1515

”Amazons framfart skyndar på Ikeas startup-jakt”

Ikeas köp av det San Francisco-baserade Taskrabbit är en del av en större trend. Möbeljätten är inte ensam om att snegla på startupbolag för att säkra framtidens affärer, skriver Di Digitals Josefin Jakobsson.

Sen Ingvar Kamprad började sälja sina platta paket på varuhuset i Älmhult har Ikea seglat upp som ett av världens mest omtyckta varumärken. Men det betyder inte att bolaget är immuna mot hotet från de nya digitala jättarna. 

När Ikea nu köper det heta startupbolaget Taskrabbit är det ett sätt att framtidssäkra verksamheten i en värld som förändras snabbt.

Läs mer: Ikea köper amerikanska startupbolaget Taskrabbit 

Taskrabbit, en plattform som parar ihop personer som behöver hjälp med andra beredda att utföra tjänster mot betalning, grundades av dataingenjören Leah Busque 2008. Sedan starten har bolaget dragit in cirka 50 miljoner dollar i riskkapital och fått efterföljare världen över. 

Bara i Sverige finns en rad mer eller mindre likartade tjänster i form av Taskrunner, Tiptapp och Yepstr.

Läs mer: Här är de hetaste bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Taskrabbit är dock än så länge först och störst, och att Ikea intresserat sig för tjänsteplattformen är inte förvånande. Bekvämlighet är en av de starkaste globala konsumenttrenderna just nu och bolag som Amazon driver på utvecklingen med ett ökat fokus på smarta hemleveranser och installationstjänster. 

Köpet speglar även en annan global trend, nämligen den att driva innovation med hjälp av externa partners. Något Ikea helhjärtat omfamnat. Det senaste året har nyheterna haglat om startup-investeringar och -projekt hos möbeljätten. Så sent som i förra veckan meddelade Ikea att man ska byta ut sin fordonsflotta mot en eldriven dito och öppnade även upp för att investera i företag som främjar övergången till elbilar. 

Under våren drog varuhuset även igång ett eget acceleratorprogram, där tio internationella startup-bolag under ett antal månader ska arbeta vid Ikeas produktutvecklingscenter i Älmhult med lösningar för att möta varuhusets framtida utmaningar: prispress, miljö och hållbarhet och nya säljkanaler.

Ikea är långt ifrån ensamma om att använda uppköp och riskkapitalinvesteringar som ett verktyg i sin innovationsstrategi. Under årets första sex månader tog inte mindre än 798 bolag in 13,3 miljarder dollar i kapital från globala storbolags riskkapitalgrenar, en ökning med hela 12 procent jämfört med året innan, enligt statistik från CB Insights.

I Sverige driver en rad storbolag på trenden, utöver Ikea har såväl H&M, Telia och Axel Johnson-koncernen valt att investera i startupbolag. På banksidan är SEB Ventures en aktiv investerare, som köpt in sig i bolag inom allt från privatsparande till den heta blockchain-tekniken.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

Vad Ikea betalat för Taskrabbit är ännu inte känt. Att priset låg i den högre skalan stöds dock av källor till sajten Recode, som uppger att bolaget den senaste tiden uppvaktats även av en rad andra potentiella köpare i form av Yelp, Google och mediejätten IAC. 

I valet mellan att utveckla en liknande tjänst internt och rulla ut den globalt och att förvärva en etablerad verksamhet med 60 0000 anslutna "taskers" är köpet sannolikt ändå en bra affär för den svenska möbeljätten.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?