1515

Antidepp-hjälm för hemmabruk segrar i Malmö: ”Vi vill bli granskade”

Malmö skickar Flow Neurosciences antidepp-hjälm till den stora finalen av Di Digital Startup Tour. ”Vi har gjort det här till en medicinteknisk lösning för att vi vill bli granskade”, säger medgrundaren Daniel Månsson.

Daniel Månsson från Flow Neuroscience som vann Di Digital Startup Tour i Malmö under onsdagen.
Daniel Månsson från Flow Neuroscience som vann Di Digital Startup Tour i Malmö under onsdagen.Foto:Banfa Jawla

Nu är det klart vilka sju bolag som ska tävla om segern i Di Digital Startup Tour 2018.

Det senaste – Flow Neuroscience (NTL), som utvecklar en antidepp-hjälm – kvalificerade sig genom att vinna den sista deltävlingen i Malmö under onsdagen.

”Vi vill dra ned depressionstalen genom att se till att de som är obehandlade i dag, exempelvis på grund av stigma, ska kunna beställa en produkt och behandlas hemma”, säger Daniel Månsson, medgrundare av Flow Neuroscience.

Bolaget, som har tagit in riskkapital från den välrenommerade Silicon Valley-firman Khosla Ventures, utvecklar en hjälm med två elektroder som skickar impulser till hjärnan i syfte att motverka depressioner.

Läs mer: Guldregn över deras anti-depp-hjälm 

Tanken är att den som har ett intyg på en depressionsdiagnos ska kunna beställa hem en hjälm och ladda ned en app som ger information om depression och som ska användas samtidigt som hjälmen.

Stimuleringen tar 30 minuter om dagen och består av 18 sessioner under sex veckor.

Erik Rehn, medgrundare av Flow Neuroscience, bär bolagets hårdvara.
Erik Rehn, medgrundare av Flow Neuroscience, bär bolagets hårdvara.

De båda grundarna träffades när de för några år sedan jobbade på ett labb på KTH som modellerar hjärnans funktion.

Daniel Månsson är psykolog medan Erik Rehn är neurovetare, elektroingenjör och programmerare.

”Vi var nog de enda som kom in före klockan 12 och vi började prata om böcker vi läst och blev vänner”, säger Daniel Månsson.

Efter att ha skrivit en masteruppsats i psykologi om elektrostimulering åkte Daniel Månsson runt på konferenser på ämnet och byggde samtidigt upp en förståelse för litteraturen.

Enligt Daniel Månsson har flera större studier visat att metoden bakom hjälmen fungerar.

Just nu ligger Flow Neuroscience i slutfasen av den regulatoriska processen som de hoppas ska vara färdig innan årsskiftet. Därefter kan produkten lanseras.

Det är också här – snarare än i tekniken – som det unika med Flow Neuroscience finns, hävdar Daniel Månsson:

”Många kan bygga en strömkrets. Det är inte så svårt”, säger han och fortsätter:

”Men vi har gjort det här till en medicinteknisk lösning för att vi vill bli granskade. Det är en omfattande process och har kostat tid och pengar men den ser till att läkare, psykologer och patienter kan veta att hjälmen är säker.”

Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Malmö, med Daniel Månsson från Flow Neuroscience längst till vänster.
Bolagen som pitchade på Di Digital Startup Tour i Malmö, med Daniel Månsson från Flow Neuroscience längst till vänster.Foto:Banfa Jawla

Affärsmodellen ser just nu ut så att hjälmen – när den väl börjar säljas – har en engångskostnad. Men Daniel Månsson öppnar för att de framöver kan ändra modellen.

”Sedan, för att få volym, så har vi inlett en process för att kunna sälja till sjukhus, privata läkare och psykologer”, säger han.

Daniel Månsson hoppas att lanseringen av hjälmen ska ske kort efter godkännandet. 

”Vi börjar i Sverige och Storbritannien samtidigt, men kommer ha ett fokus på Storbritannien eftersom vi bland annat har ett samarbete med en större klinik för mental ohälsa”, säger Daniel Månsson.

På scen under Di Startup Tour i Malmö intervjuades även Vanja Tufvesson, som har medgrundat Pink Programming, ett programmeringsnätverk för kvinnor, och serieentreprenören och affärsängeln Carl Silbersky som alldeles nyligen blev affärsutvecklingschef på börsraketen Bimobject. 

Under dagen pitchade även Apparkingspot, Boost Thyroid, Connected Senses, Passenger, Radinn och Sentian.ai.

Efter deltävlingen i Malmö är det dags för den stora finalen Stockholm den 28 november. På spel står bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra din plats i publiken på startuptour.di.se. 


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?