1515

Analys: Så kan Spotify nå ny drömvärdering

Investmentbanken GP Bullhound spår i en färsk analys att musiktjänsten Spotify kommer att växa kraftigt de kommande åren. Om allt går som det ska innebär det en rejäl värdeökning.

Spotify växer snabbare än någonsin tidigare.
Spotify växer snabbare än någonsin tidigare.Foto:TT

När Spotify i somras tog in bland annat Telia som nya investerare värderades musiktjänsten till 68 miljarder kronor. Sedan dess har Apple lanserat sin konkurrerande tjänst Apple Music och det har talats mycket om en tuff framtid för Spotify.

Men en analys från den brittiska investmentbanken GP Bullhound, som är en av många delägare i Spotify, ger en annan bild. Lanseringen av Apple Music uppges där, tvärtemot vad man kan tro, ha gett Spotify en extra knuff framåt.

”Spotify tjänar på uppmärksamheten. Det syns i bolagets nedladdningssiffror i USA”, skriver man i analysen.

Att det går bra för Spotify just nu har också bekräftats av bolaget själva. Spotifys intäktschef Jeff Levick sa på en konferens i New York i veckan att Spotify räknar med att ha 100 miljoner användare innan jul. Det skulle i så fall innebära att Spotify fått 25 miljoner nya användare sedan i juni.

Huvudscenariot som GP Bullhound lägger fram är att Spotify kommer att fortsätta växa snabbare än tidigare.

”Det tog Spotify fem och ett halvt år att gå från 1 till 10 miljoner betalande användare men det tog bara ett år att gå från 10 miljoner till 20 miljoner betalande användare”, skriver man i analysen.

GP Bullhound räknar därför med att Spotify kommer att gå från 20 till 50 miljoner betalande användare de kommande 18 månaderna. Det skulle i så fall, tillsammans med annonsintäkter, innebära en årsomsättning på cirka 42 miljarder kronor. Givet den utvecklingen räknar GP Bullhound med att Spotify gör ett rörelseresultat på 3,4 miljarder kronor och värderas till 76 miljarder kronor. Det är med andra ord en ganska modest värdeökning jämfört med dagens 68 miljarder kronor.

”Vi har utgått ifrån ett scenario som vi känner är rimligt. Det är ju så att mycket av framgången redan är diskonterad så de behöver växa in i dagens värdering”, säger Robert Ahldin som skrivit rapporten tillsammans med Joakim Dal på GP Bullhound.

Robert Ahldin jämför Spotifys nuvarande utveckling med den för svenska mobiloperatörer som Europolitan och Tele2 på 90-talet.

”Det ser exakt likadant ut. Man har en aggressiv strategi för att skaffa fler kunder vilket håller nere marginaler och vinst i det här läget. När man sen börjar rapportera vinster så stiger värderingen och det är en stabil verksamhet”, säger Robert Ahldin.

GP Bullhound presenterar också ett positivt scenario i sin analys. Där når Spotify en omsättning på 95 miljarder kronor om tre år och värderas till 427 miljarder kronor – mer än till exempel Nordea som har ett börsvärde på drygt 370 miljarder kronor.

”Den stora skillnaden är att när vi räknar med fler betalande användare och högre annonsintäkter så slår det igenom kraftigt på rörelsemarginalen. Då sticker också värderingen”, säger Robert Ahldin. 

Det positiva scenariot bygger på att Spotify värderas till 25 gånger rörelseresultatet innan räntor, skatter avskrivningar och nedskrivningar (EV/EBITDA). I förhållande till den korg av internetbolag som används som jämförelseobjekt i analysen är det inte något överdrivet antagande. Motsvarande nyckeltal för till exempel Facebook är 39,5 och 128 för Netflix.  

Men det finns också en risk att saker inte går som planerat för Spotify. Om kampen med Apple Music ledder till en splittring där skivbolagen ger olika innehåll till olika aktörer är Spotify illa ute. Då räknar GP Bullhound med att Spotifys tillväxt bromsar in och att bolaget inte klarar av att nå en högre rörelsemarginal än 6 procent.

Samtidigt skulle marknaden värdera Spotifys vinst betydligt lägre än hur man värderar till exempel Yahoos resultat. I det scenariot faller Spotifys värde från dagens 68 miljarder kronor till 20 miljarder kronor. 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?