Annons

Amerikansk jätte köper Luleås dolda techsuccé

Luleås dolda it-säkerhetssuccé Behaviosec köps upp av den börsnoterade jätten Lexisnexis för en hemlig summa. Sedan starten har Behaviosec tagit in en kvarts miljard i riskkapital.

Neil Costigan, vd Behaviosec, då bolaget deltog i Di:s Gasellsprånget 2016.
Neil Costigan, vd Behaviosec, då bolaget deltog i Di:s Gasellsprånget 2016.Foto:Jesper Frisk

Luleåbolaget Behaviosec grundades 2006 i Luleå av Olov Renberg och Peder Nordström. Bolaget jobbar inom ”behavioural biometrics” och har tagit fram en teknik som identifierar användare genom att analysera hur de använder exempelvis tangentbord, mus och mobil. Företagets lösningar vänder sig framför allt till banker och andra bolag som vill minska risken för bedrägerier.

Hur mycket bolaget omsätter är inte känt då man numera har ett amerikanskt moderbolag, Behaviosec Inc. Klart är dock att det svenska bolaget omsatte drygt 10 Mkr redan 2017. 

Sedan starten har Behaviosec tagit in kring 250 Mkr i riskkapital från aktörer som bland andra svenska Northzone och Partnerinvest Norr, samt ABM Amro Ventures, Cisco, Trident Capital Cybersecurity, Conor Venture Partners och Octopus Ventures. Detta enligt databasen Crunchbase.

Den senaste nyemissionen gjordes 2018 när Behaviosec tog in 17,5 miljoner dollar, då motsvarande 140 miljoner kronor. 

Baserat på detta betalar Lexisnexis sannolikt ett miljardbelopp för bolaget. Men hur stor affären är vill aktörerna alltså inte uppge. Att affären blir av framgår av ett pressmeddelande som gick ut redan under tisdagseftermiddagen – och flög lite under radarn i svensk media.

”Jag kan inte säga något om storleken på affären. Men det är inte det viktiga heller. Det viktiga är att vi är en framgångssaga från Luleå. Vi kommer att fortsätta göra det vi gör, men blir ett större bolag och kan nå en större massa”, säger grundaren Olov Renberg till nyhetssajten Breakit.

Enligt hemsidan har Behaviosec över 200 miljoner användare.

Lexisnexis är baserade i USA. Bolaget ingår i den brittisk-nederländska koncernen Relx, som har ett börsvärde på cirka 575 miljarder kronor och som sedan 2009 haft doldissvensken Erik Engström som vd.

Hör Di Digitals intervju med Behaviosecs grundare Olov Renberg från 2018:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera