1515

Analys: "Volvos säkerhetstänk nyckeln till Uber-affären"

När bilarna blir självkörande handlar allt om tillit och förtroende för tekniken. Det inser Uber som vill dra fördel av Volvos säkerhetsarbete, skriver Di:s bilexpert Karin Olander. 

Karin Olander ser Ubers och Volvos samarbete som en logisk väg in i framtiden för biltillverkaren.
Karin Olander ser Ubers och Volvos samarbete som en logisk väg in i framtiden för biltillverkaren.

Förändringen mot självkörande bilar är på väg med allt raskare steg. Alla de stora biltillverkarna satsar på att utveckla bilar med teknik för autonom körning. 

Men nya aktörer utmanar industrin. Taxiföretaget Uber ser en framtid där det viktigaste för människor är att kunna förflytta sig smidigt. Inte att i första hand äga en egen bil. De biltillverkare som hakar på är vinnare. Samarbeten innebär delade utvecklingskostnader och ökade intäkter.

Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen.

Utvecklingen påminner om det vi har sett i mobiltelefonibranschen där operatörerna, mer än telefontillverkarna, har kontakten med kunderna. Undantaget Apple.

Dagens tillkännagivande från Volvo Cars och Uber är därför ett stort steg. Bolagen ska gemensamt satsa 300 miljoner dollar (motsvarande runt 2,5 miljarder kronor) i ett projekt för att utveckla självkörande bilar. Volvo förser Uber med bilar baserade på den sjusitsiga suven XC90. Uber utrustar bilarna med teknik för självkörning som radar, sensorer, kameror och mjukvara.  

Läs mer: Volvos planer för framtidens bilar

Tidsplanen är extremt tajt. Uber planerar att ha testbilar rullande i Pittsburgh i USA redan om några veckor. Under testperioden kommer det finnas förare i bilarna, men tanken längre fram är att erbjuda förarlösa taxibilar.

Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet.

Volvo har redan levererat ett antal modifierade XC90 till Uber och det ska bli runt hundra innan året är slut. För Volvo är det ett kvitto på att bolagets långa säkerhetsarbete betalar sig. Även om bilarna körs utan förare är det ju vi människor som ska sitta i dem. Och vi har känslor. Allt handlar om tillit och förtroende för tekniken. Det inser Uber som vill dra fördel av Volvos säkerhetsrykte. Ska Ubers kunder våga beställa en taxi som kör av sig självt är det lättare om bilmärket utstrålar trygghet. Volvo har satt upp målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvo från 2020. För att kunna uppfylla det krävs teknik som förhindrar mänskliga misstag i trafiken. 

Läs mer: Här utspelar sig slaget om självkörande bilar

Volvo Cars inleder sitt eget storskaliga försök med självkörande bilar i Göteborg nästa år. I projektet Drive Me ska 100 vanliga bilägare vara testpiloter.

Från Ubers sida heter det att man inte utesluter att jobba även med andra biltillverkare. General Motors har gått in i Uberkonkurrenten Lyft och Volkswagen stöder Gett.

Vi kommer att få se fler affärer och samarbeten där biltillverkarna försöker hitta sin plats i den nya värdekedjan. För dem som lyckas anpassa sig finns pengar att tjäna.


Karin Olander skriver om fordonsindustrin för Di och belönades nyligen med Kungliga Automobilklubbens journalistpris.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?