1515

Anna Urombi är årets Female Founder

Di Digitals läsare har röstat fram Anna Urombi, vd och medgrundare på Addtruly, till Årets kvinnliga grundare. 

Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto:Jonas Eng
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.
Anna Urombi från Addtruly har utsetts till årets Female Founder av Di Digitals läsare.Foto:Jonas Eng

Inför ett fullsatt Female Founders-event tog Anna Urombi emot priset som delades ut för andra året i rad.

Hon hade själv aldrig tänkt att hon skulle bli entreprenör och tycker därför att det är extra roligt att ta hem titeln som årets Female Founder. 

”Det känns helt overkligt! Många av de nominerade är kvinnor jag själv ser upp till, som exempelvis förra årets vinnare Lena Apler”, säger hon.

Efter sin masterutbildning i globala studier vid Göteborgs universitet och två år på FN:s huvudkontor i New York väcktes idén som i dag utgör stommen i hennes startup Addtruly.

Den digitala tjänsten grundades 2014 och är en marknadsplats där företag kopplas ihop med och kan stötta mindre gräsrotsorganisationer. Företagen får även hjälp att kommunicera sitt engagemang, så som donationer, till sina kunder via Addtruly.

Anna Urombi tror att det är ett ökat intresse för välgörenhet bland företag som är anledningen till vinsten. Hon och medgrundaren Malin Jungerstedt (som lämnat bolaget) var tidigt ute med sin tjänst på den svenska marknaden. I dag tycker hon att det finns en helt annan kunskap om hur viktigt det är att som företag kommunicera sitt välgörenhetsengagemang.

”Många förstod inte social innovation som koncept – särskilt eftersom vi inte riktigt kunde visa på snabb utveckling i ett tidigt stadium. Nu pratar man inte om varför man ska jobba med mjuka värden, utan hur”, säger hon.

2016 tog de in sina första investeringar om drygt två miljoner kronor, från bland annat riskkapitalbolaget Wellstreet och affärsängeln Bo Mattsson.

Till en början var kunderna researrangörer, som kopplades samman med gräsrotsorganisationer på destinationerna. Men nu går utvecklingen mer mot B2B-företag.

I dag har Addtruly ett tiotal kunder och runt 35 organisationer kopplade till sig. Längre fram i vår satsar man på att ta in ytterligare kapital, och har även börjat snegla mot den brittiska och amerikanska marknaden.

Var kommer ditt eget engagemang för välgörenhet och mänskliga rättigheter ifrån?

”Jag kommer från en väldigt kulturellt blandad bakgrund; min mamma är ryska, min pappa från Uganda och jag är född i Ukraina. Att jag har ett stort intresse för andra kulturer och andra människors livssituation kommer nog därifrån, sedan har min utbildning inom samhällsvetenskap satt ramen för det intresset.”

Mer om Female Founders: 

Di Digital Female Founders är ett event där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper Sveriges tech-stjärnor att nå sin fulla potential. Varje år utser vi med läsarnas hjälp årets Female Founder, en kvinnlig entreprenör som på olika sätt haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. 

Fakta Anna Urombi:

Ålder: 36 år.

Gör: Vd och medgrundare av Addtruly.

Bor: Göteborg.

Karriär: Har en kandidatexamen i statsvetenskap och en master i globala studier från Göteborgs universitet. Därefter följde två år som säljare av interkulturell dialog på FN i New York. Arbetade bland annat som analytiker på Ramböll innan hon 2014 grundade Addtruly tillsammans med Malin Jungerstedt.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?