1515

Angry Birds-notering blir jackpot för svenska Moor

Miljardnoteringen av Angry Birds-bolaget Rovio är jackpot för riskkapitalbolaget Moor, med portföljbolag som Acast, Spotscale och Volumental. Det indikerar bolagets partner Kerstin Cooley, på scen vid Di Startup Tour i Umeå.

Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren
Kerstin Cooley, partner på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Amanda Lindgren

Finska Rovio, bolaget bakom Angry Birds-spelen och -filmen, har backat en aning på börsen sedan noteringen. Men bolaget värderas ändå till 8,6 miljarder kronor. De är därmed Nordens näst största börsnoterade spelbolag efter svenska Paradox.

Rovio grundades av kusinerna Mikael och Niklas Hed 2003 och har bland annat tagit in stora mängder investerade pengar från Kaj Hed, som är pappa till Mikael och farbror till Niklas. Inför börsnoteringen i slutet av september ägde Kaj Hed hela 70 procent av Rovio. Han räknade då med att sälja aktier för motsvarande 1,8 miljarder kronor via bolaget Trema Holdings. Detta ser ut att ha gått enligt plan. Idag äger Trema Holdings knappt 37procent av Rovio.

Läs mer: Så går det för det nordiska spelundret på börsen

Vi kommer ha mer pengar att investera.

Miljardförsäljningen goda nyheter för Kaj Hed privat, men även för Moor (NTL), som ofta beskrivs som uppbackat av "Angry Birds-pengar". Det svenska riskkapitalbolaget grundades 2011 och har hittills investerat närmare 200 miljoner kronor i bolag som poddplatformen Acast (NTL), drönarbolaget Spotscale (NTL) och Volumental (NTL), som jobbar med 3d-scanning av kroppen. Merparten av Moors kapital kommer från just Kaj Hed.

Läs mer: Rysk-svenska börsraketen G5:s vill utmana Candy Crusch

Från scen vid Di Startup Tour i Umeå ger Moors partner Kerstin Cooley en försiktig, men ändå tydlig indikation på att noteringen av Rovio är mycket positivt för Moor.

”Jag kan inte uttala mig om vad Kaj Hed ska göra med sina pengar. Men han är en långsiktig investerare, serie-entrepernör och bolagsbyggare. Han har tagit initiativet till Moor och vi har byggt en bra plattform. Så ja, jag tror vi kommer ha mer pengar att investera i framtiden. Idag har vi också andra privata investerare, även från Umeå”, sa hon vid onsdagens evenemang.

Foto:
Kerstin Cooley, partner på Moor, intervjuas av Di Digitals Jonas Leijonhufvud vid Di Startup Tour i Umeå under onsdagen.

Se intervjun med Kerstin Cooley: Live från Startup Tour i Umeå (2:37 timmar in i programmet)

Moor har investerat i 16 bolag sedan starten 2011. 

”Vi tittar på 400-500 bolag om året och vi investerar i cirka fem om året”, säger Kerstin Cooley.

Av de 16 har två lagt ner verksamheten, Goo och Teller. 

”Goo gick tyvärr i konkurs av fel anledning. Bolaget hade kunnat överleva med en kraftig bantad verksamhet men en konvertibellångivare vägrade konvertera till aktier och då fanns inget alternativ. Detta visar att det är ytterst viktigt att tänka på hur man tar in pengar i bolaget”, resonerar Kerstin Cooley.

Läs mer: 3D-utvecklaren Goo ansöker om konkurs 

I fallet Teller, en app för sortering av e-mail, menar hon att bolaget missbedömde hur svårt det skulle vara att realisera tjänsten.

Att 14 av 16 portföljbolag fortfarande är verksamma ser Kerstin Cooley som ett bra track record.

”Vi kommer säkert se fler i portföljen som inte lyckas framöver. Men vi tycker ändå det är bra snart fem år efter start. Vi sprinklar inte pengar på marknaden. Istället är vi med tidigt och investerar långsiktigt”, säger hon.

 Vi missade vår chans att investera i Umeåbolaget Limes Audio tyvärr.

Kerstin Cooley är uppvuxen i Malmberget, 10 mil norr om polcirkeln, och studerade vid Umeå Universitet i början av 90-talet. Hon besöker Umeå ofta och är bekant med dess bolag och affärsänglar. Men Moor har ännu inte investerat i något startupbolag därifrån.

”Nej. Vi hade precis inlett samtal med Limes Audio när de fick propåer från amerikanska bolag. Så vi missade vår chans där tyvärr”, säger hon.

Läs mer: Smart Video är ny finalist i Di Startup Tour

Limes Audio är främst känt för att ha tagit fram en mjukvara som enligt bolaget är en av de bästa för att ta bort ekot som ofta tillkommer i samtal över telefon och på nätet. Umeåbolaget köptes av Google i början av 2017 för en ej offentliggjord summa.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?