1515

Amazon var nära att köpa Adlibris

För knappt tjugo år sedan var Amazon mycket nära att lansera i Sverige. E-handelsprofilen Pär Svärdson erbjöd sig då att sälja sin nätbokhandel Adlibris till det amerikanska bolaget. Jeff Bezos, Amazons starke man, var intresserad av en affär.

Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).
Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).Foto:Jack Mikrut och Ted S. Warren

För några veckor sedan kunde Di Digital avslöja att Amazon har börjat rekrytera personal i Norden och att en lansering av en svensk sajt kan ske redan under våren 2018. Men den amerikanska e-handelsjätten har varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.

Strax före jul 1999 gav sig Jeff Bezos, Amazons vd och grundare, ut på en charmoffensiv i Sverige. Förläggare bjöds då in till en presentation på Vasamuseet i Stockholm.

Steven Frazier, Amazons dåvarande Europa­chef, tillhörde också en av de utsända. Från podiet förklarade de att Amazon ville ha goda relationer med branschen och att Sverige var ett intressant land.

”Jag minns det som en oerhört bisarr tillställning. De bjöd på drinkar och snacks medan de stod och berättade om hur mycket de älskade Sverige och Skandinavien. Men vi alla undrade nog vad de egentligen ville förmedla och var ute efter”, säger e-handelsprofilen Pär Svärdson, som några år tidigare hade grundat nätbokhandeln Adlibris.

Läs mer: "Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren" 

Jeff Bezos lämnade alltså inga raka besked om Amazons planer inför den samlade förläggarkåren. Trots det approcherade Pär Svärdson den blivande mångmiljardären på tu man hand med ett erbjudande.

”Om ni ska etablera er i Sverige och Skandinavien – så är det Adlibris ni ska köpa”, reciterar Pär Svärdson.

Det ledde fram till ett fem minuter långt samtal där Amazon-grundaren ställde några kontrollfrågor till Pär Svärdson. Det handlade om huruvida Adlibris hade en egen teknisk plattform och en egen logistik. Han undrade också hur svårt det skulle vara för Adlibris att öppna i övriga Skandinavien.

”Jeff Bezos var intresserad. Han ville fortsätta hålla en dialog, men bekräftade inte för mig att de över huvud taget tänkte lansera i Sverige”, säger Pär Svärdson.

Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.
Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.Foto:RICHARD DREW

Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

Det bokades in ett möte två-tre veckor senare. Men just innan parterna skulle träffas igen för att diskutera uppköpet mer ingående ställde Amazon in.

”Det hade börjat bli väldigt turbulent på börsen. Då hörde Europachefen Steven Frazier av sig och meddelade att han inte kunde komma för att de hade så mycket att göra. Han menade att han själv behövde vara med och packa böcker på lagret”, säger Pär Svärdson.

Börsoron tilltog senare ytterligare och den ökända it-bubblan började spricka. Även om Pär Svärdson påminde Amazon vid ett par tillfällen rann det hela ut i sanden.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige 

Först flera år senare fick Pär Svärdson helt och hållet klarhet i vad Amazons planer hade bestått av när de besökte Vasamuseet. På en bokmässa i London träffade han en grossist som hade varit anställd av Amazon vid tidpunkten för att arbeta med ett hemligt projekt i Sverige.

”Han berättade att planen var att lansera Amazon i Sverige runt den 31 mars 2000, men att det blev uppskjutet. Då hade Amazon redan katalogiserat alla skandinaviska boktitlar. Allt var färdigt och de hade bara behövt trycka på knappen”, säger Pär Svärdson.

Vid tidpunkten hade Sverige ungefär lika många internetanvändare som stora länder som Tyskland.

”Jag tror att Amazon aldrig har varit så nära en lansering i Sverige som då. Vi var ju en stormakt inom internet kring millennieskiftet”, säger han.

Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid” 

Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.
Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.Foto:Martina Huber e-best

För tjugo år sedan var Amazon praktiskt taget en renodlad näthandel för böcker, varför det inte var aktuellt att introducera andra varor på den svenska marknaden. 

Andra gången Amazon var nära ett intåg i Sverige var 2013 – då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men av någon anledning strandade planerna igen.

Adlibris såldes 2005 till Bonnierkoncernen (som också äger Di Digital) och Pär Svärdson avgick som vd sex år senare. I dag driver han i stället nätapoteket Apotea.


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. – Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?