1515
Annons

Annika Falkengren backar lånegivaren

Lånegivaren Ark Kapital fyller på kassan med 160 miljoner kronor i en accelerationsrunda som leds av den tidigare SEB-toppen Annika Falkengren.

Henrik Landgren, till vänster, och Oliver Hildebrandt längst till höger, får med sig Annika Falkengren
Henrik Landgren, till vänster, och Oliver Hildebrandt längst till höger, får med sig Annika Falkengren

Ark Kapital lanserades i november 2021 av entreprenörerna Oliver Hildebrandt, serieentreprenör med bolag som lånetjänsten Zensum och fintechbolaget Nstart, Nordeaveteranen Axel Bruzelius och Henrik Landgren, utvecklare med analysexpertis från Spotify och EQT Ventures, där han också var partner.

De har själva byggt egna verksamheter på riskkapital. Tanken med Ark Kapital är att andra nybyggare inte ska vara lika beroende av just riskkapital.

Ark Kapital erbjuder tillväxtlån på upp till 100 miljoner kronor med en återbetalningstid på upp till sju år.  För att bedöma bolagen använder sig Ark kapital av egenutvecklad ai-teknik, som leds av Henrik Landgren. Företagen matar in rådata till analysplattformen, och får tillbaka en detaljerad femårsprognos som bedömer bolagets tillväxt och lönsamhet. 

”Riskkapital har skapat fantastiska möjligheter för grundare, men ett problem är att det bara är tillgängligt för ett fåtal bolag. Och att ge bort 20 procent av dina aktier till ett riskkapitalbolag är värt det i vissa fall, men många behöver faktiskt inte ta den risken och förlora kontrollen över bolaget. Vi kan låna ut till alla bolag där vi ser att de kan betala tillbaka lånen”, säger Henrik Landgren. 

Det rådande investerarklimatet är ”en perfekt storm” för Ark Kapital, menar grundarna.

”Det är lite som covid-19 var för Zoom. Vi har haft en enorm efterfrågan, alla tittar efter alternativ till att förlänga sin 'runway'”, säger Oliver Hildebrandt.

I mars drog bolaget in 1,7 miljarder kronor i en såddfinansiering, backade av serieentreprenören Hjalmar Winbladh, Patrick Söderlund och Izettlegrundaren Jacob de Geer. I somras kom ett tillskott på från en icke-namngiven bank vilket dubblade kapitalpoolen till 3 miljarder kronor. Nu gör Ark Kapital en accelerationsrunda på 160 miljoner kronor som leds av Annika Falkengren. Med 30 års erfarenhet inom SEB varav 12 år som vd och koncernchef är hon en riktig dröminvesterare för Ark Kapital, menar Oliver Hildebrandt och Henrik Landgren.

”Vi träffades över nyår och klickade väldigt bra. Vi bibehöll kontakten och när det var dags för accelerationsrundan var Annika Falkengren väldigt snabb med att vilja vara med på resan. För vår del finns det ingen bättre investerare, med erfarenheten från den värld som vi vill revolutionera”, säger Oliver Hildebrandt.

Annika Falkengren imponerades av det välrenommerade gänget bakom Ark Kapital, och inte minst bolagets analysplattform. 

”Jag tror många globala institutioner, inte bara banker, funderar över hur man kan göra förbättra företagsvärdering. Man vill ju inte bara ha färska siffror, utan även vad som händer i omvärlden. Och det är svårt, eftersom det ofta blir ganska subjektivt. Arks modell med tusentals datapunkter ger en objektiv bedömning som jag tror starkt på.”

Hon understryker att lån inte utesluter riskkapital.

”Det kan vara ett komplement, det fascinerade mig med Arks modell. Jag har kanske minst erfarenhet av alla när det gäller riskkapitalindustrin, men jag har sett att bolag som som gett upp för mycket för tidigt tappat glöden. Här får du en chans att bygga din resa längre än om du gått ut på marknaden för fort. ”

Utöver lån på upp till 100 miljoner kronor erbjuder Ark även korta lån som ger förskott på de pengar som bolaget tjänat in på marknadsplatser.

”Vi vill på sikt skapa alla typer av finansiella produkter som kan behövas för bolagsgrundare. Men vi börjar med extremerna. Vår analysplattform kommer vara bäst i världen på att bedöma bolagens framtid och kapitalbehov”, avslutar Henrik Landgren.

Innehåll från HogiaAnnons

”Därför måste kedjans alla delar hålla vid en cyberattack”

Efterhand som samhället blir mer digitaliserat ökar cyberbrottsligheten oerhört snabbt; den har blivit en global, evolutionsdriven affärsidé som omsätter enorma summor och skapar omfattande problem för aktörer världen över.

– Cybersäkerhet är en katt-och-råtta-lek med en mängd olika dimensioner, betonar Bjarne Johannesen, chefsdesigner inom infrastruktur på Hogia.

Cyberbrottslighet har gått från att handla om enstaka individer i en källare, till företagsliknande verksamheter med stora organisationer, tydliga mål och uttalade visioner. Den ökade tillgängligheten och komplexiteten har medfört att det blir allt vanligare att externa aktörer betalar för att få denna typ av attacker utförda – cybercrime-as-a-service. 

– Cyberbrottsligheten är synnerligen sofistikerad och tröskeln för att nyttja sådana tjänster blir allt lägre. Därför kan man inte enbart beakta externa hot, utan alla företag bör också ta hänsyn till interna risker. Vi lever i en informationsdriven värld och information kan lätt hamna i fel händer, oavsett om det beror på illvilja eller är ett misstag, konstaterar Per Boman, IT-säkerhetsspecialist hos Hogia. 

Den vanligaste hotbilden är fortfarande riktade attacker, såsom phishingattacker, där medarbetare, oavsett vem man är eller vad man arbetar med, exempelvis luras att klicka på osäkra länkar i falska e-postmeddelanden. Syftet för de kriminella är att på så sätt komma över uppgifter för att kunna ta sig in i företagets IT-system. Hogia, som under många år har byggt avancerade systemstöd inom HR, transport, lön och ekonomi, satsar därför stora resurser både på att utbilda sin personal förebyggande och på att bygga system med en så säker arkitektur som möjligt. 

– Ju större chans till ekonomisk vinning, desto mer tid ägnas åt att få länken eller budskapet i det falska mailet att kännas seriöst. Därför räcker det inte att enbart satsa på riktigt bra säkerhetssystem, utan det är centralt att kontinuerligt utbilda sina medarbetare kring hur cyberkriminella arbetar, förklarar Martin Thulin, utvecklingsansvarig för Hogia Signit.

– Vi har också valt att sätta säkerheten som främsta fokus i exempelvis vår digitala signeringstjänst Hogia Signit. Endast fyra av tjugofyra granskade signeringstjänster uppfyller kraven som EU-förordningen eIDAS ställer på avancerade elektroniska underskrifter, och Hogia Signit är en av dem. 

Ha en plan på plats

Både Martin, Per och Bjarne understryker vikten av att ha en utförlig plan på plats. Redan innan olyckan är framme behöver man ha färdiga rutiner så att man vet precis vad man ska göra om företaget drabbas av ett intrång. 

– Man behöver inte vara expert för att ta de första stegen. Tillsammans kan man komma en bra bit på väg vad gäller att identifiera risker och konsekvenser. Därefter bör man kartlägga sina viktigaste tillgångar – vad måste man skydda respektive vad vill man skydda? Skulle något ändå hända gäller det att ha kommunikationen på plats och vara transparent både med medarbetare och kunder, betonar Bjarne. 

Säkerhet som matchar brottsligheten

Även med de bästa avsikter kan det dock vara svårt att hålla sig à jour med den snabba utvecklingen och än svårare att på egen hand täppa till alla potentiella säkerhetshål. 

– Av den anledningen lägger Hogia omfattande resurser på omvärldsbevakning, för att ha stabila och robusta system vars säkerhet matchar den cyberkriminella utvecklingen, berättar Per Boman.

 Själva arbetar Hogia i lager på lager för bästa tänkbara säkerhet.

– Kärnan – våra kunders data – är det viktigaste. Det är med avstamp i detta som vi bygger våra lösningar och våra många olika lager av säkerhet, såväl som hanterar data och kryptering, behörigheter och mycket mer. Med tydliga regler och rutiner på plats kan vi leverera nya, säkra versioner av våra applikationer – varje dag. Därutöver har vi automatiska säkerhetskontroller i leveransprocessen, som larmar direkt vid avvikelser, förklarar Bjarne.

– De cyberkriminella är experter på att hitta de svaga länkarna, därför måste kedjans alla delar hålla vid en attack. Av den anledningen är det så viktigt att såväl de IT-system som vi själva använder och de vi utvecklar håller högsta klass. Men inte ens det räcker. Kompetens och medvetenhet hos alla våra medarbetare är minst lika viktigt när det kommer till att förhindra cyberattacker. Att våra kunder kan lita på oss som en säker IT-leverantör och att de kan vända sig till oss för att få råd och svar är det allra viktigaste för Hogia! 

Läs mer om Hogias säkerhetslösningar här  

Se Hogias affärssystem här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Spelutmanaren öppnar lyxkontor i London

LONDON. På bara några år har Sharkmob blivit en av Sveriges största arbetsgivare i spelsektorn, nu öppnar bolaget ett nytt kontor på exklusiv adress i London.

Med sin kinesiska ägare Tencent i ryggen skyndar bolaget på med att utveckla två nya spel samtidigt.

”Vi ska växa med upp till 200–250 anställda här”, säger Sharkmobs vd Fredrik Rundqvist.

Sharkmobs grundare vd:n Fredrik Rundqvist och Martin Hultberg, ip- och kommunikationschef, i ett gamingrum på nya kontoret i London.
Sharkmobs grundare vd:n Fredrik Rundqvist och Martin Hultberg, ip- och kommunikationschef, i ett gamingrum på nya kontoret i London.Foto:Richard Ryan
Medarbetare spelar Bloodhunt på Sharkmobs nya kontor i London.Foto:Richard Ryan
Medarbetare spelar Bloodhunt på Sharkmobs nya kontor i London.Foto:Richard Ryan
Cecilia Bäckman, finanschef på Avalanche.
Cecilia Bäckman, finanschef på Avalanche.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera