1515

Apotea slår rekord: ”Otrolig tillväxt i år”

Nätapoteket Apotea satte rekord under årets tre första kvartal. Rekordförsäljningen beror framför allt på en ökning av äldre kunder samt minskade besök till fysiska butiker.

”Vi har haft en otrolig tillväxt i år”, säger Pär Svärdson, Apoteas grundare.

Pär Svärdson, grundare och vd för Apotea.
Pär Svärdson, grundare och vd för Apotea.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Apoteas totala försäljning från januari till september landade på 2 904 miljoner kronor, en ökning med 47 procent jämfört med samma period i fjol. 

Företaget säger att de höjt sin kapacitet och nu kan skicka uppemot 50 000 paket om dagen. Sammanlagt skickades 8,2 miljoner paket under årets nio första månader – lika många som under hela 2019.

Läs mer: Kartläggning: Här är Sveriges 45 miljardvärderade teknikbolag – då går de till börsen 

När toppen inträffade i mars dubblades Apoteas försäljning och nätapoteket fick låna in personal från hotell och restauranger för att klara av det ökade orderinflödet. Sammanlagt har nästan 300 personer anställts under januari till september.

”2020 har varit ett tufft år för Apotea. Pandemin gav oss en skjuts vi inte hade räknat med och vi har fått slita hårt för att förse våra kunder med läkemedel”, säger Pär Svärdson i ett pressmeddelande.

Apotea har sett en stor ökning av äldre kunder som börjat beställa sina mediciner online under pandemin och såg en ökning med 100 procent i målgruppen i april var ökningen. 

Enligt Apotea har coronapandemins spridning i Sverige medfört en kraftig ökning av distanshandel av läkemedel, eftersom riskgrupper därmed kan undvika fysiska butiker. 


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?