1515

Apple: App store sysselsätter fler än Volvo i Sverige – når ny hisnande global omsättning

643 miljarder dollar – det är den otroliga siffran över hur mycket pengar som passerade genom Apples App store under 2020. Det är upp 24 procent jämfört året före. Enligt bolaget har apputveckling för Iphone och Ipad nu genererat 70 000 arbetstillfällen i Sverige, Volvo cars sysselsätter som jämförelse 24 000 i Sverige.

Apples vd Tim Cook har en succéaffär i bolagets App store. Men affärsmodellen ifrågasätts av utvecklare i både USA och Europa.
Apples vd Tim Cook har en succéaffär i bolagets App store. Men affärsmodellen ifrågasätts av utvecklare i både USA och Europa.Foto:Brooks Kraft

Att coronapandemin gynnat många stora techbolag är en uttjatad sanning vid det här laget. Men även mindre aktörer verkar ha hittat ett sätt att arbeta mer digitalt, vilket nu syns i en rapport från amerikanska Analysis group, som granskat Apples AAPL -0,21% Dagens utveckling App store-ekosystem.

Enligt rapporten ökade försäljningen av digitala varor och tjänster i App store med 40 procent under 2020, vilket skulle indikera att många svängt över från fysiska till digitala affärer.

Många av dem är dessutom svenskar. Enligt Apple har App store genererat 70 000 appjobb i Sverige. Om det betyder full sysselsättning eller bara ströinkomster framgår inte. 70 000 jobb skulle dock göra App store – om det var ett företag – till Sveriges största arbetsgivare.

Enligt Volvo Cars är bolaget en av Sveriges största arbetsgivare med 24 000 anställda och toppar listan enligt Svenskt Näringslivs sammanställning Ekonomifakta. Volvo AB har i sin tur 20 000 anställda enligt fordonsjätten själva.

”Utvecklare i App store visar varje dag att det inte finns en mer innovativ, uthållig eller dynamisk marknadsplats på jorden än appekonomin”, säger Apple vd Tim Cook i samband med rapporten.

Den totala siffran av pengar som byter hand genom App store-ekosystemet skrevs 2020 till 643 miljarder dollar, vilket motsvarar omkring 5 300 miljarder kronor.

Åter före, 2019 var motsvarade siffra 519 miljarder dollar vilket vid tiden motsvarande nära 5 000 miljarder kronor.

Enligt rapporten skedde 90 procent av affärerna ”utanför App store”. I praktiken innebär det en stor del fysisk handel som faciliteras genom en app. Av dessa tar Apple ingen kommission.

Apple säger inget om hur mycket de själva tjänat på App store under året, men det framgår alltså att omkring 10 procent av totalen 643 miljarder dollar är en del som Apple kan ta betalt för i form av avgifter. Apples omtalade avgifter är för närvarande 15 eller 30 procent, beroende på vad som säljs.

Teknikjätten ligger i flera parallella konflikter kring just sitt sätt att ta betalt av apputvecklare. I USA driver Epic games – skaparna av populära Fortnite – ett konkurrensfall i domstol i Kalifornien. I Europa har EU-kommissionen skickat ett klagomål till Apple gällande hur de tar ut avgifter på verksamheter som konkurrerar med deras egna tjänster. Spotify är ett exempel, vilka konkurrerar med Apple music.

Läs mer: Vestager säker i sitt försvar av Spotify: ”Därför är Apple ett monopol”

Även om några av världens största företag har appar i App store är butiken primärt en miljö för småföretagare, står att läsa vidare i rapporten från Analysis group. 90 procent av alla utvecklare har under 1 miljon nedladdningar och omsätter under 1 miljon dollar på App store.

De skriver också att 75 amerikanska och europeiska bolag med Iphoneappar som ”central affär” antingen har sålts eller börsnoterats sedan 2011. Totalt ska bolag ha köpts upp för 46 miljarder dollar – 380 miljarder kronor – eller noterats till ett värde av 459 miljarder dollar – nära 3800 miljarder kronor.

”De appar som vi har lutat oss mot genom pandemin har varit livsförändrande på så många sätt. Från matleveranser till våra hem till undervisningsverktyg för föräldrar och lärare, liksom ett fantasifullt och ständigt växande universum av spel och underhållning. Resultatet är inte bara otroliga appar för användarna, det är också jobb och en oöverskådlig mängd innovation som kommer att driva globala ekonomier under många år framöver”, säger Tim Cook vidare.

 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?