1515

Ångdrivna robotar rusar på topplistorna

Brjánn Sigurgeirssons spelstudio Image & Form har överlevt både it-krasch och konkurshot. Nu har spelserien Steamworld, med ångdrivna robotar i huvudrollerna, fått fart på försäljningen.

Från vänster: Vd Brjann Sigurgeirsson och Kreativ chef Olle Håkansson och sittandes fr.v. Kalle Håkansson och Jakob Wahlberg.
Från vänster: Vd Brjann Sigurgeirsson och Kreativ chef Olle Håkansson och sittandes fr.v. Kalle Håkansson och Jakob Wahlberg.Foto:Cicci Jonson, Bilduppdraget

I en anonym kontorsfastighet, granne med en vårdcentral och ett stenkast från hamnen, vid Masthuggstorget huserar spelutvecklaren Image & Form. Bolaget listas av flera amerikanska spelsajter som en av världens mest intressanta spelstudior.

Strax innan jul släppte man sitt senaste tv- och datorspel Steamworld Heist, efterföljaren till Steamworld Dig som sålde så bra att företaget förra året blev ett snabbväxande Gasellföretag med en tillväxt på 271 procent under perioden 2011–2014.

”Målet är att bli rankad bland de bästa spelstudiorna i världen. När folk tänker på oss så ska de tänka kvalitet. Vi har inte tid att göra dåliga grejer, livet är för kort. Vi släpper därför inte spel med buggar. Vi lever på muntliga rekommendationer i den här branschen”, säger Brjánn Sigurgeirsson, grundare och vd för Image & Form.

Många spelstudior utvecklar datorspel på uppdrag åt ett spelförlag, man får då betalt för att överlåta upphovsrätten till det färdiga spelet. Så här arbetade Image & Form fram till 2011, då man valde att bli en oberoende spelutvecklare, så kallad indieutvecklare från engelskans independent.

När folk tänker på oss så ska de tänka kvalitet. Vi har inte tid att göra dåliga grejer, livet är för kort.

Därmed ansvarar man själv för exempelvis finansiering, distribution, varumärkesskydd och kundsupport.

”Det var lite skrämmande i början, men nu finns funktionerna på plats. Och oberoendet ger oss frihet att utveckla våra spel precis så som vi vill och vi slipper kompromissa med en större förläggare”, säger han.

Spelen Steamworld Dig och Steamworld Heist har en åldersgräns på sju år, men det senare passar bäst för spelare runt 16 år och uppåt, enligt Brjánn Sigurgeirsson. Spelen kan spelas på dator och tv-konsoler. Mobilspelsmarknaden är sekundär, vilket är en medveten strategi.

”Vi har valt att främst utveckla för spelkonsoler och dator för bästa spelupplevelse. Apple och Appstore gjorde det möjligt för mindre spelutvecklare att synas, men den marknaden är mättad och bara en bråkdel lyckas i dag tjäna pengar”, förklarar Brjánn Sigurgeirsson.

Image & Form International omsatte 11,5 miljoner kronor 2014 och redovisade ett resultat efter skatt på 4,2 Mkr. Omsättningen för 2015 har minskat till 9 Mkr och man kommer att redovisa ett nollresultat.

”2015 var ett mellanår för bolaget, intresset började avta för Steamworld Dig som vi släppte 2013. Ett spel har en livslängd på runt två år. Samtidigt som vi tog investeringskostnader för Steamworld Heist som vi släppte i december i fjol, först på Nintendo 3DS. Under våren kommer spelet bli tillgängligt på fler spelplattformar så 2016 blir ett mycket bättre år.”

Brjánn Sigurgeirsson, namnet är ett arv från hans isländska föräldrar, började drömma om ett liv som spelutvecklare redan som tolvåring hemma på Hönö på 1980-talet. Men först efter naturvetenskaplig linje med data, sex år i Japan på ett multimedieföretag på 1990-talet och några år i USA som frilansande programmerare var det dags att försöka förverkliga sin dröm.

”Sverige hade 1997 kommit i kapp omvärlden och man letade efter folk med multimediekompetens. På den tiden handlade det mest om att göra företags- och produktpresentationer på cd-rom. Men jag nappade inte på alla jobberbjudanden utan valde att starta eget”, berättar Brjánn Sigurgeirsson.

Image & Form har haft många skepnader sedan starten 1997: multimediabyrå, webbyrå, spelutvecklare och oberoende spelutvecklare.

”När dotcomdöden slog till blev det katastrof-downsizing, jag fick säga upp många anställda. Om det inte hade varit för 2 000 kronor på företagskontot så hade konkursen varit ett faktum”, säger Brjánn Sigurgeirsson.

Det blev några år av att arbeta ur hand i mun, men så kom vändningen när ett norskt spelförlag behövde hjälp med ett barn- och ungdomsspel för dator baserat på karaktären Josefin.

”Då hade jag tillslut blivit spelutvecklare och samarbetet fortsatte även när ett danskt förlag köpte spelet. Vi ökade under några år produktionshastigheten och antalet anställda växte igen.”

Men 2009 kom nästa dråpslag. Det danska spelförlaget avslutade samarbetet. Och personal fick sägas upp.

”Att säga upp anställda är det allra värsta med att vara företagare, det känns som ett svek och jag gråter varje gång”, säger Brjánn Sigurgeirsson.

Samtidigt hade han rekryterat den talangfulla chalmeristen Olle Håkansson, i dag spelstudions kreative chef.

”Jag kände ett ansvar att ha lockat honom till oss från ett annat bra fast jobb, så det blev ett ögonblicksbeslut att fortsätta verksamheten som oberoende spelutvecklare. Det fick bära eller brista. Det blev ett av mina bästa beslut hittills.”

2011 fick Brjánn Sigurgeirsson en förfrågan från Bergsala som är generalagent för Nintendo i Norden, om att sälja halva bolaget.

”Jag har aldrig lånat från banken, vi har gått runt på vad vi har tjänat och återinvesterat. Men med en kapitalstark delägare så har vi kunnat ta in de bästa talangerna och satsa mer än tidigare”, säger han.

Bolaget kommer att växa igen med det nya spelet som under sin livslängd beräknas omsätta runt 32 Mkr.

”Om tre år ska vi ha gett ut fem-sex speltitlar och omsätta 40-50 Mkr, men vi vill behålla storleken på personalen ungefär som i dag då alla känner varandra”, säger Brjánn Sigurgeirsson.


Image & Form International

  • Ägare: Brjánn Sigurgeirsson, 50 procent, och Bergsala Holding, 50 procent.
  • Omsättning 2014: 11,5 Mkr.
  • Resultat efter finansnetto: 4,2 Mkr.
  • Omsättningsprognos 2015: 9 Mkr.
  • Antal anställda: 18.


Brjánn Sigurgeirsson om…

  • Då var det som bäst: ”Det var på Gamescom, världens största spelmässa i Tyskland, i augusti 2013 då höjdare i spelvärlden kom fram och sa att de spelade Steamworld Dig och gillade det. Vi hade blivit världsberömda på egna meriter.”
  • Då var det tungt: ”Alltid när man säger upp personal. Särskilt tungt var det 2009 när vi fick slimma, kämpa för att ta oss ur bakvattnet och börja göra egna spel.”
  • Så blåser det i branschen: ”För indieutvecklare är det fortfarande goda tider då de stora konsoltillverkarna Sony, Microsoft och Nintendo har sett att de kan tjäna pengar på sina konsoler genom att släppa in indieutvecklarna. Och som indieutvecklare är det viktigt att kunna nå ut på de traditionella formaten.”


Läs även: Miljonerna regnar över spelundret från Upplands Väsby


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?