1515

Amazon sparkade anställd i Sverige efter olycka – döms till skadestånd

En ingenjör vid Amazons datacenter i Eskilstuna fick sparken efter att ha brutit foten vid en olycka och klagat hos cheferna om en ”kaotisk och stressig” arbetsmiljö. Nu ogiltigförklaras uppsägningen av Stockholms tingsrätt – som tvingar bolaget att betala skadestånd.

Amazon Web Services företagslogga och en it-tekniker i ett datacenter.
Amazon Web Services företagslogga och en it-tekniker i ett datacenter.Foto:TT.

Det var under 2018 som en ingenjör i 35-årsåldern, som ursprungligen kommer från Nederländerna, rekryterades av Amazon AMZN -2,9% Dagens utveckling för att arbeta på deras datacenter i Eskilstuna.

När han kom till arbetsplatsen var anläggningen fortfarande under uppbyggnad, det saknades chefer på plats och stämningen upplevdes som ”kaotisk och stressande”. Den anställde upplevde att han inte fick någon introduktion eller utbildning vid starten.

Han fick så småningom en arbetsledare, men snabbt började relationen dem emellan knaka i fogarna. Ingenjören bad sin chef om att få bättre stöd i arbetet, men upplevde att han ignorerades.

Ingenjören drabbades därefter av sömnproblem och råkade i november 2019 ut för en fallolycka. Han ramlade från en stege på fyra meters höjd och bröt foten, varefter han blev sjukskriven på heltid fram till april i år. 

Två månader senare valde Amazon att varsla ingenjören om uppsägning, på grund av personliga skäl där ”bristande arbetsprestationer” nämndes som orsak. Beslutet saknade helt grund, enligt mannens juridiska ombud på fackförbundet Unionen.

Eftersom Amazon Web Services, precis som 9 av 10 andra teknikbolag i Sverige, saknar kollektivavtal gick ärendet direkt upp till tingsrätten. Ingenjören och Unionen krävde tillsammans att uppsägningen skulle ogiltigförklaras.

Ärendet fick snabb sin upplösning eftersom Amazon Web Services medgav stämningsyrkandet och det begärda skadeståndsbeloppet. Företaget uppger dock att det inte håller med motparten i sak, utan vidhåller att uppsägningen skett på ”objektiva grunder”.

Stockholms tingsrätt har nu dömt företaget till att betala 50 000 kronor i skadestånd samt ersätta mannen med 16 månadslöner för den ogiltiga uppsägningen. Amazon ska även stå för ingenjörens rättegångskostnader om 44 000 kronor.

Amazon Web Services, eller AWS, är en del av e-handelsjätten Amazon. I korthet erbjuder de företag att lägga ut sin it-drift på entreprenad, genom att dra nytta av olika datacenter runtom i världen. På plattformen kan kunderna sedan bygga, distribuera och anpassa olika appar, webbplatser och digitala tjänster. 

Bolaget har blivit ökänt för låga löner och dåliga arbetsvillkor på sina logistikcenter inom e-handelsverksamheten runt om i USA och resten av världen, samt för att aktivt motarbeta facklig organisering. 

Villkoren inom molntjänsteverksamheten AWS är bättre. Enligt deras svenska årsredovisning hade de på pappret 60 anställda en medellön på drygt 79 000 kronor under 2019. Bolaget driver i dag datacenter i Eskilstuna, Katrineholm och Västerås.

Fotnot: Denna artikel har efter publicering uppdaterats sedan AWS menar att de inte gett motparten rätt i sak – utan vidhåller att uppsägningen skett på ”objektiva grunder”. Däremot valde företaget ändå att medge stämningsansökan om ogiltig uppsägning och de medföljande skadeståndskraven.

Läs mer: Efter regeringens uppmaning: Amazon öppnar för kollektivavtal


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?