1515

Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser

It-jätten Amazon Web Services kommer under hösten att driva en startup-hubb i Stockholm. Tanken är att techbolag ska kunna samlas, arbeta och ta hjälp av Amazon för att få fart på sina affärer.

Regeringsgatan 65, där Amazon Web Services under hösten kommer att driva en startup-hubb.
Regeringsgatan 65, där Amazon Web Services under hösten kommer att driva en startup-hubb.Foto:TT

(Di Digital/Visby) Amazons molnlagringsdel Amazon Web Services (AWS) storsatsar på Sverige. Sedan tidigare finns det planer på tre datacenter i Sverige: ett i Eskilstuna, ett i Västerås och ett i Katrineholm.

Som nästa steg i satsningen i Sverige öppnar nu AWS en hubb i Stockholm dit startupbolag kan komma för att förverkliga sina idéer.

”Tidigare har vi bara startat 'lofts' i enorma marknader för AWS som New York, London och München. Det här visar hur viktig den svenska marknaden är för oss”, säger Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.

Startup-hubben kommer inhysas på den centrala adressen Regeringsgatan 65 i Stockholm, i närheten av både Sup46 och Epicenter. AWS hubb kommer vara på tre olika plan i huset på sammanlagt 920 kvadratmeter. Allt är gratis och alla är välkomna.

”Förutom gott kaffe kommer man kunna hänga med andra väldigt smarta och drivna personer”, säger Eric Morales.

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon

Utvalda bolag ska få extra hjälp av AWS för att komma igång med sin idé. I en koordinerad kampanj med Amazon.com och Amazon Prime kan startupbolag som erbjuder fysiska produkter få gratis marknadsföring på Amazons plattform.

Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.
Eric Morales, affärsutvecklingschef inom startup och gaming på AWS i bland annat Norden och flera länder i Europa.Foto:Pressfoto.

”Vi har flera program som hjälper startups att skala. Det här är ett av dem och vi är ivriga på att träffa så många svenska hårdvaruföretag som möjligt”, säger Eric Morales.

Samtidigt närmar sig AWS moderbolag den svenska marknaden. Di Digital avslöjade nyligen att Amazon startat ett betalbolag i Sverige och ansökt hos Finansinspektionen om att få tillhandahålla betaltjänster. Sedan i fjol är domänen Amazon.se i ehandelsjättens ägo.

Amazons planer för Sverige är inget Eric Morales vill kommentera i intervjun med Di Digital.

”Jag vet inte vad du pratar om”‚ säger han.

För AWS är Sverige en prioriterad marknad. Byggnationen av de tre datacentren går som planerat och kommer att stå klara under året, enligt Eric Morales. Flera gånger under Di Digitals intervju med affärsutvecklingschefen nämner han hur viktig den svenska marknaden är för företaget.

”Vi startade lite försiktigt för fyra år sedan. Ganska snabbt insåg vi att Sverige överleverar. Nästan alla företag som vi jobbar med vill gå globalt direkt och det gör Sverige till en exceptionellt bra marknad för oss”, säger Eric Morales.

Hubben är en del av AWS marknadsföring för att etablera sig i Sverige och kommer vara öppen under begränsad tid, mellan 15 oktober och 9 november.

Läs mer: Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"  

Även om bolaget enligt Eric Morales går bra och säljer sina tjänster i jämn takt, så är man än så länge inte ett hushållsnamn på den svenska marknaden. 

”Vårt varumärke är inte lika starkt som några av de andra stora bolagen i Sverige. Det här är ett sätt för oss att visa att vi är här och har verktyg som ni kan använda för att lyckas”, säger Eric Morales.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?