Annons

Amazon utmanar med sex svenska tv-titlar

Humorprogram och reality-tv står i förgrunden när Amazons streamingtjänst Amazon Prime Video höjer insatsen i kampen med Netflix, Viaplay, HBO Max och de andra. Totalt rullar man ut 18 nordiska tv-titlar – och lovar ge oss svenska dramaserier på sikt.

Andreas Hjertø, chef för nordiskt innehåll, och Karin Lindström, chef för nordiska orginalproduktioner.
Andreas Hjertø, chef för nordiskt innehåll, och Karin Lindström, chef för nordiska orginalproduktioner.Foto:Jesper Frisk

Eva Röse, Robert Gustafsson, Kodjo Akolor och Danny Saucedo. Det är några av de svenska profiler som dyker upp i rutan på Amazon Prime Video under hösten och vintern.

Satsningen, som presenteras under torsdagseftermiddagen, består av 18 nordiska titlar, varav sex är på svenska (se faktaruta). Dessa sorteras alltså in i Amazon Prime Videos övriga utbud, med filmer och Amazon Original-serier som Maktens Ringar, som utspelar sig i Tolkiens Sagan om Ringens värld, bilprogrammet The Grand Tour, superhjältedramat The Boys och ungdomsserien The Summer I Turned Pretty.

Allt detta till priset av ett Prime-medlemskap, 59 kronor per månad.

”Vi har ett prisvärt erbjudande och vi vill nå en bred publik i Sverige”, säger Andreas Hjertø, chef för nordiskt innehåll på Amazon Prime Video.

Han är, liksom kollegan Karin Lindström, en riktig tv-veteran i Norden. Slår man ihop deras karriärer har de varit på de flesta stora tv-kanaler och produktionsbolag vid något tillfälle.

Nu har de fått en stor påse pengar och ett uppdrag att bygga något brett och tilltalande i Norden. Hur stor påsen är vill man dock inte säga. Hur många Prime-kunder man har i Sverige är också hemligt, liksom hur många man hoppas uppnå med sina olika satsningar.

”Men vi är ju nummer 1, 2, eller 3 på de flesta europeiska marknader vi är inne på”, säger Andreas Hjertø och syftar då på Prime Video.

Strikt räknat har Amazon Prime Video varit tillgängligt i Sverige sedan 2016. Men det var först under 2021, något halvår efter lanseringen av nätbutiken Amazon.se, som den amerikanska techjätten tog sina första steg mot att producera och ge ut lokalt innehåll.

Utvecklingen följs nog av analysbolaget Mediavision, med vd:n Marie Nilsson. Hon målar upp en bild där Amazon vuxit snabbt på kort tid, men ändå har en bra bit kvar innan man utmanar Netflix, Viaplay och HBO Max i Sverige. 

”Tv-serien Maktens Ringar har fallit väl ut i Sverige. Det vet vi. Amazon har haft en kraftig tillväxt det senaste året med en daglig räckvidd på cirka 5 procent bland 15–74 åringar”, säger hon och fortsätter: 

”Det är mycket jämfört med ett år sedan då deras andel knappt var mätbar. Men det är långt under Netflix, som har kring 25 procents daglig räckvidd, och våra lokala aktörer som har cirka 10–15 procent i daglig räckvidd.” 

Hur många Prime-abonnemang Amazon sålt i Sverige vet inte Mediavision. Men deras undersökningar tyder på att kring 300.000 svenska hushåll är medvetna Prime Video-abonnenter. Det kan jämföras med Netflix som når cirka 1,5 miljoner svenska hushåll.

Att många av programmen som Amazon just nu rullar ut påminner om traditionella reklam-tv-genrer som reality och oskriptad humor ska inte ses som en strategi, enligt Karin Lindström, som är chef Amazons nordiska orginalproduktioner. Hon indikerar att fler typer av tv-serier och filmer ligger i pipeline. 

”Vi har bara varit igång i cirka 18 månader. Det tar lite längre tid göra bra dramaproduktioner”, säger hon.

Strategin - i den mån det finns en strategi - tycks istället vara att satsa brett, se vad som funkar, och satsa extra mycket på det. Det är inte helt olikt hur Amazon bygger sin enorma nätbutik.

”Vi är ju ett datadrivet bolag så vi får lära oss av utvecklingen”, säger Andreas Hjertø. 

Både han och Karin Lindström återkommer ständigt till resonemanget om att Amazon Prime Video ska nå en bred publik. 

”Vi ska vara en samlingsplats för bred underhållning, men ändå sikta på kvalité framför kvantitet,” slår Karin Lindström fast.

Men i nästa stund påpekar hon även att kvantiteten, sex svenska egenproduktioner, ändå måste beskrivas som en ”aggressiv start”. Hon undviker att prata om konkurrenter, men som jämförelse kan nämnas att HBO Max nyligen lagt ner sin satsning på egenproducerat, nordiskt innehåll, vilket Di Digital rapporterade i somras.

Huruvida Amazon kan bli topp tre i Sverige vill Mediavisions vd Marie Nilsson inte säga. 

”Nej, men mycket kan hända. Det är inte en marknad som sitter fast i formen ännu”, säger hon. 

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera