1515

Apoteas grundare: Miljardvärderingen är låg

Nätapoteket Apotea värderas till drygt 2,4 miljarder kronor sedan Sven Hagströmers köpt in sig. Det är ett lågt pris, enligt Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.
”Jag skulle inte göra en exit på den här värderingen”, säger han.

Pär Svärdson är vd för Apotea.
Pär Svärdson är vd för Apotea.Foto:Jesper Frisk

Sveriges okrönta e-handelskung, Pär Svärdson, kan lägga ytterligare en succé till handlingarna. Under fredagen kunde Di Digital rapportera att Sven Hagströmers investmentbolag Creades (NTL) köper 4,9 procent av aktierna i hans nätapotek Apotea (NTL) för 120,5 miljoner kronor.

Läs mer: Sven Hagströmer storköper i Apotea 

Investeringen innebär att Apotea värderas till hela 2,4 miljarder kronor. 

”Det är klart att det är roligt. Det är en kvalitetsstämpel när kompetenta personer sätter en bra värdering på ens bolag”, säger Apoteas vd och grundare Pär Svärdson.

Säljaren av aktieposten är flera befintliga ägare. 

Den största posten, motsvarande 2,5 procent, har sålts av Erik Lindgren, som investerade tidigt i bolaget. Även Anders Eriksson, en annan tidig investerare, har sålt aktier, motsvarande 1 procent av bolaget. Vd Pär Svärdson uppger att han sålt aktier privat på motsvarande en halv procent av bolaget och att grundarnas ägarbolag Laulima sålt aktier på motsvarande en procent av Apotea. 

Läs även: Avito-grundarna går in i Apotea 

Storägarna Sjätte AP-fonden, Ernström & C:O och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert har valt att behålla sina andelar. 

”Jag tror att Creades gör en jättebra affär. Jag skulle inte göra en exit på den här nivån. Vi är bara i början av Apoteas resa”, säger han.

Läs mer: Grundare säljer storpost i nätapoteket Apotea

Pär Svärdson kontrollerar enligt egen utsago cirka 55 procent av Apotea via en mindre del direktägda aktier, samt ägarbolaget Laulima, som han äger ihop med de övriga fem i Apoteas grundarteam. (Ordet ”Laulima” betyder ungefär ”jobba tillsammans” på hawaiianska.)

Teamet bakom Laulima var tidigare kända för att ha byggt upp nätbokbutiken Adlibris, som såldes till Bonnier 2011. De gick sedan vidare till att ta över nätapoteket Familjeapoteket, som ägdes av Sjätte AP-fonden. Bolaget stöptes om och lanserades 2012 som Apotea.se.

Apotea omsatte 970 Mkr under 2016 och hade en vinst på 15 Mkr.

”2017 hoppas vi omsätta 1,4 miljarder kronor, med en vinst på 64 Mkr”, säger Pär Svärdson.

Han har även investerat i solcellsbolaget Solkompaniet när bolaget tog in 11 Mkr i slutet av förra året.

Vid sidan av Apotea investerar Laulima i en rad andra verksamheter, bland annat inom e-handeln. Bland investeringarna kan nämnas Babyland.se, Happyyachting.com, Delitea.se samt en finsk jaktsatsning som ännu inte är lanserad.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en öppen användargenererad databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen. Är du med i NTL? Sök på ditt bolagsnamn och håll din profil levande.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?