1515

Appen som vill göra alla till influerare: ”Spelar ingen roll om du har 500 eller 100.000 följare”

Appen Society Icon hjälper företag som H&M och Klarna att göra privatpersoner till influerare på sociala medier. Bolagets omsättning har vuxit kraftigt och ser i år ut att landa på 10 miljoner kronor. ”I början av coronapandemin var det inget roligt och vi var nära att gå under”, säger vd:n Mose Haregot efter vändningen.

Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.Foto:Benjamin Hailemariam
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.
Mose Haregot, vd och grundare av Society Icon.Foto:Press.

Allt fler företag väljer att marknadsföra sina produkter eller tjänster genom personligheter, eller så kallade influerare, i sociala medier. Trenden är här för att stanna och enligt de flesta bedömare väntas industrin omsätta runt 1 miljard kronor under 2020.

Det svenska bolaget Society Icon vill hjälpa företag och privatpersoner att komma i kontakt med varandra, med målet att kunna göra alla till influerare för ett varumärke i sociala medier.

Bolaget startades redan 2017 och sedan dess har man utvecklat sin tekniska plattform. Det är först i år som verksamheten börjat ta fart på allvar. Totalt har nu grundaren och vd:n Mose Haregot över 60 000 influerare, eller så kallade ”ikoner”, i sitt stall.

”Det spelar ingen roll om du har 500, 1 500, 5 000 eller 100 000 följare på Instagram. Din räckvidd kan ändå vara värdefull för ett visst varumärke. Den stora vinsten är att marknadsföringen blir mer personlig, trovärdig och äkta”, säger Mose Haregot.

Rent praktiskt registrerar sig privatpersonerna i Society Icons app, där de sedan kan anmäla intresse om att få vara med i kampanj hos något av de annonserande företagen. På Society Icons kundlista finns stora varumärken som Klarna, H&M, Hemtex, Ica, Orkla, Universal Music, Lifesum och Live Nation.

”Tillsammans med annonsören väljer vi ut vilka som får vara med. Våra influerare får själva stor kreativ frihet över innehållet, så länge de håller sig inom vissa ramar. Åt annonsören följer vi räckvidden och annan viktig data i realtid”, säger han. 

De flesta influerare som Society Icon arbetar med finns på Instagram eller Tiktok, men möjligheten finns att hjälpa till på alla typer av plattformar. Reklamköparnas ersättning till privatpersonerna varierar efter prestation. Society Icon hanterar transaktionerna och tar sedan en andel som sin förtjänst. 

”Affär nummer ett spelar rent krasst inte så stor roll för oss, utan det är intäkter från återkommande kunder som vi ska tjäna pengar på baserat på det värde det vi skapar. Vi tror att det är en framgångsrik modell”, säger han. 

Läs mer: Influeraren Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner 

I år förväntas Society Icon omsätta ungefär 10 miljoner kronor, enligt egen utsago. Under coronapandemin har de sett en kraftig tillväxt, under det första kvartalet uppgick intäkterna enbart till 350 000 kronor.

”Vi hade precis börjat få ordning på vår teknik och organisation. Planen var att gasa, men sedan kom coronapandemin. I början var det inget roligt och vi var nära att gå under, men fortsatte att nöta på. Framåt sommaren hade vi landat flera stora kunder och sedan har det exploderat”, säger han.

Han tar upp svenska succéföretag som Daniel Wellington och Na-kd som två föregångare inom marknadsföring genom infulerare. De började framgångsrikt jobba med modellen tidigt, men det är först nu det breda genomslaget i näringslivet börjar ske.

”Annonsörer har länge haft en fallenhet att köpa stora kampanjer i tv eller i tidningar. Medieköparna stod länge på kö, trots att räckvidden stadigt minskade och priserna fortsatte öka. Men coronapandemin har snabbat på skiftet mot sociala medier, helt enkelt på grund av spenderar mer tid hemma med våra telefoner”, säger Mose Haregot.

Det har förekommit en del kritik från myndigheter om att reklaminlägg på sociala medier inte är tillräckligt tydligt märkta. Hur arbetar ni med det?

”Hela branschen håller på att mogna. Alla aktörer, även vi, har begått misstag tidigare. Men nu lägger vi mycket kraft vid att utbilda och informera våra influerare hur man gör saker och ting rätt. Vi har involverat juridisk expertis som hjälp”, säger han.

Det finns en rad andra bolag vars affärsidé är att bygga upp ett nätverk med influerare. Beatly, Cure Media, Relatable, Splay, Tourn och United Screens konkurrerar till exempel med varandra. 

Men Mose Haregot menar att Socetiy Icon tagit en unik position på marknaden – med sin modell om att bygga upp mikroinfluerare – både i Sverige och internationellt. Bolaget har redan expanderat sin affär till Danmark och Norge.

I början av nästa år ska man dessutom etablera sig i Storbritannien, en potentiell jättemarknad, vilket enligt vd:n Mose Haregot borgar för en omsättning på runt 50 Mkr under 2021.

”Vi har redan ett antal kontrakt klara i Storbritannien och planerar att expandera till ännu fler länder i Europa. Dessutom ska vi lansera fler funktioner i appen, till exempel att även låta stora influerare ansöka om att få vara med i våra annonsörers kampanjer”, säger Mose Haregot.

Läs mer: Lämnade tv-jobbet – nu omsätter han miljoner på att göra idrottsstjärnor till influerare


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?