1515

Amazons molnchef: "En marknad som omsätter biljoner"

Amazon Web Service har i skuggan av moderföretaget Amazon vuxit till en gigant de senaste åren. I en exklusiv intervju med Di Digital berättar bolaget vd Andy Jassy om hans syn på framtiden för molnmarkanden och investeringen i Sverige.

Andy Jassy, vd för Amazon Web Services, som nu storsatsar i Stockholm. Foto: Dow Jones Events/Flickr
Andy Jassy, vd för Amazon Web Services, som nu storsatsar i Stockholm. Foto: Dow Jones Events/Flickr

Amazons grundare Jeff Bezos passerade nyligen Warren Buffet på listan över världens mest förmögna personer. En viktig anledning till det är Amazon Web Services, AWS, ett bolag som i skymundan kommit att bli en kraftfull vinstmaskin för Amazon.

AWS omsätter idag drygt 120 miljarder kronor på årsbasis – lika mycket som till exempel Electrolux. Skillnaden är att AWS växer med 50 procent per år och har en rörelsemarginal på 30 procent. Trots tilltagande konkurrens från i stort sett alla världens ledande it-bolag har AWS grundare och vd Andy Jassy lyckats behålla bolagets position som marknadsledare inom molntjänster.

Bakgrunden till AWS är att näthandeln Amazon krävde snabbare svarstider, enklare och effektivare lösningar än vad som fanns i början av 2000-talet. Detta gjorde att Amazon till stor del valde att utveckla sin egen infrastruktur. 2006 bestämde Amazon att lösningarna skulle göras tillgängliga för externa kunder och man grundande AWS. Redan från start började kunderna strömma till bolaget.

“De generella fördelarna med att bygga sin infrastruktur i molnet är att man ändrar den fasta investeringskostnaden till en rörlig kostnad. Företag behöver inte köpa servrar eller bygga datacenter innan de vet vad efterfrågan kommer att vara, de betalar bara för vad de faktiskt använder”, säger Andy Jassy.

Att slippa hantera egen hårdvara och inte behöva dimensionera för tillfälliga trafiktoppar har varit ett säljargument som fungerat så väl att AWS hamnat i en positiv loop av skalfördelar.

“Det som händer nu är att vi får så stor skala att vi kan bygga infrastrukturen billigare och kan sänka priset för kunderna vilket gör att deras rörliga kostnader sjunker. Dessutom är utvecklarnas tid ofta en flaskhals för många företag och när företagen inte längre behöver använda dem till att sköta underhåll av infrastruktur kan de istället använda dem till att utveckla sin produkt”, säger han.

Läs mer: Amazons molntjänst går om e-handeln

Vid starten 2006 fick AWS växa relativt ostört på molnmarknaden. Men i dag storsatsar Google, Microsoft, Oracle och flera andra på att matcha AWS erbjudande.

“Konkurrensen har tilltagit de senaste åren. Men det som förvånat mig absolut mest under de 11 åren som vi varit på marknaden är att det tog så lång tid för de andra bolagen att ta fram ett konkurrerande erbjudande. Vi har alltid vetat att det skulle komma många företag som vill ge sig in på det här området eftersom det är en så fantastisk möjlighet”, säger Andy Jassy.

Läs mer: Microsoft fortsätter att imponera i molnet

Han framhåller att Amazon ligger före sina konkurrenter när det gäller funktionalitet och att det stora antalet kunder och utvecklare som jobbar mot AWS i sig skapat nätverkseffekter som differentierar dem från konkurrenterna. Men att fler bolag kommer att lyckas på molnmarknaden tar han för givet.

“Det är ett stort segment vi riktar oss till. Vi pratar om infrastruktur, mjukvara och datacenter över hela världen. Det handlar om biljoner dollar. Vi har alltid trott att det kommer att finnas ett antal framgångsrika företag på det här området, kanske inte så många som 30 på grund av skalfördelarna, men ett antal”, säger han.

Hur ser du att lönsamheten kommer att påverkas framåt givet den skarpare konkurrensen?

“Om du tittar på AWS idag så är det ett företag som omsätter 14 miljarder dollar och som växer med 47 procent på årsbasis. Jag vill hävda att vi bara är i början av storföretagens och myndigheternas molnanvändande. Om man liksom vi tror att väldigt få aktörer kommer att äga sina egna datacenter i framtiden och att allt annat kommer att flytta in i molnet så finns det gott om utrymme att växa.”

Vi kommer att ha uppkopplade oljefält, fartyg, bilar, flygplan.

Andy Jassy är också övertygad om att mängden data som produceras kommer att fortsätta öka, och därmed behovet av ytterligare datalagring. Inte minst drivet av utvecklingen inom uppkopplade prylar, Internet of Things.

“Av alla ‘buzzwords’ som finns så är IoT ett av dem som verkligen levererar på hajpen. Om du tittar på antalet uppkopplade prylar så har det fullkomligt exploderat. Och det är fortfarande bara i början. Det som är intressant är att de uppkopplade prylarna har relativt lite lagrings- och processorkapacitet vilket gör att de har ett stort behov av att vara uppkopplade mot molntjänster”, säger han.

“Vi ser nu bolag som Scania som har 250 000 uppkopplade fordon som skickar realtidsinfo om var fordonen befinner sig och vilka som behöver in på service. Vi ser John Deere samla in information som skickas tillbaka till lantbrukarna om var och när de ska plantera. Vi kommer att ha uppkopplade oljefält, fartyg, bilar, flygplan. Det handlar om miljoner, miljarder, enheter som samlar in data och är uppkopplade mot molnet”.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?