1515

Appjobs ökade 600 procent – spår accelererad gigekonomi

Den svenska gigplattformen Appjobs ökade omsättningen med över 600 procent 2019. Samtidigt spår bolagets eget institut att hela gigsektorn kommer att växa markant 2020.

Alok Alström är vd på Appjobs, plattformen som samlar gigjobb och matchar med gigjobbare på en lång rad olika marknader i världen.
Alok Alström är vd på Appjobs, plattformen som samlar gigjobb och matchar med gigjobbare på en lång rad olika marknader i världen.

Coronakrisens effekter märks överallt – så också i gigsektorn. Som Di Digital rapporterat tidigare har flera gigjobbare, till exempel bud och apptaxichaufförer, sett förlorade arbetstillfällen till följd av pandemin.

Men behovet av en samhällsförändring kommer också att lyfta sektorn, slår Appjobs institute fast i en ny rapport kallad ”Future of work”, framtidens arbete.

”Det är framför allt två saker som jag tycker sticker ut i rapporten”, säger Appjobs grundare och vd Alok Alström och utvecklar:

”För det första kommer den här sektorn, som redan växer snabbt, att accelerera ännu snabbare. Och inte bara med fler arbetare. Fler företag kommer att vilja ’gigifieras’ och många nya gigföretag att starta”, säger han.

Att ”gigifieras”, förklarar han, handlar om att ställa om sin sin verksamhet med färre fasta anställda till fler ”on-demad-arbetare”.

Vilket leder Alok Alström in på den andra viktiga spaningen i rapporten.

Många åtgärder vi sett under pandemin har inte varit till hjälp för gigarbetare

”Många av de statliga åtgärder vi sett runt om i världen under pandemin har inte varit till hjälp för gigarbetare. De är i många fall en utsatt grupp som blivit ännu mer utsatta. Jag hoppas att den här rapporten kan belysa det och få upp frågan på den politiska agendan.”

Han menar att det behöver göras mer för att skydda gigjobbare i takt med att de blir fler till antalet och sektorn växer.

Även Appjobs som plattform och bolag växer i takt med utvecklingen. Bolaget passerade under början av året en miljon medlemmar och verkar nu på 34 marknader.

”De kommer till oss för att hitta gigjobb där de befinner sig och efter sina förutsättningar. Hos oss fyller de i vad de har – en cykel, en bil eller en licens av något slag – och sedan kan vi utifrån det lista de 15 bästa tjänsterna som de kan söka sig till.”

Gigjobbarna kan också läsa om vad andra tycker om att jobba för respektive tjänst.

Appjobs affärsidé är att ”ta en variabel från gigplattformarna” i samband med matchningen, som Alok Alström beskriver det.

Bolaget omsatte strax över fem miljoner kronor 2019, upp från 726 000 kronor det första hela verksamhetsåret 2018.

Förlusten steg från 14,4 miljoner till 23,4 miljoner. Bolaget tog under 2019 in 45 miljoner i nytt kapital.

Läs mer: En sommar utan sommarjobb – då ska de locka fler att bli entreprenörer

”Vi är ett tillväxtbolag men ser att vi kommer kunna bli kassaflödesneutrala i kärnverksamheten i år. Sedan är det upp till styrelsen att säga om de vill att vi ska satsa vidare på nya områden eller inte”, säger han.

Mellan raderna; Bolaget kommer att fortsätta att gå med förlust ett tag till i hopp om att växa snabbare och bredare. 

Enligt Alok Alström finns en vision om fem miljoner användare innan året är slut, men han säger samtidigt att det inte är ett prioriterat mätvärde.

”Målet just nu är faktiskt att stärka upp matchningsprocessen för de medlemmar vi har”, säger han och förklarar att de vill bli bättre på att para ihop lediga gigjobb med lediga gigjobbare. 

”Vi har också funderat på vad vi kan göra mer för våra medlemmar. I USA har vi bland annat en skatterobot som räknar ut avdrag och skatt, eftersom det är många som tycker det är krångligt. Vi jobbar också på att skapa en konsoliderad gigjobbprofil över flera plattformar. Det är sådant vi fokuserar på nu”, säger han.

Läs mer: Pandemin skapar rusning till skilsmässotjänster


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?