jobba som intraprenör.

Efter drygt fyra år i San Francisco flyttade Mai-Li Hammargren hem till Stockholm igen för några månader sedan. I Silicon Valley jobbade hon som marknadschef på svenska Lookback, som utvecklar en mjukvara för att förbättra användarupplevelser i appar.

Under hennes tid där gick startupbolaget från 7 500 registrerade användare till 120 000.

”Lookback blev lönsamt i augusti förra året och jag nådde mitt mål med bolaget. Samma vecka som jag sa upp min lägenhet i San Francisco hörde en vd för en stiftelse i Stockholm av sig”, säger Mai-Li Hammargren.

Läs också: Silicon Valley-svenskarna tar in 55 miljoner 

Det var Henrik Friman, vd på IHM Business School som kontaktade henne. IHM grundades redan 1968 och är en privat skola med program för marknadsekonomer, yrkeshögskola och anpassade utbildningar för ledare och företag. Han fick nys om Mai-Li Hammargren genom gemensamma kontakter och erbjöd henne ett jobb som intraprenör.

Mai-Li Hammargrens roll på IHM handlar om att skapa en mer innovativ kultur.

”Under våren har jag till exempel gjort en förstudie med en företagskoncern gällande hur man kan få toppchefer att bli mer intraprenöriella”, säger hon.

Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget.

Att arbeta med utbildningar är något annat än hennes 12 år i teknikbranschen. Samtidigt tror hon att hennes erfarenheter kan ge inspiration och hopp till framtida ledare. 

Mai-Li Hammargrens egen entreprenörsresa började med den vibrerande klockan Mutewatch. 

”Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget”, säger hon.

Hon grundade Mutewatch 2008 tillsammans med sin bror Gustav Hammargren och Oscar Ritzén Praglowski. Mai-Li Hammargren kom på idén när hennes dåvarande pojkvän, som var filmfotograf och jobbade sena kvällar, varje morgon vaknade när hennes väckarklocka ringde.

2010 lanserades Mutewatch första produkt, en vibrerande armbandsklocka som uppmärksammades i internationell press och användes av kändisar som modeskaparen Karl Lagerfeld och Apple AAPL +1,64% Dagens utveckling -medgrundaren Steve Wozniak.

”Vi hade inte så mycket pengar och på inrådan från byrån Prime PR, för att traditionell marknadsföring skulle bli för dyrt, körde vi efter några år på att göra mig till frontfigur”, säger Mai-Li Hammargren.

Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda.

Det blev en global hajp kring henne och hon var med på 6-7 tidningsomslag. Med 10 000 förhandsordrar började det brinna i knutarna kring produktionen. Hon ville också att Mutewatch skulle vara den första smarta klockan i den tappningen.

”Folk förstod inte först att de hade köpt en digitalt genererad bild av produkten”, säger Mai-Li Hammargren. 

Hon jobbade med två olika fabriker, en i Kina och en i Taiwan, och betalade 3,3 miljoner kronor till två konsulter som hjälpte henne att få igång tillverkningen. Totalt skeppade hon 24 000 Mutewatch, utan några stora summor i finansiering.

”Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda, men några entreprenörer förbarmade sig över oss och stoppade in småsummor.”

Mai-Li Hammargren säger att hon inte vet om det var marknaden som inte var bevisad ännu, eller om det handlade om att hon själv inte vågade gå på stora riskkapitalister. 

I andra intervjuer har hon sagt att hon upplevde att hon inte togs på allvar och att en 20-årig man inte hade haft samma problem att hitta kapital.

2014 likviderades Mutewatch och Mai-Li Hammargren gick vidare till att bli marknadschef på Lookback. 

”Jag har försökt analysera Mutewatch-resan och inser att jag borde ha hoppat av när det gick som bäst. Samtidigt är jag extremt stolt över att vi grundare kämpade på in i det sista”, säger Mai-Li Hammargren.

När det gäller Lookback lämnade hon istället när det var lönsamt och hon är numera aktieägare i bolaget efter att ha löst in sina personaloptioner.

”Jag kommer att investera i andra kvinnor när jag kan”, säger Mai-Li Hammargren.


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?