Annons

App med 90.000 bostäder låter säljarna skippa mäklare

I starten för fem år sedan var Habity en gemensam plattform för privatpersoner att annonsera ut sina bostäder. Sedan slutet av oktober erbjuder bolaget privatpersoner hjälp i hela bostadstransaktionen. ”Att bygga bolag i en konservativ bransch består av av nya utmaningar varje dag”, säger grundaren Marcus Abler.

Marcus Abler, grundare Habity.
Marcus Abler, grundare Habity.

Marcus Abler jämför sitt bolag Habity med bolagen Uber och Nordnet. 

”De var föregångare i sin bransch. Vi vill bygga en bättre användarupplevelse utan att tumma på trygghet och kvalitet”, säger han och fortsätter: 

”Bostadsmarknaden är under förändring. Det är drygt 15.000 bostadstransaktioner som görs utan mäklare varje år och vi vill utveckla plattformen till att vara det givna valet för bostadstransaktioner utan mäklare”.

En bostadsaffär är ofta en av de största affärer som många gör. Vad är främsta argumentet att inte använda mäklare? 

”Vi säger inte att man inte ska använda mäklare, vi säger att en större del av processen kan hanteras av användaren själv”, säger Marcus Abler.

Han menar att en mäklare inte alltid är nyckeln till att en försäljning blir av utan det är snarare rätt exponering mot potentiella köpare och uthållighet som är det. 

”Det är en process som bostadsägaren kan hantera själv med stöttning av riktigt hög mäklarkompetens där det behövs”, säger han och fortsätter:

”Möjligheten att lista sin bostad utan att behöva gå via en mäklare är ett användarbeteende som våra 90.000 bostäder i plattformen visar behovet av. Det växer varje dag.”

Användaren kan i appen välja att lista sin bostad som öppen för bud, till salu och ”offmarket”. Därmed kan bostadsägarna alltid vara ute på bostadsmarknaden, även om man inte planerar att sälja för tillfället. 

”Just nu är närmare 8.000 objekt på plattformen öppna för bud”, säger Marcus Abler.

För att kunna använda hela Habitys tjänst och innehåll loggar användaren in med ett mobilt Bank-ID. Endast personer som är folkbokförda på en adress kan koppla sig till ett bostadskonto.

År 2020 blev Habity stämda av Fastighetsbyrån på sju miljoner kronor som Resumé tidigare skrivit om. Fastighetsbyrån menade att Habity bröt mot dataskyddsförordningen, upphovsrättslagen och databasdirektivet men även gjort sig skyldiga till brott mot lagen om namn och bild i reklam samt varumärkesintrång. Det slutade med en förlikning mellan parterna. Habity vill inte kommentera innehållet. 

”Vi vill gärna lämna det bakom oss och fokusera på att utveckla plattformen”, säger Marcus Abler och fortsätter:

”Att bygga bolag i en konservativ bransch består av nya utmaningar varje dag”. 

Habitys fulla funktionalitet får användarna via appen. 

”Tanken är att även hemsidan ska ha samma funktionalitet”, säger han.

Vad är största skillnaden med er tjänst och en vanlig mäklartjänst? 

”Kortfattat kan man säga att en vanlig mäklartjänst är linjär, vår är flexibel. Säljaren har själv kontroll över sin försäljning och har direkt tillgång till potentiella köpare. Säljaren har även möjlighet att annonsera på Hemnet och Booli som hos en traditionell mäklare. Säljaren är inte knuten till någon ensamrätt via oss och inga avtalstider.”

Marcus Abler säger att säljarna har tillgång till juridisk expertis och en mäklare finns hela tiden där som hjälp. Habity jobbar dels med anställda mäklare och externa mäklare vid behov. 

Från 2020 till 2021 så gick Habity från att vara elva till fyra anställda.   

”Organisationen är helt anpassad för den produkt vi erbjuder på marknaden nu. Vi är ett litet team med fokus på produkt och trygghet när det kommer till bostadstransaktioner. I Habitys team ingår både produktutvecklare och senior mäklarkompetens”, säger han och fortsätter:  

”Vi är främst ett techföretag som vill att tröskeln ut på bostadsmarknaden ska vara lägre. Navet i vår affärsidé ska vara en trygg upplevelse att sälja sin bostad. Vi vill öppna upp bostadsmarknaden och ge hemägare de bästa förutsättningarna för att köpa och sälja bostäder med eller utan mäklare”, säger Marcus Abler.

Tidigare hade Habity en medlemsavgift men den är borttagen sedan några veckor tillbaka. 

”Vi vill göra all funktionalitet fri att använda. Våra användare betalar endast när en transaktion sker. Vi tar bara betalt när någon sålt sin bostad. Användaren betalar enbart 5.000 kronor för avtalshantering om man hittar köparen själv men har möjlighet att få större assistans i processen och tillgång till fler marknadskanaler för 20.000 kronor”, säger han. 

I samband med en ny kapitalrunda där Habity tog in 5 miljoner kronor lanseras en ny produkt där användarna kan köpa och sälja bostäder direkt via appen med eller utan mäklare. 

”Tjänsten lanserades för drygt en vecka sedan, så vi har ännu inga data att presentera”, säger Marcus Abler.

Habity har gått med förlust sedan start. Förra året var förlusten efter resultatet efter finansnetto minus 9 miljoner kronor. Marcus Abler förväntar sig att även innevarande år slutar på minus.

Innehåll från Synology IncAnnons

Håll er data säker med en hybrid lagringsmodell

Det finns en förutfattad mening om att alla bör migrera sina data till molnet för att helt eliminera all lagring on-premise. Detta kan emellertid innebära enorma risker, inte minst med tanke på de återkommande attacker mot molnleverantörer som inträffat det senaste året. Det innovativa NAS-företaget Synology Inc ser därför allt mer intresse för en hybridmodell.

– Det är smartare, säkrare och snabbare att välja hybridlagring, säger Jeremie Francois på Synology Inc.

De senaste två åren har antalet attacker mot molnleverantörer och -tjänster ökat. De flesta av dessa leverantörer har rigorösa säkerhetslösningar på plats, men detta till trots är RansomCloud och dataintrång tyvärr ett faktum, vilket gör att företag riskerar omfattande förluster. Situationen understryker det stora behovet av att synkronisera och backa upp sin information, även om man väljer molnet som huvudsaklig lagringsmetod. 

– Att lagra data i molnet är flexibelt och effektivt, men är ingen garanti mot ransomware och andra cyberhot. Att ha en backup-lösning mot molnet på plats är både smartare och säkrare – på så vis riskerar du inte att förlora data vid en attack mot molnet, säger Jeremie, som är Business Development Manager på Synology.

Snabb och enkel access

En av de organisationer som tidigt under pandemin insåg vikten av att säkra sina data, var finska högskolan Tampere. Under början av 2020 kämpade högskolan med att anpassa sig till distansarbete och pandemins snabba förändringar; Tampere använde redan tidigare Microsoft 365, men snarare som ett komplement än som primär arbetsmiljö. Det innebar att över 1 000 medarbetare och 18 000 studenter hade filer och dokument i Microsofts moln. 

– Microsoft har förvisso en backup-tjänst, men datan raderas efter 30 dagar om du inte prenumererar på deras premiumtjänster.

Därför vände sig Tampere till Synology. Det erfarna företaget uppfyllde alla kriterier och kunde tillsammans med högskolan skapa en strategi för all datahantering. 

– En avgörande faktor var att vi inte licensierar våra produkter och tjänster. Det är kritiskt för en så stor organisation; förutom de 19 000 aktiva användarkonton vi redan har nämnt, finns ett behov av att kunna bibehålla data från tidigare studenter. Resultatet är att otroliga 70 000 konton behöver skyddas, vilket med en licensbaserad lösning skulle ha blivit en mycket dyr historia.

Helt integrerad med Microsoft 365

Det är framförallt när man vill återskapa filer och e-mail som man märker bristerna hos de flesta back-up-lösningar. Med Synology Active Backup kan varje användare vid Tampere komma åt samtliga filer som tillhör deras egna Microsoftkonto. Portalen integreras helt sömlöst med kontosystemet via Microsoft Cloud. 

– Vi är övertygade om att det är bästa praxis att bidra till att göra dessa arbetsflöden smidigare och enklare, i synnerhet eftersom det hjälper användarna att agera säkrare på lång sikt.

Synkroniserar i realtid

En annan klient som har valt Synologys lösningar är Lonely Leap, ett team av oberoende mediestrateger. Lonely Leap ville skaffa sig kontroll över sin infrastruktur på över 200TB data, för att undvika återkommande kostnader för molnlösningar. Upplägget skulle inkludera alla distansarbetare och frilansare för att säkerställa tillförlitligt och effektivt arbete på distans. Lonely Leap implementerade därför Synology Drive som ryggraden i sin infrastruktur, med målet att både tillhandahålla distansarbetarna möjlighet till filsynkronisering i realtid och trygga säkerhetskopior mellan kontoren i London och Stockholm.  

– Med andra ord: alla som arbetar hemifrån synkroniserar i realtid med centralnoden i Sverige. Denna nod synkroniserar i sin tur med en lokal nod i London, så att datan backas upp på minst tre olika platser. På så vis kan medarbetarna också samarbeta på projekt i realtid.

Modernt, effektivt och pålitligt

Noderna integreras också enkelt med Lonely Leaps existerande LTO och interna bandbibliotek – en fortsatt populär metod för långsiktig arkivering – vilket i sin tur ger ytterligare redundans.

– Synology kunde därmed lösa en komplex situation genom att introducera en modern, effektiv och pålitlig infrastruktur som stöttade distansarbete, samtidigt som den gav ökad säkerhet i och med effektiva back-up-lösningar och trygga säkerhetskopior – till en mycket lägre kostnad. Det är något vi är stolta över, avslutar Jeremie. 

Läs mer om Synologys erbjudande här  

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera