1515

Amazon startar svenskt betalbolag

E-handelsjätten Amazon har startat ett svenskt betalbolag och ansökt om att få tillhandahålla betaltjänster i Sverige, kan Di Digital avslöja.

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos.Foto:Ted S. Warren/TT

Amazons intåg i Sverige är nära förestående. Det har flera källor inom e-handelsbranschen berättat för Di Digital under året.

Till exempel ska Jeff Bezos bolag – som erbjuder allt från e-handel till livsmedel, streamad film och musik – ha inlett rekryteringsprocesser med flera e-handelskunniga personer i Sverige.

Nu vill Amazon också tillhandahålla betaltjänster i Sverige, kan Di Digital avslöja. Bolaget lämnade nyligen in en ansökan om detta till Finansinspektionen.

"Som framgår av vårt diarium har vi fått en ansökan om tillstånd att tillhandahålla betaltjänster från Amazon Payments Sweden AB. Informationen om vilket/vilka tillstånd ansökan rör omfattas av sekretess", skriver Love Wilén Örnulf, jurist på Finansinspektionen, i ett mejl.

Exakt vad ansökan gäller vill myndigheten inte kommentera. Det kan röra sig om allt från konton för kontantinsättning och uttag, digitala betalningar eller pengaöverföring.  

Läs mer: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon 

I det nybildade svenska bolaget Amazon Payments Sweden AB är Barbara Scarafia styrelseordförande. Hon är chefsjurist för Amazon i Europa och anställd vid koncernens europeiska moderbolag i Luxemburg.

Amazon har enligt handlingar hos Bolagsverket investerat 125 000 euro, eller cirka 1,3 miljoner kronor, i det nya svenska dotterbolaget.

Etableringen av betaltjänster i Sverige skulle kunna röra den befintliga tjänsten Amazon Pay, som lanserades 2007 som ett sätt för bolagets kunder att betala med sina Amazon-konton hos externa handlare.

Enligt Amazons egen sajt har e-handlare med bas i Sverige redan möjlighet att motta betalningar via Amazon Pay.

Di Digital har sökt Amazon för en kommentar.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?