1515
Annons

Ännu en Pleo-utmanare fyller kassan

Den senaste månaden har Pleo-utmanare som Zevoy och Mynt fyllt på kassan. Nu tar Findity in 50 Mkr i syfte att ta en större del av marknaden för utläggshantering, kvittoredovisning och smarta företagskort.

Patrick Olsson, vd på Findity, som hjälper företag hantera utlägg via kort och mobiltelefon.
Patrick Olsson, vd på Findity, som hjälper företag hantera utlägg via kort och mobiltelefon.

Findity, som hjälper företag hantera utlägg via kort och mobiltelefon, tar in 50 miljoner kronor för att accelerera sin internationella expansion och utveckla produkten. Samtidigt slås bolagets två varumärken, Companyexpense och Findity, ihop under ett och samma namn.

”Investeringen ger oss möjligheten att stärka vår position internationellt. Vi vill att kunder och partners ska få en enklare utläggshantering”, säger Patrick Olsson, vd på Findity.

Bakom investeringen står Johan Blomquist, tidigare partner på riskkapitalbolaget Altor, Niklas de Bésche, tidigare vd på omvärldsbevakningsbolaget Meltwater, samt befintliga ägare och personal. 

Findity startades 2011 i Ludvika med målet att bygga en digital kvittotjänst. 2018 köpte Kivra in sig i bolaget. Två år senare köpte det digitala brevlådebolaget ut kvittoplattformen helt för en hemlig summa. 

”Sedan dess har vi fokuserat helt på den utläggstjänst som vi började utveckla 2015”, förklarar vd Patrick Olsson.

Finditys tjänst hanterar redovisningen av utlägg, representation, milersättning och traktamente. Men till skillnad från konkurrenter som Pleo och Mynt jobbar man inte med egna kort. Istället erbjuder man en så kallad ”white label”-lösning med partners som kreditkortsbolag, revisionsbyrån BDO eller affärssystembolag som Visma SPCS och Fortnox.

Som exempel på ett samarbete nämner vd Patrick Olsson att Findity nyligen hjälpte American Expresss lansera utläggstjänsten ”Amex Expense” i Storbritannien.

Marknaden för digital utläggsredovisning är het just nu. De senaste månaderna har konkurrenterna Zevoy och Mynt båda tagit in 150 Mkr vardera i nytt riskkapital, vilket Di Digital rapporterat. Herre på täppan är annars Pleo, som gjort en fantastisk resa och i december i fjol värderades till nära 43 miljarder kronor, vilket Di Digital rapporterat.

Varför satsas så mycket just nu?
”Penetrationen av mobila, digitala lösningar för att lösa hantering av utlägg är fortfarande låg. Bara 10-15 procent av bolag låter sina medarbetare administrera utlägg på platser som exempelvis taxin på väg mot Arlanda. Många sitter fortfarande med manuella eller semimanuella processer för att hantera kvitton och utlägg. Men digitaliseringen går fort och det finns stora möjligheter för de som lyckas”, säger vd Patrick Olsson.

Findity har idag ett 70-tal anställda och 30.000 kunder i Norden, Storbritannien, Spanien och Tyskland. Patrick Olsson uppger att Findity hade en årlig återkommande intäkt på cirka 60 Mkr i slutet av 2021.

”I år kommer den siffran stiga till över 80 miljoner kronor. Vi satsar fortsatt på ytterligare tillväxt och investerar kraftigt i produkten så går fortfarande med en mindre förlust”, säger vd:n.

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Riskkapitaljätte miljardsatsar på Wework-grundarens nya bolag

Den amerikanska riskkapitaljätten Andreessen Horowitz har investerat 350 miljoner dollar (3,6 miljarder kronor) i Wework-grundaren Adam Neumanns fastighetsbolag Flow. 

Från vänster: Wework-grundaren Adam Neumanns och Ben Horowitz, medgrundare och partner på Andreessen Horowitz.
Från vänster: Wework-grundaren Adam Neumanns och Ben Horowitz, medgrundare och partner på Andreessen Horowitz.

Det skriver Financial Times som hänvisar till källor.

Andreessen Horowitz har sedan tidigare investerat i Flowcarbo, ett annat av Neumanns företag. 

De offentliga detaljerna om hur Flows verksamhet ska gå till är få. I en intervju med Financial Times har Neumann sagt att han ser möjligheter i att skapa en gemenskapskänsla i multifamiljbostäder i städer som Atlanta, Austin, Miami och Nashville i USA. 

Investeringen är den största Adam Neumann lyckats få sedan Softbank värderade Wework till 47 miljarder dollar. Nu är bolaget värderat till runt 4 miljarder dollar efter en spektakulär krasch där Neumann tvingades bort.

Läs mer: Wework lämnar Ryssland 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera