1515
Annons

Amerikansk jätte köper svenska Campanja

Campanja, en svensk startup i Silicon Valley som hjälper annonsörer att köpa rätt utrymme på nätet, säljs till den amerikanska kundtjänstjätten [24]7 Inc.  

Marcus Anzengruber, grundare av Campanja.
Marcus Anzengruber, grundare av Campanja.

Campanja lyckades tidigt övertyga strömningstjänsten Netflix om värdet av att bättre kunna mäta och tolka pris och genomslag för annonser på nätet. Olika användare beter sig på olika sätt på nätet vid olika tider på dygnet, och med tillgång till rätt verktyg går det att investera annonspengarna smartare. Så förklarade Marcus Anzengruber sin affärsidén bakom bolaget Campanja, i en intervju med Di Dimension för ett knappt år sedan.

Han är 27 år gammal, har arbetat med webben sedan barnsben, och säger att han arbetat med sökmotortjänster sedan han var tio år. Sedan 2011 driver han företaget Campanja, som han grundade tillsammans med Berner Setterwall.

Bolaget har idag omkring 40 anställda, och expanderade 2014 från Stockholm till Silicon Valley.

Affärsidén är komplicerad för den som inte förstår hur marknadsföring genom exempelvis Googles tjänst Adwords fungerar. Exempelvis kan ett flygbolag med lågprisbiljetter ha mer att hämta genom att sikta in sig på klickande internetsurfare på eftermiddagar och kvällar, medan den som säljer biljetter i affärsklass snarare hittar sina köpare under kontorstid.

Att formeln fungerar bevisas enligt grundaren av en snabb tillströmning av kunder. E-handelsbolagen Zalando och Rocket Internet är ett par exempel på sådana.

Att formeln fungerar bevisas enligt grundaren av en snabb tillströmning av kunder. Zalando och Rocket Internet är ett par exempel på sådana.

På onsdagen berättade Marcus Anzengruber att han sålt bolaget.

"Det mesta kommer att förbli detsamma”, skriver han om affären på sin blogg, med hänvisning till att svenska Campanja därmed blir en del av ett det Kalifornien-baserade bolaget [24]7.

Det företaget arbetar bland annat med de chatt-funktioner som en del företag erbjuder på sina webbsidor, exempelvis för kundtjänst och vägledning. Big Data, alltså hanteringen av stora mängder data och information om människors vanor på nätet, är en gemensam nämnare.

Bland ägarna i [24]7 märks det ansedda riskkapitalbolaget Sequoia, vars medarbetare Michael Moritz även sitter i bolagets styrelse. Michael Moritz har även styrelseplatser i svenska Klarna och hos Google.  

Någon köpeskilling vill dock inte Marcus Anzengruber dela med sig av när Di haffar honom på Nasdaq-börsen i New York, där han besöker Innovate46, en temadag om svenska uppstartsbolag i handelskammarens regi.

”Det här är väldigt spännande”, nöjer han sig med att konstatera, och tillägger sedan i förbifarten att han för första gången i sitt liv är på väg att bli anställd.

Innehåll från SEBAnnons

Systrarna som vill skapa framtidens lantbruk

Bättre hygien för djuren skapar minskade utsläpp av ammoniak, lägre användning av antibiotika, bättre lönsamhet och bättre arbetsmiljö för lantbrukaren.

Moving Floor är innovationen som bidrar till att skapa framtidens lantbruk.

– Hela vår idé handlar om hållbarhet, säger Peg Söderberg, vd för Moving floor.

Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppväxta på en gård på Gotland, där man producerade smågrisar.

– Moving floor började som en idé hos pappa, det var ett utvecklingsprojekt som löpte parallellt med det dagliga arbetet i många år, säger Peg Söderberg.

Idag är djurproduktionen nedlagd och systrarnas fokus ligger sedan tio år på Moving Floor som är en patenterad modul till djurstallar som gör automatiskt rent hos djuren. Den första produkten som tillverkades var för kalvar och finns i dag ute på mer än 100 gårdar, i Skandinavien, norra Europa, Kanada och Kina.

Moving Floor har nu tilldelats Transformation-priset i SEB:s The Next Awards. I motiveringen konstateras att lantbruket och animalieproduktionen står för stor klimatpåverkan i form av gasutsläpp och övergödning. ”Med Moving Floors lösning kan man spara vatten och minska behovet av antibiotika. Dessutom minskas kväveutsläpp i både luft och mark”, framhåller juryn vidare.

– Varje golvmodul har en matta som roterar med programmerade intervall och skrapas ren från gödsel. Resultatet blir att detta förs bort från djurets närmiljö inom två timmar efter att det lämnat djuret, vilket minskar andelen ammoniakutsläpp med upp till 85 procent.

– Den största ammoniakavgången ses annars fyra timmar efter att gödseln har lämnat djuret, säger Peg Söderberg.

Genom att hygienen hos djuren drastiskt förbättras skapas även många andra positiva följdeffekter. Djuren håller sig friskare, vilket är viktigt även för lantbrukarens lönsamhet.

”Vill komma till rätta med grundproblemet”

Peg Söderberg säger att lantbrukssektorn globalt sett står för 70 procent av antibiotikaanvändningen i världen.

– Antibiotika används globalt mycket i preventivt syfte för att hålla djuren friska och kompensera för undermålig hygien. Vi vill i stället komma till rätta med grundproblemet.

I Sverige används ingen antibiotika i preventivt syfte.

– Men det gynnar alla att djuren har en renare närmiljö.

Som vinnare av Transformations-kategorin får Moving Floor ta plats i SEB:s Sustainability Business Program, ett unikt utformat utbildningsprogram där de kommer ges de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Hela vår produkt är ju sprungen ur hållbarhet. Det är jätteviktigt för oss att göra så gott vi kan i alla led. Vi ser väldigt positivt att få delta i det här programmet. Det kommer hjälpa oss att bli ännu vassare! säger Katja Lindvall.

Moving Floor är nu i slutfasen av en kapitalanskaffning, och systrarna ser fram emot att ta företaget till nästa fas.

– Nu kan vi starta tillväxtresan. Det ska bli fantastiskt roligt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera