1515

Apple dödar sin mest populära dator långsamt

Apples nya Macbook Pro är en tunnare, lättare och mer kraftfull dator. Men en ny förväntad version av Macbook Air uteblev.

Nya Macbook Pro har en Touch Bar, en fingerkänslig panel längst upp på tangentbordet med olika snabbfunktioner.
Nya Macbook Pro har en Touch Bar, en fingerkänslig panel längst upp på tangentbordet med olika snabbfunktioner.Foto:Apple

(Di Digital/Silicon Valley) In i det sista spekulerades det i om Apple skulle släppa en ny version av Macbook Air. Datorn, som är en av Apples mest populära (den mest populära enligt Gizmodo), har inte fått någon rejäl uppdatering på över ett och halvt år. 

Men det blev ingen ny Macbook Air med retinaskärm på Apples event i Silicon Valley på torsdagskvällen svensk tid. Istället blev det tre nya versioner av Macbook Pro, vilket också var ett efterlängtat produktsläpp.

En av nyheterna var en Touch Bar på den ena nya 13-tumsmodellen och på 15-tumsmodellen av nya Macbook Pro. Det är en panel som ersätter funktionsknapparna längst upp på tangentbordet och är ännu en i raden av Apples förändringar på sina prylar.

Läs mer: Här är Apples nya Iphone utan hörlursuttag

Försäljningen av Mac-datorer gick ner under det senaste kvartalet. De bidrog med 5,7 miljarder dollar till omsättningen, vilket motsvarade en nedgång på nära 17 procent jämfört med tredje kvartalet 2015.

Utvecklingen följer trenden på pc-marknaden där flera aktörer tappar i försäljning. Globalt såldes det 5,7 procent färre pc-datorer under tredje kvartalet, jämfört med samma kvartal i fjol, enligt sammanställda siffror från IDC och Gartner.

Läs också: Den nedåtgående trenden för Iphone fortsätter

Det har gått 25 år sedan Apple lanserade sin första bärbara dator. Under torsdagskvällens event kallade marknadschefen Phil Schiller nya Macbook Pro ”det största steget framåt hittills” för Mac-datorer.

Apple hänvisar kunder som istället hade önskat att köpa en uppdaterad Macbook Air till den nya enklare versionen av Macbook Pro utan nya Touch Bar. Den har både retina-skärm och är tunnare samt marginellt tyngre än Macbook Air med 13-tumsskärm, som fortfarande finns kvar till försäljning och har fått en liten uppdatering i minne. 

Startpriset skiljer sig dock med mellan cirka 6 000 och 3 000 kronor, beroende på vilka specifikationer för datorn man väljer. De nya Macbook Pro-datorerna med 13-tumsskärm startar på 16 995 kronor utan nya Touch Bar och 20 595 kronor med. 

Macbook Air med 11-tumsskärm har redan försvunnit från marknaden och det här kan tolkas som Apples sätt att fasa ut datormodellen långsamt.


Vill du veta mer om nya Macbook Pro så har Venturebeat testat och har blandade känslor inför de nya datorerna.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?