1515

Ångdrivna robotar rusar på topplistorna

Brjánn Sigurgeirssons spelstudio Image & Form har överlevt både it-krasch och konkurshot. Nu har spelserien Steamworld, med ångdrivna robotar i huvudrollerna, fått fart på försäljningen.

Från vänster: Vd Brjann Sigurgeirsson och Kreativ chef Olle Håkansson och sittandes fr.v. Kalle Håkansson och Jakob Wahlberg.
Från vänster: Vd Brjann Sigurgeirsson och Kreativ chef Olle Håkansson och sittandes fr.v. Kalle Håkansson och Jakob Wahlberg.Foto:Cicci Jonson, Bilduppdraget

I en anonym kontorsfastighet, granne med en vårdcentral och ett stenkast från hamnen, vid Masthuggstorget huserar spelutvecklaren Image & Form. Bolaget listas av flera amerikanska spelsajter som en av världens mest intressanta spelstudior.

Strax innan jul släppte man sitt senaste tv- och datorspel Steamworld Heist, efterföljaren till Steamworld Dig som sålde så bra att företaget förra året blev ett snabbväxande Gasellföretag med en tillväxt på 271 procent under perioden 2011–2014.

”Målet är att bli rankad bland de bästa spelstudiorna i världen. När folk tänker på oss så ska de tänka kvalitet. Vi har inte tid att göra dåliga grejer, livet är för kort. Vi släpper därför inte spel med buggar. Vi lever på muntliga rekommendationer i den här branschen”, säger Brjánn Sigurgeirsson, grundare och vd för Image & Form.

Många spelstudior utvecklar datorspel på uppdrag åt ett spelförlag, man får då betalt för att överlåta upphovsrätten till det färdiga spelet. Så här arbetade Image & Form fram till 2011, då man valde att bli en oberoende spelutvecklare, så kallad indieutvecklare från engelskans independent.

När folk tänker på oss så ska de tänka kvalitet. Vi har inte tid att göra dåliga grejer, livet är för kort.

Därmed ansvarar man själv för exempelvis finansiering, distribution, varumärkesskydd och kundsupport.

”Det var lite skrämmande i början, men nu finns funktionerna på plats. Och oberoendet ger oss frihet att utveckla våra spel precis så som vi vill och vi slipper kompromissa med en större förläggare”, säger han.

Spelen Steamworld Dig och Steamworld Heist har en åldersgräns på sju år, men det senare passar bäst för spelare runt 16 år och uppåt, enligt Brjánn Sigurgeirsson. Spelen kan spelas på dator och tv-konsoler. Mobilspelsmarknaden är sekundär, vilket är en medveten strategi.

”Vi har valt att främst utveckla för spelkonsoler och dator för bästa spelupplevelse. Apple och Appstore gjorde det möjligt för mindre spelutvecklare att synas, men den marknaden är mättad och bara en bråkdel lyckas i dag tjäna pengar”, förklarar Brjánn Sigurgeirsson.

Image & Form International omsatte 11,5 miljoner kronor 2014 och redovisade ett resultat efter skatt på 4,2 Mkr. Omsättningen för 2015 har minskat till 9 Mkr och man kommer att redovisa ett nollresultat.

”2015 var ett mellanår för bolaget, intresset började avta för Steamworld Dig som vi släppte 2013. Ett spel har en livslängd på runt två år. Samtidigt som vi tog investeringskostnader för Steamworld Heist som vi släppte i december i fjol, först på Nintendo 3DS. Under våren kommer spelet bli tillgängligt på fler spelplattformar så 2016 blir ett mycket bättre år.”

Brjánn Sigurgeirsson, namnet är ett arv från hans isländska föräldrar, började drömma om ett liv som spelutvecklare redan som tolvåring hemma på Hönö på 1980-talet. Men först efter naturvetenskaplig linje med data, sex år i Japan på ett multimedieföretag på 1990-talet och några år i USA som frilansande programmerare var det dags att försöka förverkliga sin dröm.

”Sverige hade 1997 kommit i kapp omvärlden och man letade efter folk med multimediekompetens. På den tiden handlade det mest om att göra företags- och produktpresentationer på cd-rom. Men jag nappade inte på alla jobberbjudanden utan valde att starta eget”, berättar Brjánn Sigurgeirsson.

Image & Form har haft många skepnader sedan starten 1997: multimediabyrå, webbyrå, spelutvecklare och oberoende spelutvecklare.

”När dotcomdöden slog till blev det katastrof-downsizing, jag fick säga upp många anställda. Om det inte hade varit för 2 000 kronor på företagskontot så hade konkursen varit ett faktum”, säger Brjánn Sigurgeirsson.

Det blev några år av att arbeta ur hand i mun, men så kom vändningen när ett norskt spelförlag behövde hjälp med ett barn- och ungdomsspel för dator baserat på karaktären Josefin.

”Då hade jag tillslut blivit spelutvecklare och samarbetet fortsatte även när ett danskt förlag köpte spelet. Vi ökade under några år produktionshastigheten och antalet anställda växte igen.”

Men 2009 kom nästa dråpslag. Det danska spelförlaget avslutade samarbetet. Och personal fick sägas upp.

”Att säga upp anställda är det allra värsta med att vara företagare, det känns som ett svek och jag gråter varje gång”, säger Brjánn Sigurgeirsson.

Samtidigt hade han rekryterat den talangfulla chalmeristen Olle Håkansson, i dag spelstudions kreative chef.

”Jag kände ett ansvar att ha lockat honom till oss från ett annat bra fast jobb, så det blev ett ögonblicksbeslut att fortsätta verksamheten som oberoende spelutvecklare. Det fick bära eller brista. Det blev ett av mina bästa beslut hittills.”

2011 fick Brjánn Sigurgeirsson en förfrågan från Bergsala som är generalagent för Nintendo i Norden, om att sälja halva bolaget.

”Jag har aldrig lånat från banken, vi har gått runt på vad vi har tjänat och återinvesterat. Men med en kapitalstark delägare så har vi kunnat ta in de bästa talangerna och satsa mer än tidigare”, säger han.

Bolaget kommer att växa igen med det nya spelet som under sin livslängd beräknas omsätta runt 32 Mkr.

”Om tre år ska vi ha gett ut fem-sex speltitlar och omsätta 40-50 Mkr, men vi vill behålla storleken på personalen ungefär som i dag då alla känner varandra”, säger Brjánn Sigurgeirsson.


Image & Form International

  • Ägare: Brjánn Sigurgeirsson, 50 procent, och Bergsala Holding, 50 procent.
  • Omsättning 2014: 11,5 Mkr.
  • Resultat efter finansnetto: 4,2 Mkr.
  • Omsättningsprognos 2015: 9 Mkr.
  • Antal anställda: 18.


Brjánn Sigurgeirsson om…

  • Då var det som bäst: ”Det var på Gamescom, världens största spelmässa i Tyskland, i augusti 2013 då höjdare i spelvärlden kom fram och sa att de spelade Steamworld Dig och gillade det. Vi hade blivit världsberömda på egna meriter.”
  • Då var det tungt: ”Alltid när man säger upp personal. Särskilt tungt var det 2009 när vi fick slimma, kämpa för att ta oss ur bakvattnet och börja göra egna spel.”
  • Så blåser det i branschen: ”För indieutvecklare är det fortfarande goda tider då de stora konsoltillverkarna Sony, Microsoft och Nintendo har sett att de kan tjäna pengar på sina konsoler genom att släppa in indieutvecklarna. Och som indieutvecklare är det viktigt att kunna nå ut på de traditionella formaten.”


Läs även: Miljonerna regnar över spelundret från Upplands Väsby


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?