Annons

Annika Falkengren backar lånegivaren

Lånegivaren Ark Kapital fyller på kassan med 160 miljoner kronor i en accelerationsrunda som leds av den tidigare SEB-toppen Annika Falkengren.

Henrik Landgren, till vänster, och Oliver Hildebrandt längst till höger, får med sig Annika Falkengren
Henrik Landgren, till vänster, och Oliver Hildebrandt längst till höger, får med sig Annika Falkengren

Ark Kapital lanserades i november 2021 av entreprenörerna Oliver Hildebrandt, serieentreprenör med bolag som lånetjänsten Zensum och fintechbolaget Nstart, Nordeaveteranen Axel Bruzelius och Henrik Landgren, utvecklare med analysexpertis från Spotify och EQT Ventures, där han också var partner.

De har själva byggt egna verksamheter på riskkapital. Tanken med Ark Kapital är att andra nybyggare inte ska vara lika beroende av just riskkapital.

Ark Kapital erbjuder tillväxtlån på upp till 100 miljoner kronor med en återbetalningstid på upp till sju år.  För att bedöma bolagen använder sig Ark kapital av egenutvecklad ai-teknik, som leds av Henrik Landgren. Företagen matar in rådata till analysplattformen, och får tillbaka en detaljerad femårsprognos som bedömer bolagets tillväxt och lönsamhet. 

”Riskkapital har skapat fantastiska möjligheter för grundare, men ett problem är att det bara är tillgängligt för ett fåtal bolag. Och att ge bort 20 procent av dina aktier till ett riskkapitalbolag är värt det i vissa fall, men många behöver faktiskt inte ta den risken och förlora kontrollen över bolaget. Vi kan låna ut till alla bolag där vi ser att de kan betala tillbaka lånen”, säger Henrik Landgren. 

Det rådande investerarklimatet är ”en perfekt storm” för Ark Kapital, menar grundarna.

”Det är lite som covid-19 var för Zoom. Vi har haft en enorm efterfrågan, alla tittar efter alternativ till att förlänga sin 'runway'”, säger Oliver Hildebrandt.

I mars drog bolaget in 1,7 miljarder kronor i en såddfinansiering, backade av serieentreprenören Hjalmar Winbladh, Patrick Söderlund och Izettlegrundaren Jacob de Geer. I somras kom ett tillskott på från en icke-namngiven bank vilket dubblade kapitalpoolen till 3 miljarder kronor. Nu gör Ark Kapital en accelerationsrunda på 160 miljoner kronor som leds av Annika Falkengren. Med 30 års erfarenhet inom SEB varav 12 år som vd och koncernchef är hon en riktig dröminvesterare för Ark Kapital, menar Oliver Hildebrandt och Henrik Landgren.

”Vi träffades över nyår och klickade väldigt bra. Vi bibehöll kontakten och när det var dags för accelerationsrundan var Annika Falkengren väldigt snabb med att vilja vara med på resan. För vår del finns det ingen bättre investerare, med erfarenheten från den värld som vi vill revolutionera”, säger Oliver Hildebrandt.

Annika Falkengren imponerades av det välrenommerade gänget bakom Ark Kapital, och inte minst bolagets analysplattform. 

”Jag tror många globala institutioner, inte bara banker, funderar över hur man kan göra förbättra företagsvärdering. Man vill ju inte bara ha färska siffror, utan även vad som händer i omvärlden. Och det är svårt, eftersom det ofta blir ganska subjektivt. Arks modell med tusentals datapunkter ger en objektiv bedömning som jag tror starkt på.”

Hon understryker att lån inte utesluter riskkapital.

”Det kan vara ett komplement, det fascinerade mig med Arks modell. Jag har kanske minst erfarenhet av alla när det gäller riskkapitalindustrin, men jag har sett att bolag som som gett upp för mycket för tidigt tappat glöden. Här får du en chans att bygga din resa längre än om du gått ut på marknaden för fort. ”

Utöver lån på upp till 100 miljoner kronor erbjuder Ark även korta lån som ger förskott på de pengar som bolaget tjänat in på marknadsplatser.

”Vi vill på sikt skapa alla typer av finansiella produkter som kan behövas för bolagsgrundare. Men vi börjar med extremerna. Vår analysplattform kommer vara bäst i världen på att bedöma bolagens framtid och kapitalbehov”, avslutar Henrik Landgren.

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera