1515

Amazon sparkade anställd i Sverige efter olycka – döms till skadestånd

En ingenjör vid Amazons datacenter i Eskilstuna fick sparken efter att ha brutit foten vid en olycka och klagat hos cheferna om en ”kaotisk och stressig” arbetsmiljö. Nu ogiltigförklaras uppsägningen av Stockholms tingsrätt – som tvingar bolaget att betala skadestånd.

Amazon Web Services företagslogga och en it-tekniker i ett datacenter.
Amazon Web Services företagslogga och en it-tekniker i ett datacenter.Foto:TT.

Det var under 2018 som en ingenjör i 35-årsåldern, som ursprungligen kommer från Nederländerna, rekryterades av Amazon AMZN -1,81% Dagens utveckling för att arbeta på deras datacenter i Eskilstuna.

När han kom till arbetsplatsen var anläggningen fortfarande under uppbyggnad, det saknades chefer på plats och stämningen upplevdes som ”kaotisk och stressande”. Den anställde upplevde att han inte fick någon introduktion eller utbildning vid starten.

Han fick så småningom en arbetsledare, men snabbt började relationen dem emellan knaka i fogarna. Ingenjören bad sin chef om att få bättre stöd i arbetet, men upplevde att han ignorerades.

Ingenjören drabbades därefter av sömnproblem och råkade i november 2019 ut för en fallolycka. Han ramlade från en stege på fyra meters höjd och bröt foten, varefter han blev sjukskriven på heltid fram till april i år. 

Två månader senare valde Amazon att varsla ingenjören om uppsägning, på grund av personliga skäl där ”bristande arbetsprestationer” nämndes som orsak. Beslutet saknade helt grund, enligt mannens juridiska ombud på fackförbundet Unionen.

Eftersom Amazon Web Services, precis som 9 av 10 andra teknikbolag i Sverige, saknar kollektivavtal gick ärendet direkt upp till tingsrätten. Ingenjören och Unionen krävde tillsammans att uppsägningen skulle ogiltigförklaras.

Ärendet fick snabb sin upplösning eftersom Amazon Web Services medgav stämningsyrkandet och det begärda skadeståndsbeloppet. Företaget uppger dock att det inte håller med motparten i sak, utan vidhåller att uppsägningen skett på ”objektiva grunder”.

Stockholms tingsrätt har nu dömt företaget till att betala 50 000 kronor i skadestånd samt ersätta mannen med 16 månadslöner för den ogiltiga uppsägningen. Amazon ska även stå för ingenjörens rättegångskostnader om 44 000 kronor.

Amazon Web Services, eller AWS, är en del av e-handelsjätten Amazon. I korthet erbjuder de företag att lägga ut sin it-drift på entreprenad, genom att dra nytta av olika datacenter runtom i världen. På plattformen kan kunderna sedan bygga, distribuera och anpassa olika appar, webbplatser och digitala tjänster. 

Bolaget har blivit ökänt för låga löner och dåliga arbetsvillkor på sina logistikcenter inom e-handelsverksamheten runt om i USA och resten av världen, samt för att aktivt motarbeta facklig organisering. 

Villkoren inom molntjänsteverksamheten AWS är bättre. Enligt deras svenska årsredovisning hade de på pappret 60 anställda en medellön på drygt 79 000 kronor under 2019. Bolaget driver i dag datacenter i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås.

Fotnot: Denna artikel har efter publicering uppdaterats sedan AWS menar att de inte gett motparten rätt i sak – utan vidhåller att uppsägningen skett på ”objektiva grunder”. Däremot valde företaget ändå att medge stämningsansökan om ogiltig uppsägning och de medföljande skadeståndskraven.

Läs mer: Efter regeringens uppmaning: Amazon öppnar för kollektivavtal


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?