1515

Amazon var nära att köpa Adlibris

För knappt tjugo år sedan var Amazon mycket nära att lansera i Sverige. E-handelsprofilen Pär Svärdson erbjöd sig då att sälja sin nätbokhandel Adlibris till det amerikanska bolaget. Jeff Bezos, Amazons starke man, var intresserad av en affär.

Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).
Nätbokhandeln Adlibris lager i Morgongåva, grundaren Pär Svärdson (längst upp till höger) och Amazons vd och grundare Jeff Bezos (längst ner till höger).Foto:Jack Mikrut och Ted S. Warren

För några veckor sedan kunde Di Digital avslöja att Amazon har börjat rekrytera personal i Norden och att en lansering av en svensk sajt kan ske redan under våren 2018. Men den amerikanska e-handelsjätten har varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.

Strax före jul 1999 gav sig Jeff Bezos, Amazons vd och grundare, ut på en charmoffensiv i Sverige. Förläggare bjöds då in till en presentation på Vasamuseet i Stockholm.

Steven Frazier, Amazons dåvarande Europa­chef, tillhörde också en av de utsända. Från podiet förklarade de att Amazon ville ha goda relationer med branschen och att Sverige var ett intressant land.

”Jag minns det som en oerhört bisarr tillställning. De bjöd på drinkar och snacks medan de stod och berättade om hur mycket de älskade Sverige och Skandinavien. Men vi alla undrade nog vad de egentligen ville förmedla och var ute efter”, säger e-handelsprofilen Pär Svärdson, som några år tidigare hade grundat nätbokhandeln Adlibris.

Läs mer: "Amazon rekryterar – ska lansera i Sverige under våren" 

Jeff Bezos lämnade alltså inga raka besked om Amazons planer inför den samlade förläggarkåren. Trots det approcherade Pär Svärdson den blivande mångmiljardären på tu man hand med ett erbjudande.

”Om ni ska etablera er i Sverige och Skandinavien – så är det Adlibris ni ska köpa”, reciterar Pär Svärdson.

Det ledde fram till ett fem minuter långt samtal där Amazon-grundaren ställde några kontrollfrågor till Pär Svärdson. Det handlade om huruvida Adlibris hade en egen teknisk plattform och en egen logistik. Han undrade också hur svårt det skulle vara för Adlibris att öppna i övriga Skandinavien.

”Jeff Bezos var intresserad. Han ville fortsätta hålla en dialog, men bekräftade inte för mig att de över huvud taget tänkte lansera i Sverige”, säger Pär Svärdson.

Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.
Jeff Bezos i november 1999, då Amazon beslutade sig för att också börja sälja borrmaskiner och verktyg till hantverkare på sin plattform.Foto:RICHARD DREW

Läs mer: Experter spår fusionsvåg bland svenska nätbutiker 

Det bokades in ett möte två-tre veckor senare. Men just innan parterna skulle träffas igen för att diskutera uppköpet mer ingående ställde Amazon in.

”Det hade börjat bli väldigt turbulent på börsen. Då hörde Europachefen Steven Frazier av sig och meddelade att han inte kunde komma för att de hade så mycket att göra. Han menade att han själv behövde vara med och packa böcker på lagret”, säger Pär Svärdson.

Börsoron tilltog senare ytterligare och den ökända it-bubblan började spricka. Även om Pär Svärdson påminde Amazon vid ett par tillfällen rann det hela ut i sanden.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige 

Först flera år senare fick Pär Svärdson helt och hållet klarhet i vad Amazons planer hade bestått av när de besökte Vasamuseet. På en bokmässa i London träffade han en grossist som hade varit anställd av Amazon vid tidpunkten för att arbeta med ett hemligt projekt i Sverige.

”Han berättade att planen var att lansera Amazon i Sverige runt den 31 mars 2000, men att det blev uppskjutet. Då hade Amazon redan katalogiserat alla skandinaviska boktitlar. Allt var färdigt och de hade bara behövt trycka på knappen”, säger Pär Svärdson.

Vid tidpunkten hade Sverige ungefär lika många internetanvändare som stora länder som Tyskland.

”Jag tror att Amazon aldrig har varit så nära en lansering i Sverige som då. Vi var ju en stormakt inom internet kring millennieskiftet”, säger han.

Läs mer: Cervenka: ”Amazon är Standard Oil av vår tid” 

Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.
Adlibris grundare Magnus Dimert, Pär Svärdson (längst fram) och Fabian Fischer i december 2004.Foto:Martina Huber e-best

För tjugo år sedan var Amazon praktiskt taget en renodlad näthandel för böcker, varför det inte var aktuellt att introducera andra varor på den svenska marknaden. 

Andra gången Amazon var nära ett intåg i Sverige var 2013 – då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men av någon anledning strandade planerna igen.

Adlibris såldes 2005 till Bonnierkoncernen (som också äger Di Digital) och Pär Svärdson avgick som vd sex år senare. I dag driver han i stället nätapoteket Apotea.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?