1515
Annons

Antalet elsparkcyklar i Stockholm halveras – uthyrarna välkomnar beslutet

Antalet elsparkcyklar halveras i Stockholm och endast tre bolag får tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet.

”Huvudskälet är att det under det senaste året har varit på tok för många elsparkcyklar i staden och kaosartat på vissa gator. Vi kan inte ha det på det här sättet”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till TT. Uthyrarna Bolt och Voi välkomnar beslutet.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén sätter ned foten: ”Vi kan inte ha det på det här sättet”.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén sätter ned foten: ”Vi kan inte ha det på det här sättet”.

Stockholms grönblå majoritet beslutar på måndag att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar. Beslutet medför att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.

”Bolagen kommer att få informationen om beslutet i dag”, säger Daniel Helldén.

TT: Hur har ni kommit fram till att just tre bolag är lämpligt?

”Vi har tittat på andra städer där det har har fungerat. Det ger fortfarande konkurrens och samtidigt blir det inte för många bolag att hantera för brukaren. Volymen per bolag ska bli tillräckligt stor, men ett bolag får inte ha fler än 4 000 elsparkcyklar”.

TT: Tror ni att regleringen kommer att lösa problemen?

”Vi hoppas det. Mer än en halvering av elsparkcyklar är nog en rimlig nivå för att få det att fungera.” 

Med tillståndet kommer också en villkorsbilaga med regler, däribland en hastighetsbegränsning till 15 kilometer i timmen under fredags- och lördagskvällar från klockan 22.

”Elsparkcyklar måste också tas bort från trottoarer inom två timmar.”

Tidigare har det inte varit tvingande regler i avsiktsförklaringen men nu kommer det mesta att bli det från årsskiftet, fortsätter han.

Läs mer: Kungen förbjuder elsparkcyklar på Lejonbacken  

” Det handlar bland annat om att kundtjänst ska kunna svara på svenska, ha stöd som är tillräckligt stabila så att elsparkcyklarna inte välter, att brukaren ska fotografera cykeln när de ställer ifrån sig den, att cyklar tas upp från vatten och att man inte får parkera närmare än tio meter från entré till tunnelbanan.” 

I samband med regleringen införs också en avgift på 1 400 kronor per elsparkcykel, vilket Helldén hoppas ska leda till att bolagen tar hand om cyklarna bättre.

”Men det är också en fråga om att lika villkor gäller när den offentliga marken används.”

TT: Ser du fortsatt elsparkcyklar som en del av Stockholms trafikbild?

”Ja, det gör jag. Elsparkcyklarna används till 60 000 resor dagligen i Stockholm så det finns ett behov. Det här syftar inte till att ta bort dem utan det är i grunden ett smart transportmedel om brukarna sköter sig. Det viktiga är att styra upp det funktionellt för att inte störa folk på trottoarer.”

Transportstyrelsen har utrett frågan i tre etapper och efter att utredningen blev klar i mars sattes arbetet igång med att ta fram reglerna, förklarar Helldén, som tillägger att de jobbat med frågan och efterfrågat lagändringar redan 2019.

”Men det är klart att mängden av elsparkcyklar i sommar och de problem vi haft har påverkat vårt arbete, och så klart också trafiksäkerheten och den tragiska dödsolyckan i Västerås”, säger Helldén.

Uthyraren Bolt ställer sig i grunden positiv till Stockholms stads initiativ. Elsparkcyklar är enligt bolaget här för att stanna, men de får inte tillåtas bli ett hinder i stadsbilden.

”Att sätta ett maxtak för att minska antalet oanvända elsparkcyklar tror vi är rätt väg att gå. Det är just de oanvända elsparkcyklarna som måste bort. Att lägga nyttjandegrad till grund för urvalet är därför klokt”.

Bolt tror även att parkeringsböter och avgifter för markupplåtelse är ett effektivt sätt att skapa ordning

”Vi driver en kommersiell verksamhet, och för detta nyttjar vi stadens allmänna rum. Då är det rimligt att vi även betalar för detta”, kommenterar Alexander Liljeblad, chef för Bolts elsparkcykeluthyrning i Sverige.

Att begränsa antalet uthyrare ställer sig Bolt till viss del kritisk till, då det kan försämra förutsättningarna för konkurrens.

”Sämre priskonkurrens och sämre innovation gynnar inte konsumenterna. Samtidigt förstår vi att staden har för avsikt att bara tilldela tillstånd för sex månader, vilket innebär att staden kommer får en ny chans - och med facit i hand - att utvärdera antalet operatörer”, menar Bolt. 

Konkurrenten Voi, som en intervju med Di Digital efterlyste en lagstiftning, tycker regleringen av antalet uthyrare är bra.

”Att sätta ett tak på antalet operatörer är något som flera andra städer runtom i Europa tidigare har gjort. Det skapar goda förhållanden för konkurrens och gynnar utvecklingen av delad mikromobilitet med en bibehållen balanserad stadsmiljö”, säger Vois Sverigechef Eric André.

Läs mer: Efter statsministerns utspel – Voi vill se ny lagstiftning

Se klippet med parkeringspatrullen som håller gatorna i schack

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?