1515

Anchor vill bli ett Twitter för ljud

Twitter och Facebook för text. Instagram och Snapchat för bilder. Anchor vill däremot bli det sociala nätverket för ljud – ett komplement till dem alla.

Anchors vd Michael Mignano besvarar bara 13 frågor under en nästan två timmar lång intervju på plattformen.
Anchors vd Michael Mignano besvarar bara 13 frågor under en nästan två timmar lång intervju på plattformen.Foto:Anchor

Detta är den fjärde delen i Di Digitals serie #uppstickarna, där vi tar tempen på de nya sociala nätverken genom att intervjua grundarna själva. Intervjuerna sker på varje enskild plattform. Läs del 1del 2 och del 3.


Anchor har av vissa sociala medier-profiler, däribland den i kretsarna väldigt inflytelserika Gary Vaynerchuk, beskrivits som ”röst-Twitter”.

Enkelt uttryckt är det snarlikt Twitter, men handlar i ljud i stället för text. En beskrivning som står sig rätt bra med tanke på formatets begränsningar – en ”wave” (motsvarigheten till en tweet) får vara max två minuter lång. Svar får vara max en minut.

Det är en begränsning som gör sig påmind när Anchor används som intervjuplattform. Trots att Di Digitals intervju med Anchors vd, Michael Mignano, pågår i nästan två timmar hinner han bara besvara 13 frågor. Förmodligen för att han behöver vässa sina argument och formuleringar, spela in och göra om, för att få något begripligt och slagkraftigt sagt på en minut eller mindre.

Vi kommer röra oss bort från handburna enheter som smartphones, och mer mot enheter som kräver mindre ansträngning.

Å andra sidan är det nog inte tanken att Anchor ska blomma ut som intervjuplattform. Snarare borde ambitionen vara att utveckla ett alternativ till radio och podcaster, vilket teamets egna officiella konton redan antyder (Anchor News, med uppläsning av snabba nyheter från främst nyhetsbyrån AP, och Anchor History, som några gånger i veckan publicerar ljudklipp från historiska händelser).

Läs mer: Talkshow utmanar Twitter: ”Klart vissa är skeptiska!”

”Vi har haft ett antal tillströmningar av användare som kommer från pressen, eller hittat hit via influencers som har nämnt oss i offentliga sammanhang, och jag tror att det ofta leder till att en viss typ av användare lockas hit. Men vi marknadsför oss inte aktivt mot en viss typ av användare för tillfället”, säger Michael Mignano.

Och hur det nu än må ligga till med den uppenbara kopplingen mellan waves och tweets och Anchor och Twitter, så är det främst podcast-formatet som Michael Mignano lyfter fram som sin och medgrundaren Nir Zichermans främsta inspirationskälla.

”Vi är båda stora fans av radio och podcaster. Vi är fans av audio som medium i allmänhet, men vi kände att det var svårt att skapa innehåll till det formatet. Det var knepigt att spela in sin röst och distribuera den. Att bli hörd. Så vi ville skapa ett verktyg som gjorde det enkelt för människor att faktiskt bli hörda”, förklarar Mignano.

Sagt och gjort. Bolaget Anchor FM grundades 2015 och tog in ett okänt belopp från två investerare – Betaworks och Acequia – i en finansieringsrunda i augusti samma år. I februari i år håvade företaget in drygt 15 miljoner kronor från tio investerare i en andra såddrunda. En dag senare såg IOS-appen dagens ljus. Android-versionen dröjde till den 29 september.

Läs mer: Buskers vd: ”Det går inte att tjäna pengar på Periscope”

Genom ett samarbete med just Twitter har Anchors ljudklipp integrerats på plattformen. Det är en roll som svenska Soundcloud, som delvis ägs av Twitter, också lär ha sneglat på som en möjlig samarbetsform.

Hur många användare Anchor har, det vill Michael Mignano inte avslöja. Inte heller hur man planerar att ge sina finansiärer valuta för pengarna. Vad gäller användarantal så medger Mignano visserligen att volym är viktigt, men menar samtidigt att storleken på själva innehållet inte är lika relevant för Anchor som för ”mer visuella nätverk”:

”Medier som bilder, text och video kan konsumeras mycket snabbare, eftersom de är visuella. Ljud tar tid att konsumera, och därför behövs inte lika mycket av det för att ha ett rikt innehåll.”

Du kanske har läst de andra delarna i den här artikelserien, och i så fall är du troligen medveten om att det här är den fjärde intervjun vi gör med en vit, medelålders man. Hur jobbar ni med mångfald på Anchor? Och, handen på hjärtat: gör ni tillräckligt?

”Vi vill se Anchor som radio av folket, och det vi menar när vi säger det är att vi vill bygga en plattform för alla. En plattform som bokstavligt talat alla på planeten kan interagera med. Det är en väldigt svår utmaning och det är något som kommer ta oss väldigt lång tid att uppnå. Vi måste finnas på alla arenor, vi måste översätta oss till alla språk, vi måste se till att appen är logisk ur ett kulturellt perspektiv i olika delar av världen. Men det är väldigt viktigt för oss att vår användarbas och publik är oerhört olikartad. Det ligger i linje med vårt uppdrag och vad vi tror på.”

(Här hörs ett klipp i inspelningen. Michael har med andra ord stoppat och fortsatt vid ett senare tillfälle – en feature som lanserades för ett par månader sedan, och som påminner om hur videoklipp på Instagram kan spelas in i korta sekvenser som sedan sammanfogas.)

”Och utöver det så behöver vi koppla ihop det mottot och sättet att tänka med andra delar av verksamheten också, inklusive personerna som jobbar på företaget. Så vi siktar absolut på att ha mångfald, att ha en olikartad grupp människor som jobbar med de här utmaningarna och tar med sig olika perspektiv, åsikter, bakgrunder och livserfarenheteter till företaget Anchor.”

Har du hört talas om några av de andra nyligen lanserade sociala plattformarna – som Talkshow, Steller, Busker, Beme, och så vidare?

”Jag har hört talas om alla de apparna, de är fantastiska. Jag har respekt för vad de plattformarna gör. Det är hård konkurrens, så jag tror att det är viktigt för alla dem att differentiera sig och fokusera på särskilda användarbeteenden. För Anchor är det rösten, att lyssna och prata med människor.”

Av samma anledning tror Michael Mignano inte att Anchor konkurrerar med andra, mer text- och bildbaserade sociala plattformar. Enligt honom är det ett helt annat användarbeteende.

Anchor är en fantastisk plats att höra det längre perspektivet på.

”De personer vi jagar är personer som vill lyssna på innehåll. Och det görs i ett annat sammanhang och genom ett annat användningsfall än om man bara vill fladdra igenom ett flöde av visuellt innehållt. Det är kanske till och med en möjlighet för oss – om du vill konsumera en stor mängd information snabbt så är Anchor inte den bästa platsen för dig. Men om du vill konsumera tänkvärt innehåll som kan ta ett tag att processa, då är Anchor helt rätt”, menar han.

”Anchor är en fantastisk plats att höra det längre perspektivet på, att höra hur någon verkligen känner inför något, i stället för att bara tolka deras ord på en skärm för dig själv. Det är en tidsslukare, absolut. Särskilt om du låter dig halas in i många konversationer. Men återigen så tror jag att det är ett annorlunda användningsfall, och därför tror jag inte att vi tävlar med de andra plattformarna.”

Läs mer: Instagram-utmanaren Steller: ”Svaghet att ligga ett steg före”

Det tydliggörs också under intervjuns gång att Michael och hans team inte enbart låtit sig influeras av format som radio och podcast, hur de ser ut i dag. Michaels vision av landskapet för sociala medier inom fem år sträcker sig bortom den sortens tankesätt.

”Jag tror att vi kommer röra oss bort från handburna enheter som smartphones, och mer mot enheter som vi kan ansluta oss till med mindre ansträngning. Röststyrda enheter som exempelvis Amazon Alexa och Google Home. Om du föreställer dig en värld där människor tillbringar mindre tid med att stirra in i sina mobiltelefoner och i stället interagerar mer genom tal och andra typer av förstärkta gester, så kan du föreställa dig att Anchor passar rätt bra in i ett sådant ekosystem. Vi är en plattform som fokuserar på rösten, så det vore helt logiskt för oss. Det är åt det hållet jag tror att utvecklingen rör sig. Det är i alla fall vad jag hoppas.”

Michael Mignanos sju favorit-wavers:

@JamesJeffersonJ (komiker)

@Dolores (journalist)

@Skin Daggas (artist)

@BOBUTAH (artist och komiker)

@Pete Mitchell (sångare)

@Colin Flynn (#talesfromthetruck)

@Joe Bigelow (skådespelare, dansare och sångare)


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?