1515

Apple-grundaren bar hennes klocka – nu vänder hon hem till Sverige

Mai-Li Hammargren var en av pionjärerna inom wearables, men saknade fortsatt finansiering och var istället med och byggde upp det svenska startupbolaget Lookback i Silicon Valley. Nu har hon vänt hem för att jobba som intraprenör.

Efter drygt fyra år i San Francisco flyttade Mai-Li Hammargren hem till Stockholm igen för några månader sedan. I Silicon Valley jobbade hon som marknadschef på svenska Lookback, som utvecklar en mjukvara för att förbättra användarupplevelser i appar.

Under hennes tid där gick startupbolaget från 7 500 registrerade användare till 120 000.

”Lookback blev lönsamt i augusti förra året och jag nådde mitt mål med bolaget. Samma vecka som jag sa upp min lägenhet i San Francisco hörde en vd för en stiftelse i Stockholm av sig”, säger Mai-Li Hammargren.

Läs också: Silicon Valley-svenskarna tar in 55 miljoner 

Det var Henrik Friman, vd på IHM Business School som kontaktade henne. IHM grundades redan 1968 och är en privat skola med program för marknadsekonomer, yrkeshögskola och anpassade utbildningar för ledare och företag. Han fick nys om Mai-Li Hammargren genom gemensamma kontakter och erbjöd henne ett jobb som intraprenör.

Mai-Li Hammargrens roll på IHM handlar om att skapa en mer innovativ kultur.

”Under våren har jag till exempel gjort en förstudie med en företagskoncern gällande hur man kan få toppchefer att bli mer intraprenöriella”, säger hon.

Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget.

Att arbeta med utbildningar är något annat än hennes 12 år i teknikbranschen. Samtidigt tror hon att hennes erfarenheter kan ge inspiration och hopp till framtida ledare. 

Mai-Li Hammargrens egen entreprenörsresa började med den vibrerande klockan Mutewatch. 

”Jag var 20 år och hade en idé. En månad senare startade jag bolaget”, säger hon.

Hon grundade Mutewatch 2008 tillsammans med sin bror Gustav Hammargren och Oscar Ritzén Praglowski. Mai-Li Hammargren kom på idén när hennes dåvarande pojkvän, som var filmfotograf och jobbade sena kvällar, varje morgon vaknade när hennes väckarklocka ringde.

2010 lanserades Mutewatch första produkt, en vibrerande armbandsklocka som uppmärksammades i internationell press och användes av kändisar som modeskaparen Karl Lagerfeld och Apple-medgrundaren Steve Wozniak.

”Vi hade inte så mycket pengar och på inrådan från byrån Prime PR, för att traditionell marknadsföring skulle bli för dyrt, körde vi efter några år på att göra mig till frontfigur”, säger Mai-Li Hammargren.

Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda.

Det blev en global hajp kring henne och hon var med på 6-7 tidningsomslag. Med 10 000 förhandsordrar började det brinna i knutarna kring produktionen. Hon ville också att Mutewatch skulle vara den första smarta klockan i den tappningen.

”Folk förstod inte först att de hade köpt en digitalt genererad bild av produkten”, säger Mai-Li Hammargren. 

Hon jobbade med två olika fabriker, en i Kina och en i Taiwan, och betalade 3,3 miljoner kronor till två konsulter som hjälpte henne att få igång tillverkningen. Totalt skeppade hon 24 000 Mutewatch, utan några stora summor i finansiering.

”Vi nådde inte ens en regelrätt såddinvesteringsrunda, men några entreprenörer förbarmade sig över oss och stoppade in småsummor.”

Mai-Li Hammargren säger att hon inte vet om det var marknaden som inte var bevisad ännu, eller om det handlade om att hon själv inte vågade gå på stora riskkapitalister. 

I andra intervjuer har hon sagt att hon upplevde att hon inte togs på allvar och att en 20-årig man inte hade haft samma problem att hitta kapital.

2014 likviderades Mutewatch och Mai-Li Hammargren gick vidare till att bli marknadschef på Lookback. 

”Jag har försökt analysera Mutewatch-resan och inser att jag borde ha hoppat av när det gick som bäst. Samtidigt är jag extremt stolt över att vi grundare kämpade på in i det sista”, säger Mai-Li Hammargren.

När det gäller Lookback lämnade hon istället när det var lönsamt och hon är numera aktieägare i bolaget efter att ha löst in sina personaloptioner.

”Jag kommer att investera i andra kvinnor när jag kan”, säger Mai-Li Hammargren.


Innehåll från PaypalAnnons

Förtroende är det viktigaste kapitalet inom framtidens handel – ny undersökning från betaljätten PayPal

Dagens konsumenter väger in värderingarna hos varumärken inför köpbeslut. Företagen behöver både uppträda hållbart och få sina kunder att tro på att engagemanget är äkta. Det visar en ny undersökning från PayPal.

Framtidens konsument är en medveten konsument. En av de tydligaste gemensamma dragen hos dagens konsumenter är hur de föredrar företag och varumärken som drivs av sina värderingar, så kallade ”purpose driven”. PayPal har låtit Trendwatch sammanställa Think Forward, en stor undersökning av kundbeteenden inom handel och den visar hur tydligt detta mönster är. 

– Dagens kunder väljer varumärken utifrån värderingar. 44 procent av de tillfrågad i vår undersökning kunde klassas som sådana ”syftesdrivna” konsumenter, vilket var den största gruppen. Det säger Jonas Breding som är chef för norra Europa på PayPal. 

I en värld där medierapporteringen lägger tungt fokus på olika former av hållbarhet är det inte överraskande att konsumenter blir mer medvetna. Valet av vilka produkter man köper från vilka företag påverkas i hög grad av hur det företaget framställer sig. Allt fler konsumenter vill påverka världsläget genom sin konsumtion och har som avsikt att med sina spenderade pengar stötta de företag som tar med ansvar, både miljömässigt och socialt. 

Detta förstärks ytterligare av ett snabbrörligt och intensivt medielandskap, som i hög grad äger rum på digitala plattformar, och på kort tid kan identifiera och peka ut aktörer bryter mot konsumenternas värderingar. Om en företrädare för ett visst varumärke uttalar sig på ett sätt som kan uppfattas negativt kan det idag blixtsnabbt nå ut i sociala medier och riskera att skapa en reaktion mot bolaget och dess produkter. Kort sagt; alla varumärken och bolag måste idag vara medvetna om vilka värderingar de företräder eftersom dessa kan ha stor påverkan på hur attraktiva de blir för sina nuvarande, och blivande, kunder. 

PayPals undersökning visar varför det kan vara så svårt för företag att lyckas med sin värdedrivna kommunikation. 

– Utmaningen för alla företag som vill visa upp sitt hållbarhetsarbete är det finns en grupp bland deras konsumenter som inte litar på det. I vår undersökning sade 64 procent av de svarande att de föredrog att konsumera från företag som hade ett större syfte med sin verksamhet än bara vinst, men 71 procent av dem litade inte på att de företag som hade olika typer av hållbarhetsåtaganden skulle leva upp till dessa. Konstaterar Jonas.  

Det ständiga flöde av reklam och kommunikation som vi befinner oss i kan helt enkelt ha gjort oss mer misstänksamma. Många konsumenter har lågt förtroende för företagen. Den svåraste utmaningen av dem alla för företag och varumärken som vill lyfta fram sina värderingar och sitt hållbarhetsarbete blir därmed att visa att de menar allvar och att de är trovärdiga. Förtroendekapital kommer bli avgörande för de varumärken som vill bli ledande framöver. 

 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?