1515
Annons

Apple: App store sysselsätter fler än Volvo i Sverige – når ny hisnande global omsättning

643 miljarder dollar – det är den otroliga siffran över hur mycket pengar som passerade genom Apples App store under 2020. Det är upp 24 procent jämfört året före. Enligt bolaget har apputveckling för Iphone och Ipad nu genererat 70 000 arbetstillfällen i Sverige, Volvo cars sysselsätter som jämförelse 24 000 i Sverige.

Apples vd Tim Cook har en succéaffär i bolagets App store. Men affärsmodellen ifrågasätts av utvecklare i både USA och Europa.
Apples vd Tim Cook har en succéaffär i bolagets App store. Men affärsmodellen ifrågasätts av utvecklare i både USA och Europa.Foto:Brooks Kraft

Att coronapandemin gynnat många stora techbolag är en uttjatad sanning vid det här laget. Men även mindre aktörer verkar ha hittat ett sätt att arbeta mer digitalt, vilket nu syns i en rapport från amerikanska Analysis group, som granskat Apples App store-ekosystem.

Enligt rapporten ökade försäljningen av digitala varor och tjänster i App store med 40 procent under 2020, vilket skulle indikera att många svängt över från fysiska till digitala affärer.

Många av dem är dessutom svenskar. Enligt Apple har App store genererat 70 000 appjobb i Sverige. Om det betyder full sysselsättning eller bara ströinkomster framgår inte. 70 000 jobb skulle dock göra App store – om det var ett företag – till Sveriges största arbetsgivare.

Enligt Volvo Cars är bolaget en av Sveriges största arbetsgivare med 24 000 anställda och toppar listan enligt Svenskt Näringslivs sammanställning Ekonomifakta. Volvo AB har i sin tur 20 000 anställda enligt fordonsjätten själva.

”Utvecklare i App store visar varje dag att det inte finns en mer innovativ, uthållig eller dynamisk marknadsplats på jorden än appekonomin”, säger Apple vd Tim Cook i samband med rapporten.

Den totala siffran av pengar som byter hand genom App store-ekosystemet skrevs 2020 till 643 miljarder dollar, vilket motsvarar omkring 5 300 miljarder kronor.

Åter före, 2019 var motsvarade siffra 519 miljarder dollar vilket vid tiden motsvarande nära 5 000 miljarder kronor.

Enligt rapporten skedde 90 procent av affärerna ”utanför App store”. I praktiken innebär det en stor del fysisk handel som faciliteras genom en app. Av dessa tar Apple ingen kommission.

Apple säger inget om hur mycket de själva tjänat på App store under året, men det framgår alltså att omkring 10 procent av totalen 643 miljarder dollar är en del som Apple kan ta betalt för i form av avgifter. Apples omtalade avgifter är för närvarande 15 eller 30 procent, beroende på vad som säljs.

Teknikjätten ligger i flera parallella konflikter kring just sitt sätt att ta betalt av apputvecklare. I USA driver Epic games – skaparna av populära Fortnite – ett konkurrensfall i domstol i Kalifornien. I Europa har EU-kommissionen skickat ett klagomål till Apple gällande hur de tar ut avgifter på verksamheter som konkurrerar med deras egna tjänster. Spotify är ett exempel, vilka konkurrerar med Apple music.

Läs mer: Vestager säker i sitt försvar av Spotify: ”Därför är Apple ett monopol”

Även om några av världens största företag har appar i App store är butiken primärt en miljö för småföretagare, står att läsa vidare i rapporten från Analysis group. 90 procent av alla utvecklare har under 1 miljon nedladdningar och omsätter under 1 miljon dollar på App store.

De skriver också att 75 amerikanska och europeiska bolag med Iphoneappar som ”central affär” antingen har sålts eller börsnoterats sedan 2011. Totalt ska bolag ha köpts upp för 46 miljarder dollar – 380 miljarder kronor – eller noterats till ett värde av 459 miljarder dollar – nära 3800 miljarder kronor.

”De appar som vi har lutat oss mot genom pandemin har varit livsförändrande på så många sätt. Från matleveranser till våra hem till undervisningsverktyg för föräldrar och lärare, liksom ett fantasifullt och ständigt växande universum av spel och underhållning. Resultatet är inte bara otroliga appar för användarna, det är också jobb och en oöverskådlig mängd innovation som kommer att driva globala ekonomier under många år framöver”, säger Tim Cook vidare.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Succéappen som hotar Facebooks listplacering

När yngre konsumenter går över till nya sociala nätverksupplevelser tappar andra tjänster sin dragningskraft. Nu går den nya succén Bereal om Facebook i App Stores topplistor. Det rapporterar Techcrunch. 

Grundaren av Facebook och Metas vd, Mark Zuckerberg (höger)
Grundaren av Facebook och Metas vd, Mark Zuckerberg (höger)

I flera år har Facebook kämpat för att behålla sin höga postion på amerikanska App Store. Förra året föll appen ur iphones ”topp 10 bästa gratisappar” endast sju gånger, men i år har siffran redan gått upp till 97, skriver Techchrunch som hämtat uppgifterna från Sensor Tower.

Enligt samma data ska Facebooks sämsta månad varit i april då den sjönk till plats 44 i App Stores egna topp 10 lista. Det vill säga den tidpunkt som det nya sociala mediet Bereal bröt sig in på topp 5. 

Bereal grundades 2020 av fransmännen Kevin Perreau och Alexis Barreyat och har sedan dess samlat på sig runt 8 miljoner aktiva användare per dag. I maj var företaget värderat till 600 miljoner dollar, motsvarande 6,3 miljarder kronor, enligt The Information.

Tjänsten går ut på att användarna vid ett gemensamt klockslag får en uppmaning att ta en bild på sig själv och sin omgivning. Syftet är att ge följarna en ofiltrerad inblick i användarens vardag. Appen beskrivs som en mottreaktion till andra sociala medier som tenderar att istället försköna människors liv.

I vilken utsträckning trenden berör Facebook är mindre tydlig men Meta ska har varit medvetna om deras problem med att locka yngre målgrupper redan innan tecknen återspeglats i topplistorna, skriver Techcrunch. 

 

 

 

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera