1515

Amazon tar över Amazon.se – från ett Östermalmsbolag

Domänen Amazon.se har till slut bytt ägare. En 59-årig grafisk formgivare från Stockholm har haft domänen sedan 1997. Men nu är den i händerna på den amerikanska e-handelsjätten.

 

E-handelsjätten Amazon har kommit över domänen Amazon.se. Foto: Montage. Creative Commons.
E-handelsjätten Amazon har kommit över domänen Amazon.se. Foto: Montage. Creative Commons.

Amazon har på sistone visat ett ökat intresse för Sverige. I veckan kunde Di Digital rapportera att bolagets molndel ska öppna tre datacenter i Mälardalen i en miljardsatsning.

Läs mer: Amazon öppnar tre datacenter i Sverige

Det har länge spekulerats att Amazon även ska ta sin kärnverksamhet, alltså e-handeln, till Sverige.

Men en saknad pusselbit har varit att de inte kommit åt domännamnet Amazon.se. Det registrerades år 1997, samma år som Amazon noterades på Nasdaq, av ägaren till ett litet bolag på Östermalm i Stockholm som ägnar sig åt grafisk formgivning. Själva bolaget registrerades 1988, innan det amerikanska bolaget med samma namn hade grundats.

Men nu är åtminstone det här hindret för en expansion i Sverige undanröjt för den amerikanska jätten.

Enligt uppgifter från Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) domänupplysningstjänst som Di Digital har tagit del av bytte Amazon.se nämligen ägare den 8 mars i år.

Bakom det kryptiska kontakt-id som anges som ny ägare till Amazon.se finns Amazon Europe Core S.à.r.l. Det är Amazons verksamhetsutövande dotterbolag i Europa.

Sajten Internetworld beskrev 2014 turerna bakom domännamnet och uppgav då att e-handelsjätten Amazon flera gånger försökt köpa loss Amazon.se, men att den 59-åriga kvinna som ägde domännamnet tackat nej till buden.

Överföringen innebär att Amazon.se får en betydligt mer resursstark ägare.

Det svenska formgivningsbolaget Amazon AB hade 2015 en anställd, en omsättning på drygt en halv miljon och ett resultat på 42 000 kronor.

För helåret 2015 var amerikanska Amazons omsättning 107 miljarder dollar eller motsvarande drygt 900 miljarder kronor. Vinsten landade på drygt fem miljarder kronor.

Värt att notera är att Amazon inte alltid använder det specifika landets domän när de vänder sig till kunder i samma land. I Turkiet, till exempel, används Amazon.de, alltså bolagets tyska domän. Även om Amazon i framtiden skulle rulla ut sin e-handel i Sverige är det alltså inte säkert att Amazon.se skulle användas för ändamålet.

En talesperson för Amazon i Europa avböjde att kommentera för Di Digital om införskaffandet av Amazon.se innebär något för en eventuell expansion till Sverige, därför att Amazon aldrig kommenterar eventuella lanseringsplaner.

Läs även: Amazon köper Souq efter budstrid

Di Digital har utan framgång sökt den tidigare innehavaren av Amazon.se.

Om du vill nås av nyheterna först:
Foto:


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?