1515

Analys: Har techjättarna förlorat sin glans?

2015 var ett rekordår för de amerikanska teknikjättarna. 2016 har inte börjat lika bra och den starka dollarn är ett problem. Kan rekordresultaten fortsätta eller går de mot tuffare tider?

New York Stock Exchange där Linkedin är noterat.
New York Stock Exchange där Linkedin är noterat.Foto:John Lawlor

(Di Digital/Silicon Valley) I slutet av förra veckan störtdök nätverkssajten Linkedin på börsen. När New York Stock Exchange stängde på fredagen hade aktien tappat nära 44 procent. Det motsvarar över 10 miljarder dollar eller 85 miljarder kronor i börsvärde.

Kursraset följde efter att Linkedin gett en svagare omsättningsprognos för 2016 än väntat. Två av bolagets annonsprodukter ska läggas ned och tillväxten för intäkter från nyckelprodukten ”Talent solutions” beräknas backa med runt 5 procent i år jämfört med i fjol.

Så gott som alla teknikbolag påverkades negativt i fredags till följd av Linkedins fall – även Facebook och Google, som har satt nya kursrekord sedan kvartalsrapporterna presenterades för ett par veckor sedan. Google gick till och med tillfälligt om Apple som världens högst värderade bolag, mätt i börsvärde.

Sedan i början av 2016 har oljeprisfallet och tilltagande oro för tillståndet i den globala ekonomin i allmänhet och för tillväxtmarknaderna i synnerhet dragit ned aktiemarknaden, och så även teknikjättarna. Investerare är oroliga för att de globala problemen kommer att spilla över på USA.

Så gott som alla teknikbolag påverkades negativt i fredags till följd av Linkedins fall.

Teknikbolagens aktier benämns ofta tillsammans, som förkortningen FANG för Facebook, Amazon, Netflix och Google. Och visst går det att göra grupperingar, som exempelvis molntjänstbolag, och en del av bolagen har verksamheter som överlappar varandra till viss del. Men de är olika, och det går inte att säga att bara för att Facebook går bra så kommer Apple att göra detsamma. Affärsmodellerna är numera så sofistikerade och diversifierade att man gör sig en otjänst genom att bunta samman dem för mycket.

Wall Streets kvartalshets säger heller inte mycket om teknikbolagen kommer att kunna upprätthålla den starka trend i resultaten som många av dem har sett de senaste åren. 

Det är inom mobilt som mycket av den stora tillväxtpotentialen finns. I dag beräknas antal användare av smarta mobiler till 1,9 miljarder, enligt statistikportalen Statista, och ungefär hälften av världens befolkning är uppkopplad. 

Utvecklingen mot att koppla upp den andra hälften av befolkningen förväntas till stor del drivas av just mobilt. Det handlar om delar av Sydamerika, Afrika, Asien och till viss del även Europa.

Hur teknikbolagen utvecklas mobilt ger också en föraning om hur framtiden för dem ser ut. Till exempel kommer 57 procent av Linkedins trafik från mobilen, och den delen ökade 300 procent snabbare än annan medlemsaktivitet i nätverket under det senaste kvartalet. 

”Det enda som kan få utvecklingen att sakta ned är en global nedgång i ekonomin. Alla tittar till exempel på Kina och hur situationen kommer att utvecklas där”, säger Tim Bajarin, mångårig techanalytiker på Creative Strategies i Silicon Valley.

Omvärldsutvecklingen sätter sina spår i bolagens resultat och ”utan hänsyn till valutaförändringar”, var ett uttryck som hördes många gånger under de senaste veckornas rapportpresentationer från de amerikanska teknikjättarna.

Den starka dollarkursen och all verksamhet utanför USA ställer till det i redovisningen, särskilt under det sista kvartalet 2015 men även fortsatt in på 2016. S&P Dow Jones Indices uppskattar att de amerikanska it-bolagens försäljning till 59 procent skedde utomlands under 2014. En siffra som rimligen var ännu högre i fjol.

Hur teknikbolagen utvecklas mobilt ger en föraning om hur framtiden för dem ser ut.

Ett bolag som verkligen ligger i framkant mobilt är Facebook. Hela 80 procent av intäkterna kom från mobilen under det sista kvartalet 2015. 2012 var samma siffra 23 procent. 

Totalt ökade Facebooks omsättning med 52 procent under kvartalet, men mest markant var att tillväxten i antal användare inte verkar sakta in. I dag har Facebook 1,59 miljarder aktiva användare i månaden och grundaren och vd:n Mark Zuckerberg siktar på att öka den siffran till 5 miljarder 2030. 

Om det blir verklighet återstår att se, men än så länge verkar inget kunna stoppa Facebook. Något som Wall Street även tog fasta på och aktien rusade under flera dagar på börsen efter rapporten.

Google gjorde liksom Facebook ett rekordår. För första gången i sökjättens historia bröts resultatet ut i två segment - Google och det man nu kallar ”Other bets” - som ligger under moderbolaget Alphabet.

Other bets är ett samlingsnamn för satsningar på till exempel självkörande bilar, Google Fiber och termostatbolaget Nest. Projekt som än så länge är en stor förlustaffär för Alphabet, närmare bestämt runt 30 miljarder kronor under 2015.

Google ökade annonsintäkterna och klicken från sök och mobilintäkterna verkar ha tagit rejäl fart, om man får tro Googles vd Sundar Pichai. Men med hur mycket är oklart då Google väljer att inte berätta hur mycket bolaget drar in på exempelvis videotjänsten Youtube och mobiloperativsystemet Android utan buntar ihop alla siffror. Det är synd, då särredovisningen skulle säga mer om var tillväxten finns.

Men alla de stora techjättarna har inte lika mycket vind i seglen som Facebook och Google. 

Apple, som ju främst är ett hårdvaruföretag till skillnad från Facebook och Google, såg för första gången sedan Iphone lanserades 2007 en inbromsning i försäljningen. Apple sålde bara 0,4 procent fler Iphones under sista kvartalet 2015, jämfört med samma kvartal 2014. Motsvarande siffra året innan var 46 procent upp och julmånaden brukar i regel vara lukrativ för bolaget.

Apples vd Tim Cook flaggade också för att vi till och med kommer att få se en nedgång i försäljningen av Iphone under innevarande kvartal. En nyhet som fick marknaden att haja till.

Dessutom har Apple, liksom andra, drabbats hårt av negativa valutaeffekter. Tim Cook ägnade en lång harang i inledningen av rapportpresentationen till att rabbla upp olika länders valutaförändringar.

Samtidigt slog även det bolaget nya rekord under 2015. Men Wall Street har väntat på en nedgång i Iphoneförsäljningen och fick vatten på sin kvarn när tillväxten bromsade in och utsikterna för innevarande kvartal skuggas av en nedgång. Det ledde till att Apple tappade några procent till på börsen som lades till nedgången sedan i början av året. 

När det gäller Apple stirrar sig Wall Street blind på Iphone, som är den största intäktskällan för bolaget. Och frågan är hur mycket mer den marknadsandelen kan växa. Apple ser tillväxt i Kina och Indien, men skulle säkert kunna sälja ännu mer med en billigare mobil.

Wall Street har väntat på en nedgång i Iphoneförsäljningen.

Det finns även andra produkter som Apple har sålt mer av under det senaste kvartalet, som Apple Watch. Teknikanalytikern Tim Bajarin pekar också på att det ryktas om att bolaget ska lansera en ny Iphone med en dramatisk förändring av kameran. Han menar att det skulle kunna få försäljningen att ta fart igen.

“Apple överraskade oss med att slå 2014 års siffror. De senaste fyra åren har Apples tillväxt varit exponentiell, men vi visste att den vid något tillfälle skulle nå en topp”, säger Tim Bajarin.

Apple, Google, Facebook och Linkedin är bara några exempel i floran av de amerikanska techbolagen på marknaden. Men det är bolag som kan dra nytta av att tillväxtpotentialen finns mobilt om de spelar sina kort rätt.

Och än har de inte förlorat sin glans. För även om vi kanske inte får se lika stor tillväxt från alla framöver och de tappar i värde på börsen, är de stora jättar med en massa pengar, användare och nya satsningar i rockärmen.

Men det finns också mer svarta får i flocken och rapportsäsongen är inte över än. På onsdagskvällen presenterar Twitter sitt resultat, ett bolag som har tappat över 65 procent av sitt börsvärde det senaste året. 

Det är mycket som står på spel för den nye vd:n Jack Dorsey, som måste ta sig an den sviktande användartillväxten. Samtidigt får han inte trampa de befintliga användarna på tårna - det är dem nätverket tjänar pengar på i dag.


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?