1515

Anders Borg investerar i Klarna-veteraner

Stockholmsföretaget Regily har blivit rena tummelplatsen för finansinvesterare. Nu satsar före detta finansministern Anders Borg och Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers på Klarna-veteranernas företagstjänst. 

Anders Borg och Kristoffer Cassel, som nu tillsammans satsar på att göra registreringar lättare.
Anders Borg och Kristoffer Cassel, som nu tillsammans satsar på att göra registreringar lättare.Foto:Banfa Jawla

Det har gått mindre än två år sedan det techbolaget Regily startade. Men redan nu har de lockat såväl namnkunniga investerare som kunder. 

Nu står det klart att den tidigare finansministern Anders Borg, Pricerunners vd Nicklas Storåkers, bankchefen Eirik Winter och privatinvesteraren Johan Qviberg går in som delägare i bolaget.

Sedan tidigare har bolaget bland annat knutit till sig Tuva Palm, Nordnets tidigare teknikchef, och Patrik Illerstig som varit ansvarig för Qliros betallösning. Totalt har Regily tagit in 13 miljoner kronor i externt kapital sedan starten.

"Av alla techbolag jag sett i Sverige har det här bäst förutsättningar att bli ett stort globalt bolag inom överskådlig tid", säger Anders Borg.  

Regilys tjänst går ut på att göra det enklare för användare att registrera sig på nya tjänster. För grundarna Kristoffer Cassel och Alexey Kuznetsov är det en slags omvänd resa eftersom de tidigare arbetat på Klarna, Kristoffer Cassel som produktchef, och Alexey Kuznetsov som produktutvecklare. 

"Klarna har en checkout-lösning, man kan säga att vi har byggt en checkin-lösning. Ett tekniskt ramverk som gör det lättare för användare att registrera sig till bra tjänster helt enkelt", säger Kristoffer Cassel.

Läs mer: Anders Borg: "Mina tre kriterier för onoterade investeringar" 

Att få användare att lättare registrera sig för en tjänst är högintressant för mängder av företag. Fler användare som går igenom en registreringsprocess innebär fler potentiella kunder. Regily användes i dag till exempel av Singapores flygplats och nätcasinot Leovegas. 

"Det går verkligen enormt mycket smidigare vilket är anledningen till den exceptionella tillväxten", säger Anders Borg. 

Att förenkla registreringar kan på ytan te sig som en enkel uppgift, men är i själva verket oerhört komplext. Olika datakällor och användarmönster i olika länder gör det svårt för företag att själva ta fram en lösning som passar på många marknader. 

"I Sverige ligger vi långt fram och har lösningar som Bank-id. Men titta bara på Tyskland, de har inte ens personnummer", säger Kristoffer Cassel. 

Regilys intäkter kommer ifrån de bolag som använder Regilys tjänst för att underlätta för sina användare. Under 2018 har tillväxten legat på 25 procent per månad. 

Fokus för Regily ligger nu på att expandera verksamheten. Totalt arbetar drygt 20 personer på bolaget i dag något som sannolikt kommer att utökas. 

"Nu handlar det för oss om att expandera vidare internationellt. I förra veckan fick vi in en amerikansk internetjätte, som vi inte får avslöja namnet på ännu, som googlade fram oss. I princip alla våra kunder är inkommande", säger Kristoffer Cassel.  

Anders Borg (NTL) har varit en mycket aktiv investerare i startups inom finansområdet den senaste tiden. Han har bland annat investerat i lånetjänsten Lendify, robotrådgivaren Lysa och fakturatjänsten Dicopay.

Läs mer: Anders Borg satsar på faktura-app för småföretagare 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?