1515

Anders Tegnell låter MSB bygga Corona-sajt – vill ha folkets hjälp att kartlägga spridningen

Folkhälsomyndigheten låter MSB bygga en webbsida där svenskar kan anmäla var och när de insjuknat. ”Vi vill följa hur spridningen utvecklar sig i landet”, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till Di Digital.

Statsepidemiolog Anders Tegnell, Johanna Sandwall socialstyrelsen och Morgan Olofsson MSB vid måndagens presskonferens på Folkhälsomyndigheten.
Statsepidemiolog Anders Tegnell, Johanna Sandwall socialstyrelsen och Morgan Olofsson MSB vid måndagens presskonferens på Folkhälsomyndigheten.Foto:Fredrik Sandberg/TT

I tisdags uppgav Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell att Folkhälsomyndigheten överväger att utöka sin datainsamling om coronavirusets spridning med hjälp av en app eller webbsida. 

”Vi håller på att göra en analys av rimligheten och nödvändigheten i den typen av data”, sa han till Sveriges Radio då.

Läs mer: Anders Tegnell överväger corona-app

Bakgrunden är att flera länder i Asien har motverkat spridningen av coronaviruset på teknisk väg. Invånare i Sydkorea har exempelvis kunnat få sms när de varit på platser där personer vistats som senare bekräftats ha Covid-19. Även länder som Tyskland, Danmark och Norge uppges ägna sig åt smittspårning med hjälp av mobildata, enligt Sveriges Radio.

Vi vill kunna rikta våra åtgärder och informationsgivning på ett bra sätt.

I Sverige har många techbolag och it-konsulter hört av sig till Folkhälsomyndigheten med förslag på hur tekniken skulle kunna göra nytta. Även Di Digitals redaktion har tagit emot en handfull förfrågningar om vem på Folkhälsomyndigheten som ansvarar för en eventuell upphandling av teknik för smittspårning och informationsgivning via webbsidor och mobiltelefoner.

Nu vill Anders Tegnell ge klara besked.

”Tekniken som användes i Sydkorea, där man varnade folk som varit på platser där smittade personer vistats, gjorde nytta i ett tidigt stadium. Men vi har passerat det stadiet i Sverige. Det hade gjort nytta när svenskarna kom hem från sina skidresor i Italien. Men det är inte aktuellt längre”, säger han till Di Digital.

Han ser således ingen anledning till att engagera teleoperatörerna i smittspårningen. 

Däremot vill ha engagera svenska folket i datainsamlingen. 

”Det vi framför allt är intresserade av just nu är hur spridningen utvecklar sig i olika delar landet. Vi vill kunna rikta våra åtgärder och informationsgivning på ett bra sätt”, säger han.

Det skulle vara bra att se hur många som drabbats av mild sjukdom.

I många fall handlar det om att ta in information från personer med milda symtom, som inte ens kan vara säkra på om de lider av covid-19 eller ej. 

”Det skulle vara bra att se hur många som drabbats av mild sjukdom. Att få en känsla för hur många som stannat hemma. Det skulle ge en signal om utvecklingen runt om i landet. Våra tester är ju begränsade och sker främst inom vården och på äldreboenden”, säger Anders Tegnell. 

Under torsdagen diskuterade han frågan med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Beslutet blev att låta MSB ta ansvar för den tekniska utvecklingen i samråd med Folkhälsomyndigheten.

Vi har diskuterat arbetsfördelningen med MSB och kommit fram till att det är bäst om de tar hand om detta.

”Vi har diskuterat arbetsfördelningen med MSB och kommit fram till att det är bäst om de tar hand om detta. Vi ska samarbeta. Jag tror de kommer kunna utveckla en webbsida och med tiden även en app”, säger Anders Tegnell. 

Läs mer: Besökarna strömmar in till svenskans coronakarta

När kan detta bli klart?

”Det får du fråga MSB om. Men jag tror de hoppas ha något på plats inom en vecka eller tio dagar.”

MSB bekräftar att man tagit över ansvaret för att bygga tekniken.

”Ja, jag kan bekräfta att vi, tillsammans med andra, arbetar på ett sådant verktyg. Lite längre fram kommer vi att kunna berätta mer”, säger Anna Lindbäck, pressansvarig på MSB.

Kan teknikbolag höra av sig till er med förslag och idéer?

”Ja. Man kan mejla resurssamordning@msb.se.”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?